Ksenomorf (Obcy)

materiały promocyjne

Ksenomorf (Obcy)

Wzór “doskonałego organizmu”. Forma życia, która nie posiada żadnych zbędnych elementów i istnieje wyłącznie po to, by przetrwać i rozmnażać się. Cała jego biologia jest agresją: zamiast krwi ma żrący kwas, a zamiast inteligencji instynkt doskonały jak matematyka.

Yautja (Predator)

Dark Horse

Yautja (Predator)

Predatorzy to rasa łowców trofeów, dla których polowanie stało się kulturą, religią i stylem życia. Technologia jest narzędziem myśliwskim. Mają kodeks, honor, zasady, dzięki czemu są niczym samuraje. Zawsze szukają trudniejszego przeciwnika.

Klingoni (Star Trek)

materiały promocyjne

Klingoni (Star Trek)

W kulturze Klingonów wojna jest fundamentem, a śmierć w walce jest najwyższym możliwym zaszczytem. To jedna z pierwszych popkulturowych ras, które pokazały, że kosmita nie musi być “dziwny”. Może być po prostu innym typem człowieka o innej filozofii.

Wolkanie (Star Trek)

materiały promocyjne

Wolkanie (Star Trek)

Kierują się logiką, a nie emocjami. To kultura która zdecydowała się odrzucić emocje, bo emocje doprowadzały ich do autodestrukcji. Spock jest tylko jednym z setek przykładów, jak ta filozofia działa w praktyce. To rasa naukowców, matematyków i analityków.

Asgardianie (Marvel)

Marvel

Asgardianie (Marvel)

Asgardianie to popkulturowa odpowiedź na pytanie: a co jeśli nordyccy bogowie to po prostu istoty z kosmosu? W MCU ich “magię” tłumaczy się zaawansowaną technologią i ewolucją. Są silniejsi, trwalsi i bardziej odporni niż ludzie, ale nie wszechmocni.

Kree (Marvel)

Marvel

Kree (Marvel)

Kree to zimne, militarne imperium głęboko wierzące w selekcję i dyscyplinę. Żyją, żeby spełniać potrzeby państwa.

Skrullowie (Marvel)

Marvel

Skrullowie (Marvel)

Skrullowie potrafią zmieniać kształt, dzięki czemu ich cała historia jest historią dezinformacji. To rasa specjalizująca się w infiltracji.

Chitauri (Marvel)

Marvel

Chitauri (Marvel)

Rasa stworzona do prowadzenia wojny. W filmach są pokazani jako “horda”, ale w komiksach to pełnoprawna cywilizacja z własną technologią.

Celestianie (Marvel)

Marvel

Celestianie (Marvel)

Byty, które działają w skali kosmicznej. Dla nich człowiek to tak jak dla nas mrówka. "Bogowie” w dosłownym astronomicznym sensie.

Symbionty (Marvel)

Marvel

Symbionty (Marvel)

Symbiont nie jest samodzielnym kosmitą w tradycyjnym sensie. Potrzebuje gospodarza, by funkcjonować. W połączeniu z człowiekiem tworzy zupełnie nową istotę, łącząc cechy obu osobowości i nadając jej unikalny temperament.

Kryptonianie (DC)

DC

Kryptonianie (DC)

To jedna z najbardziej znanych ras, bo Superman jest ich “wizytówką”. Sama rasa jest jednak znacznie ciekawsza niż tylko Clark Kent. Kryptonianie są przykładem cywilizacji, która osiągnęła apogeum technologiczne, ale sama siebie zniszczyła własnym perfekcjonizmem i stagnacją.

Green Martians (DC)

DC

Green Martians (DC)

Rasa zmiennokształtnych telepatów. Ich inteligencja i emocjonalność jest ogromna, a jednocześnie muszą walczyć z traumą ludobójstwa. To kosmici, którzy są bardziej ludzcy niż ludzie. Ich tragedia to jeden z najbardziej smutnych wątków w DC.

Na’vi (Avatar)

Lightstorm Entertainment

Na’vi (Avatar)

Na’vi istnieją w symbiozie z całym ekosystemem Pandory, to nie jest rasa w sci-fi wojennym sensie, tylko przykład obcej biologii działającej jak jeden organizm.

Saiyanie (Dragon Ball)

Bird Studio, The / Fuji TV / FUNimation Entertainment

Saiyanie (Dragon Ball)

Saiyanie to rasa wojowników, którzy ewoluują przez walkę. Ich biologia dosłownie nagradza ryzyko.

Zergowie (StarCraft)

Blizzard

Zergowie (StarCraft)

Zergowie to nie jeden gatunek, lecz cały rój połączony w jedną żywą sieć. Zbierają DNA swoich ofiar i wykorzystują je do tworzenia nowych form. Każda bitwa to dla nich sposób na rozwój. Im silniejszy przeciwnik, tym szybciej ewoluują.

Protosi (StarCraft)

Blizzard

Protosi (StarCraft)

Protosi to całkowite przeciwieństwo Zergów — zamiast rozwijać ciała, doskonalą umysł. To starożytna, potężna rasa o zdolnościach psionicznych, której technologia i wiedza wykraczają daleko poza ludzkie możliwości.

Tyranidy (Warhammer 40K)

Games Workshop

Tyranidy (Warhammer 40K)

Jeśli Zergowie są “biologicznymi drapieżnikami”, to Tyranidzi są już czystym głodem w formie gatunku. Nie mają kultury, ideologii ani osobowości. Mają tylko jedną funkcję: skonsumować cały wszechświat.

Aeldari (Warhammer 40K)

Games Workshop

Aeldari (Warhammer 40K)

Aeldari to rasa tak zaawansowana, że ich psychika i sztuka dosłownie wpłynęły na strukturę rzeczywistości. Ich dawna cywilizacja popadła w skrajny hedonizm i właśnie ten nadmiar doprowadził do narodzin boga chaosu – Slaanesha. Od tego momentu Aeldari żyją w rozproszeniu i ciągłym lęku przed ostatecznym końcem. To rasa, która przewyższyła własny świat, a potem zapłaciła za to cenę. Teraz ich historia jest jedną wielką tragedią i próbą przetrwania po apokalipsie, którą sami stworzyli.

Reapers (Mass Effect)

BioWare

Reapers (Mass Effect)

Reapery to bardziej proces kosmiczny niż rasa. Co 50 tysięcy lat powracają, by dokonać “żniw” i wyzerować cywilizacje technologiczne. W ich filozofii to nie jest zło. To konserwacja porządku wszechświata.

Asari (Mass Effect)

BioWare

Asari (Mass Effect)

Asari to rasa Mass Effect, która osiąga siłę przez współpracę i integrację, a nie przez dominację. Łączą różne kultury i geny, mają zdolności psioniczne i długie życie, dzięki czemu myślą w perspektywie stuleci, a nie pojedynczych lat.

Turianie (Mass Effect)

BioWare

Turianie (Mass Effect)

Turianie różnią się od ludzi sposobem myślenia. Ich kultura opiera się na hierarchii i dyscyplinie, ale nie z powodu tyranii, a raczej z pragmatyzmu. Społeczność to dla nich nie zbiór jednostek, lecz sprawnie działający mechanizm. Dzięki temu są skuteczni w wojnie i dyplomacji; ich siłą jest organizacja, a nie ego. To rasa stworzona do strategii i utrzymywania porządku.

Kroganie (Mass Effect)

BioWare

Kroganie (Mass Effect)

Kroganie są dowodem na to, że siła może stać się przekleństwem, nie darem. Ich agresja, nadmiar energii i odporność doprowadziły do wojen, które prawie zniszczyły ich gatunek. Genofagia jest jednym z najtrudniejszych moralnie motywów w Mass Effect. To kontrolowane zapobieganie populacji, żeby utrzymać wszechświat przy życiu.

Inżynierowie (Prometeusz/prequele Obcego)

BioWare

Inżynierowie (Prometeusz/prequele Obcego)

Inżynierzy to jedna z najciekawszych wizji “stwórców ludzkości” w kinie science fiction. Nie są złym imperium ani najeźdźcami. Są czymś starszym i bardziej pierwotnym, czymś, co istniało przed powstaniem cywilizacji.

Viltrumici (Niezwyciężony)

BioWare

Viltrumici (Niezwyciężony)

To super-ludzie kosmosu, którzy nie przyszli zbawiać wszechświata – oni go systematycznie podbijają. Z wyglądu są prawie identyczni jak ludzie, ale fizjologicznie są niewyobrażalnie silniejsi i praktycznie niezniszczalni.

Mi-Go (Mity Cthulhu)

materiały promocyjne

Mi-Go (Mity Cthulhu)

Mi-Go to obce istoty przypominające połączenie owadów i raków, pochodzące z kosmicznych głębin. Zajmują się eksperymentami, które wykraczają poza ludzkie pojęcie nauki – potrafią przenosić świadomość do metalowych pojemników i zachowywać ją przy życiu. Dla Mi-Go wszechświat jest jak ogromna sala operacyjna, w której materia i umysł są tylko surowcem do badań.

Shoggothy (Mity Cthulhu)

materiały promocyjne

Shoggothy (Mity Cthulhu)

Shoggothy to żywe masy bez określonej formy. Potrafią przybierać dowolny kształt, jakby były zrobione z programowalnej materii. Zostały stworzone przez starożytną rasę jako biologiczne narzędzie, które ostatecznie wymknęło się spod kontroli.

Arcturianie (Kokon)

materiały promocyjne

Arcturianie (Kokon)

Arcturianie to klasyczny przykład łagodnych, przyjaznych kosmitów w hollywoodzkim stylu. Nie przybywają, by podbić Ziemię, ale by pomóc ludziom przekroczyć własne ograniczenia i wejść na wyższy poziom istnienia.

Heptapody (Nowy początek)

materiały promocyjne

Heptapody (Nowy początek)

Heptapody to jedna z najbardziej niezwykłych ras obcych we współczesnym kinie. Nie uczą ludzi nowego języka, ale nowego sposobu postrzegania czasu. Ich forma komunikacji dosłownie zmienia sposób, w jaki działa ludzki umysł. To spotkanie z czymś, co wykracza poza ludzką logikę i linearność myślenia.

Coś

materiały promocyjne

Coś

To nie jest potwór z kosmosu, którego można rozpoznać po wyglądzie. The Thing to rasa pasożytnicza, która doskonale naśladuje każdą formę życia, jaką napotka. Nie wiadomo, kto jest człowiekiem, a kto już kopią i właśnie w tym tkwi groza.

Najeźdźcy (Wojna światów)

materiały promocyjne

Najeźdźcy (Wojna światów)

Pierwsza naprawdę wielka wizja inwazji z kosmosu w historii literatury. Najeźdźcy są pasożytami w czystej formie: pozbawieni emocji, zafascynowani własną wyższością, myślący tylko o dominacji i zniszczeniu

Robale (Żołnierze kosmosu)

materiały promocyjne

Robale (Żołnierze kosmosu)

Pierwszy w pełni “wojenny rój” w popkulturze science fiction, który przebił się do mainstreamu.

Wookiee (Gwiezdne wojny)

materiały promocyjne

Wookiee (Gwiezdne wojny)

Wookiee to rasa nie-ludzka, która została potraktowana w popkulturze nietypowo: to nie jest potwór tylko przyjaciel lub partner. Są ogromni i silni, a ich kultura jest oparta na rodzinie, rytuałach, szacunku i zobowiązaniach. Dla nich życie ma wartość, a honor oznacza prawie wszystko.

Czerwie pustynne (Diuna)

materiały promocyjne

Czerwie pustynne (Diuna)

Gigantyczne stworzenia zamieszkujące pustynie Arrakis. Nie są złośliwe ani rozumne w ludzkim sensie. To żywe elementy ekosystemu planety, które jednocześnie budzą grozę i szacunek.

Ewoki (Gwiezdne wojny)

materiały promocyjne

Ewoki (Gwiezdne wojny)

Małe, włochate istoty z księżyca Endor, które wyglądają jak pluszaki, ale potrafią walczyć jak partyzanci. W prosty sposób pokazują, że odwaga i spryt mogą pokonać technologię.

Goa’uld (Stargate)

materiały promocyjne

Goa’uld (Stargate)

Pasożytnicze istoty, które przejmują ciała innych gatunków i udają bogów. Ich imperium opiera się na kłamstwie i manipulacji. Na kontroli przez strach i religię.

Gunganie (Gwiezdne wojny)

materiały promocyjne

Gunganie (Gwiezdne wojny)

rasa z Naboo, znana z egzotycznego języka i technologii opartej na energii wodnej. Choć często postrzegani jako komiczni, są zorganizowani, lojalni i dumni ze swojej kultury.

Huttowie (Gwiezdne wojny)

materiały promocyjne

Huttowie (Gwiezdne wojny)

Olbrzymie, śluzowate istoty przypominające ślimaki, które kontrolują podziemny świat galaktyki.

Jawowie (Gwiezdne wojny)

materiały promocyjne

Jawowie (Gwiezdne wojny)

Niewielkie istoty w brązowych kapturach, które przemierzają pustynie Tatooine w poszukiwaniu złomu i technologii. Nie są ani dobrzy, ani źli – po prostu robią interesy, gdzie się da.

Jean Jacket (Nie!)

materiały promocyjne

Jean Jacket (Nie!)

Nie jest maszyną ani statkiem kosmicznym – to żywe stworzenie, drapieżnik unoszący się nad ziemią jak niebiański potwór.

Mordercze klauny z kosmosu

materiały promocyjne

Mordercze klauny z kosmosu

Absolutny kultowy absurd lat 80. – obcy, którzy wyglądają jak klauny i zabijają ludzi za pomocą waty cukrowej i balonów.

Krewetki (Dystrykt 9)

materiały promocyjne

Krewetki (Dystrykt 9)

Kosmici wyglądający jak ogromne insekty, uwięzieni na Ziemi i zepchnięci do slumsów. Nie są potworami, lecz ofiarami ludzkiego strachu i uprzedzeń.

Marsjanie (Marsjanie atakują!)

materiały promocyjne

Marsjanie (Marsjanie atakują!)

Karykaturalne, złośliwe istoty z wielkimi mózgami i upiornym śmiechem. Przylatują żeby siać chaos i zniszczenie. Są satyrą na paranoję zimnowojenną i amerykańskie kino katastroficzne. Pokazują, że czasem sam strach z lat 50. był bardziej absurdalny niż inwazja z kosmosu.

Anioły śmierci (Ciche miejsce)

materiały promocyjne

Anioły śmierci (Ciche miejsce)

Ślepe, ale śmiertelnie niebezpieczne stworzenia, które wyczuwają każdy dźwięk. Nie mają celu, nie komunikują się, nie tworzą - są czystym instynktem.

Shi’ar (Marvel)

materiały promocyjne

Shi’ar (Marvel)

Galaktyczne imperium oparte na genetyce, hierarchii i rytuale. Shi’ar to rasa wojowników i administratorów, którzy łączą obsesję na punkcie porządku z niemal religijnym kultem ewolucji. W uniwersum Marvela są tym, czym dla Rzymu byli Bizantyjczycy – piękni, potężni, zimni i cywilizowani.

Sith (Gwiezdne wojny)

materiały promocyjne

Sith (Gwiezdne wojny)

Rasa i zakon skupiony na Ciemnej Stronie Mocy. Ich kultura opiera się na sile, dominacji i emocjach. W galaktyce symbolizują potęgę zepsutą przez ambicję.

Togruty (Gwiezdne wojny)

materiały promocyjne

Togruty (Gwiezdne wojny)

Humanoidalna rasa z charakterystycznymi głowami zakończonymi lekku. Wrażliwi na Moc, społeczni i lojalni wobec swoich klanów. Najbardziej znana przedstawicielka – Ahsoka Tano.

Tuskeni (Gwiezdne wojny)

materiały promocyjne

Tuskeni (Gwiezdne wojny)

Nomadzi pustyni Tatooine. Dzikie, zamaskowane plemiona żyjące w ekstremalnych warunkach. Dla wielu są brutalni, ale to po prostu obrońcy własnego terytorium.

Twi’leki (Gwiezdne wojny)

materiały promocyjne

Twi’leki (Gwiezdne wojny)

Rasa z planety Ryloth, rozpoznawalna po długich lekku zwisających z głowy. Często zniewoleni przez inne gatunki, lecz znani z urody, sprytu i zdolności dyplomatycznych.

Kosmici (Oni żyją!)

materiały promocyjne

Kosmici (Oni żyją!)

Ukryta elita podszywająca się pod ludzi. Kontrolują społeczeństwo przez media, reklamy i pieniądze. Widać ich prawdziwe twarze tylko przez specjalne okulary.

Wielcy Przedwieczni (Mity Cthulhu)

materiały promocyjne

Wielcy Przedwieczni (Mity Cthulhu)

Starożytne istoty spoza czasu i przestrzeni, w niektórych przypadkach pochodząca z dalekich gwiazd.. Potężne, niezrozumiałe, czczone jako bogowie.

Zabrakowie (Star Wars)

materiały promocyjne

Zabrakowie (Star Wars)

Rasa wojowników o rogach na głowie i charakterystycznych tatuażach. Twardzi, dumni i odporni na ból. Najsłynniejszy przedstawiciel – Darth Maul.

Overlordzi (Koniec dzieciństwa / Childhood’s End)

materiały promocyjne

Overlordzi (Koniec dzieciństwa / Childhood’s End)

Pozaziemska rasa o demonicznym wyglądzie, która przybywa, by wprowadzić ludzkość w nową epokę. Choć wyglądają złowrogo, są przewodnikami ewolucji, nie wrogami.

1/52

Ksenomorf (Obcy)

Wzór “doskonałego organizmu”. Forma życia, która nie posiada żadnych zbędnych elementów i istnieje wyłącznie po to, by przetrwać i rozmnażać się. Cała jego biologia jest agresją: zamiast krwi ma żrący kwas, a zamiast inteligencji instynkt doskonały jak matematyka.

Reklama

placeholder