Arrow wraz z każdym kolejnym odcinkiem zmierza coraz śmielej w obranym przez siebie kierunku – budowania serialowego uniwersum DC. To zupełnie odwrotna sytuacja niż w Agents of S.H.I.E.L.D., gdzie twórcy wciąż muszą pozwolić stanąć bohaterom na własnych nogach, zanim ci zostaną pochłonięci przez ogrom nawiązań do filmów Marvela.
"Broken Dolls" zaczyna się od odwołań do ostatniego wielkiego rebootu komiksowego świata DC. Funkcjonariusz Lance, przyjmując wezwanie, ujawnia swój kryptonim: "Delta Charlie pięć dwa", w skrócie (jakim posługuje się następnie centrala): DC-52. DC 52 (w użyciu jest taż The New DC lub The New 52) to nazwa nowej rysunkowej rzeczywistości, która wystartowała właśnie w tej liczbie zeszytów w roku 2011.
[image-browser playlist="586750" suggest=""]
W wyniku rebootu sprzed dwóch lat wszystkie dotychczasowe serie zostały anulowane, a ich numery zresetowane (dotyczyło to nawet Action Comics i Detective Comics, które były nieprzerwanie numerowane od lat 30. XX wieku). Od tamtej pory każda znana wcześniej postać została poddana lekkiej modernizacji. Rewizji poddano ich genezę.
Symboliczna liczba 52 w "Broken Dolls" przewija się jeszcze dwukrotnie. W pokoju o tym numerze przebywał Dollmaker i taki też kanał oglądają potem bohaterowie.
[image-browser playlist="586751" suggest=""]
Wspomnienie o DC 52 wydaje się tym mniej przypadkowe, gdy poznajemy czarny charakter z tego odcinka. Osób, które w komiksach przyjęły pseudonim Dollmaker, były trzy: Marcel Mannequin, Anton Schott i Barton Mathis. Twórcy Arrow na warsztat wzięli to ostatnie wcielenie złoczyńcy, które jako jedyne pojawiło się w The New DC.
Komiksowy Barton Mathis jako młodzieniec chodził na rodzinne polowania, podczas których jego ojciec zabijał ludzi, po czym ich zjadał. W trakcie jednej z wypraw kanibal został zgładzony przez niejakiego komisarza Jamesa Gordona, a wszystko to działo się na oczach młodego Bartona. Jak można się domyślić, wydarzenie to miało nie lada wpływ na młodego chłopaka i ostatecznie on również wkroczył na mroczną ścieżkę. Po latach tułania się w różnych rodzinach zastępczych przywdziewa maskę zrobioną ze skóry swojego ojca i zostaje Dollmakerem.
[image-browser playlist="586752" suggest=""]
W serialu, podobnie jak w rysunkowym pierwowzorze, Mathis wydaje się być utalentowanym chirurgiem, jednak pojawia się on w zupełnie innych okolicznościach. W komiksie knuł intrygę z Jokerem, by pomścić swojego ojca i złapać komisarza Gordona, a jego głównym przeciwnikiem był Batman. Serial The CW przedstawia go zaś jako uciekiniera z więzienia, który uznaje wyższość zespołu składającego się ze Strzały, Kanarka i funkcjonariusza Lance’a.
Jedną z czołowych wskazówek służących złapaniu Dollmakera daje bohaterom adwokat Tony Daniel. Tony S. Daniel to autor komiksu, w którym pojawia się po raz pierwszy Gordon Mathis.
[image-browser playlist="586753" suggest=""]
W "Broken Dolls" pierwszy raz słyszymy nowy pseudonim Olivera Queena, co oznacza koniec z Zakapturzonym i Mścicielem. Alter ego milionera ze Starling City zostaje ochrzczone przez Quentina Lance’a mianem "Strzała". To niewątpliwie krok bliżej komiksu, choć tam Queen od zawsze korzystał jeszcze z określenia "Zielona". Twórcy serialu mieli do wyboru kilka różnych opcji, bo w pierwowzorze pojawiały się również takie nazwy, jak Szmaragdowy Łucznik (The Emerald Archer) czy Bitewny Łucznik (The Battling Bowman).
Sam Quentin również zbliżył się do swojego komiksowego pierwowzoru, bo w chwili, gdy zostaje zatrzymany przez policję za utrudnianie śledztwa, funkcjonariusze odczytują jego pełne imię i nazwisko: Quentin Larry Lance. Larry Lance był w komiksach stróżem prawa w Gotham City i mężem Dinah Drake, pierwszej Black Canary.
[image-browser playlist="586754" suggest=""]
Sama Black Canary w trzecim odcinku znów miała wielkie wejście. Choć bez słów uratowała Olivera przed wezwaną przez Laurel ekipą SWAT, wbrew pozorom zdradziła bardzo wiele. Mężczyzn z karabinami udało się jej ogłuszyć dzięki urządzeniu wydającemu z siebie bardzo wysokie dźwięki. To tzw. płacz kanarka, który w rysunkowych opowieściach najczęściej był przedstawiany jako supermoc bohaterki. Pomimo wprowadzenia w tym sezonie Flasha, twórcy Arrow i tu zdecydowali się jednak na trzymanie się realistycznej konwencji.
Brak nadprzyrodzonych zdolności nie jest jednak zupełnie niezgodny z komiksem. Wspomniana wyżej pierwsza Black Canary, Dinah Drake, również pozbawiona była supermocy. Jej jedyną broń stanowiła znajomość judo.
[image-browser playlist="586755" suggest=""]
W serialu dotąd nie ujawniono prawdziwej tożsamości Kanarka (zrobiono to za kulisami); jak na razie zresztą wciąż nie padła ta nazwa. Wiemy natomiast, że prawdopodobnie była ona szkolona w Lidze Zabójców pod przywództwem Ra's Al Ghula (o nim pewnie będzie więcej zarówno w kolejnych odcinkach Arrow, jak i "Komiksologii"). To zupełnie nowe pochodzenie Black Canary.
W komiksie Liga i Kanarek zetknęły się, ale w nieco innych okolicznościach. Zabójcy próbowali porwać Sin, przybraną córkę Dinah Lance. Skąd wzięła się zaś Sin? Black Canary w jednym z numerów zamieniła się życiami z Lady Shivą i podczas gdy ta zajęła jej miejsce w Ptakach Nocy (Birds of Prey), Dinah zajęła się treningiem w bliżej niezidentyfikowanej azjatyckiej wiosce. Miejscem tym rządziła mistrzyni sztuk walki znana jako Matka, a jedną z jej podopiecznych była mała dziewczynka zwana właśnie Sin. Między Dinah a nią szybko zawiązała się siostrzano-matczyna relacja i gdy Black Canary wracała do domu, zabrała Sin ze sobą.
[image-browser playlist="586756" suggest=""]
Liga Zabójców w małej dziewczynce upatrywała swego rodzaju mesjasza, kogoś, kto w przyszłości stanie się liderem grupy, która w tamtym czasie była podzielona i straciła dawną siłę. By uchronić Sin przed złoczyńcami, Zielona Strzała uciekł się do podstępu i zainscenizował śmierć małej dziewczynki (nie mówiąc o tym nawet swojej żonie, Dinah).
Serial The CW pokazał nam nieco starszą Sin, ale i tutaj współpracuje ona z Black Canary. Ich kryjówka, znajdująca się w wieży z zegarem, przypomina zaś bazę Ptaków Nocy.
[image-browser playlist="586757" suggest=""]
Gdy Quentin i Laurel zostają porwani, Dollmaker przewozi ich w samochodzie oznaczonym jako Metamorpho Chemicals. Metamorpho to superbohater w komiksowym uniwersum DC, który był jednym z założycieli grupy Outsiders, a także członkiem różnych wersji Ligii Sprawiedliwości (Justice League). Zwany także Element Manem, Metamorpho w komiksach potrafił transmutować swoje ciało (lub jego części) w dowolne substancje chemiczne. Jego wygląd z tego względu był bardzo nieregularny – ciało zawsze składało się z wielu różnych części.
[image-browser playlist="586758" suggest=""]
W roli adwokat Moiry Queen w "Broken Dolls" pojawia się Jean Loring, znana fanom komiksu partnerka Raya Palmera – Atoma. Co ciekawe, imiona Ray i Jean zostały wspomniane już w jednym z odcinków pierwszego sezonu przez Olivera i Laurel.
[image-browser playlist="586759" suggest=""]
O ile największym szokiem odcinka dla większości widzów było usłyszenie imienia Ra’s Al Ghula, o tyle fani komiksu najbardziej zainteresowani byli, gdy w pełnej krasie pokazano łódź, na której został uwięziony Oliver. Na statku widnieje bowiem napis "Amazo", nazwa jednego z ważniejszych bohaterów w uniwersum DC.
Amazo był przeciwnikiem nie tyle pojedynczych superherosów, co całej ich drużyny. Justice League kilkukrotnie stawiała czoła temu czarnemu charakterowi, zawsze przy tym ledwie sobie radząc. Amazo był bardzo potężny. Jako android potrafił skopiować i wykorzystywać wszystkie użyte wokół siebie supermoce. Każde spotkanie z nim było zatem dużo trudniejsze niż poprzednie. Być może wkrótce w serialu pojawi się też jego twórca - profesor Ivo.
[image-browser playlist="586760" suggest=""]
Jeśli łódź, na której znalazł się Oliver, ma coś w sobie ze swojego komiksowego pierwowzoru, wydostanie się z niej nie będzie takie łatwe.
KOMIKSOLOGIA: Arrow
02x01 | 02x02 | 02x03 | 02x04 | 02x05 | 02x06