Telewizję linearną zastępujemy serwisami VoD. Z papierowymi książkami rywalizują e-booki oraz audiobooki. Radio również ma potencjalnego następcę – podcasty. Choć podcasty w Polsce wciąż stanowią niszową rozrywkę, za kilka lat mogą okazać się bardzo wpływowym medium. Nic dziwnego, w końcu te wszystkie nowe formy przekazu łączy jedno – powstały po to, aby ułatwić nam konsumowanie treści w biegu. Dokładnie wtedy, kiedy mamy na to ochotę. Tradycyjne media powoli tracą na znaczeniu, gdyż nie potrafią przystosować się do naszego tempa życia. Noszenie ze sobą kilkudziesięciu papierowych książek, aby zawsze mieć pod ręką coś do czytania, nie jest możliwe. Telewizja przywiązuje nas do ramówki, zmusza do oglądania w takim tempie, jakie ustali nadawca. Z radiem sprawa wygląda jeszcze gorzej. Nie dość, że musimy słuchać dokładnie tego, co aktualnie jest emitowane, to jeszcze nie mamy pewności, że w każdym miejscu będziemy mogli wysłuchać ulubionej audycji, gdyż ogranicza nas zasięg nadajników. Podcasty zrywają z ograniczeniami radia i skupiają się przede wszystkim na potrzebach użytkownika. W przypadku tego medium nie istnieją żadne ograniczenia czasowe – kiedy audycja trafi na serwer, wystarczy ściągnąć ją na komputer czy urządzenie mobilne, aby odpalić ją, gdy mamy na to czas i ochotę. Twórcy nie są także niewolnikami ramówki, mogą mówić tak długo, jak sobie tego życzą, tak długo, jak wymaga tego dana tematyka. Audycja nie musi być sztucznie wydłużana lub skracana, aby zmieścić się między blokami reklamowymi. Taka forma przekazu idealnie nadaje się do przekazywania dłuższych treści, których nie jesteśmy w stanie przyswoić w formie pisanej. Owszem, ktoś może stwierdzić, że także stronę internetową można zapisać w zakładkach czy wydrukować, aby wrócić do danego materiału w późniejszym czasie. Nie jest to jednak zbyt wygodne rozwiązanie. Teksty lubią znikać z sieci, zapamiętanie fragmentu, na którym skończyliśmy może być uciążliwe, a podczas sprzątania czy biegania ciężko czytać artykuły na ekranie telefonu. O wiele łatwiej będzie odpalić plik audio, schować smartfona do kieszeni przyswajać audycję za pośrednictwem głośników.
Źródło: Storytel, Nielsen
+1 więcej
Sam przez lata byłem sceptycznie nastawiony do podcastów. Wolałem sięgnąć po tekst pisany czy obejrzeć film na YouTubie, niż wyłącznie wysłuchać, co dany autor ma do powiedzenia. Nawet nie wiem, w którym momencie przestałem traktować serwis Google jako narzędzie do oglądania. Zamiast tracić czas na bierne przyswajanie treści przed komputerem, zacząłem odpalać filmy np. w drodze na zakupy czy do biura. Tak zostało mi do dziś. I gdyby rynek podcastów był w Polsce tak rozwinięty jak na Zachodzie, prawdopodobnie na dobre porzuciłbym YouTube’a i przestawił się wyłącznie na słuchanie.

Podcasty naEKRANIE.pl w Storytel

Niewykluczone, że inni również poszliby tą drogą. Firma Storytel zleciła Nielsenowi dogłębne zbadanie rynku podcastów w Polsce. Jak się okazało, po to medium sięga co piąty internauta w wieku 19-49 lat i co czwarty badany w wieku 19-25 lat. W podcastach widzimy przede wszystkim środek przekazu, który dobrze wpisuje się w aktywny tryb życia. To dla nas medium stricte rozrywkowe, które pozwala zabić czas, poszerzyć horyzonty czy dokształcić się podczas wykonywania codziennych czynności. Początku podcastów należy doszukiwać się co prawda w okolicach 2007 roku i początku ery iPodów, ale wydaje się, że rynek ten dopiero się rozkręca. Serwisy VoD przyzwyczaiły nas do tego, że to my decydujemy o tym, kiedy i co mamy obejrzeć i wraz ze wzrostem ich popularności wzrośnie zainteresowanie podcastami. O dużym potencjale tego medium świadczą dane zebrane przez Nielsena. Okazuje się, że  73% badanych słucha podcastów co najmniej roku, co trzeci co najmniej od 3 lat, ale aż 25% badanych odkryło podcasty w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Pozwala to przypuszczać, że podcasty swoje złote lata w Polsce mają jeszcze przed sobą. Zwłaszcza że aż 81% ankietowanych sięga po rodzime podcasty i większość słuchaczy chętnie eksperymentuje z nowymi audycjami. A 73% słuchaczy sięga po podcasty co najmniej raz w miesiącu Postanowiliśmy włączyć się w tę małą rewolucję i przekonać się, czy taka forma przekazywania treści sprawdzi się w naEKRANIE.pl. Dawid Muszyński na łamach Storytel opowie o świecie kina, popkulturze oraz najpopularniejszych aktorach. Opowie m.in. o geniuszu wśród komików, Robinie Williamsie i przybliży sylwetkę Arnolda Schwarzenegger, żywy dowód na istnienie amerykańskiego snu. Pierwsza audycja Dawida pojawi się w serwisie 30 stycznia. Nasza przygoda z podcastami to na razie jeden wielki eksperyment. Dajcie znać, o czym chcielibyście posłuchać i jakie tematy interesują was najbardziej.   Z podcastami Storytel możesz zapoznać się, korzystając z 30-dniowego okresu próbnego.
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj