Napisane przez Cliffa Martineza utwory są surowe i oszczędne, wykorzystują paletę nowoczesnych dźwięków i najlepiej pasują do mrocznych, psychologicznych historii. Artysta był nominowany do prestiżowych nagród, w tym Grammy (Traffic Stevena Soderbergha), Césara (Początek Xaviera Giannoliego) i Broadcast Film Critics (Drive). W Krakowie usłyszymy aranżowaną specjalnie na Międzynarodową Galę Seriali suitę z The Knick, gdzie elementy elektroniczne częściowo zostaną zastąpione współczesnym brzmieniem symfonicznym. Nie zabraknie jednak charakterystycznych dla Martineza syntezatorów oraz gitar elektrycznych.

[video-browser playlist="682992" suggest=""]

Pionierskie i mroczne czasy medycyny, w których nie znano dzisiejszych zabiegów i nie stosowano antybiotyków, a do szpitala szło się nie leczyć, a umierać. Serial The Knick zabiera nas w podróż do początków XX wieku, gdzie chirurg z nowojorskiego szpitala Knickerbocker - John Thackery (brawurowa kreacja Clive’a Owena) poznaje nowe możliwości leczenia. Żeby było ciekawiej, główny bohater jest... uzależniony od kokainy. Zapatrzony w siebie, ale przy tym genialny chirurg staje na czele młodego i odważnego zespołu, w czasach, w których nie istniały powszechnie nam znane leki – ryzykuje i wprowadza nowatorskie metody leczenia. U boku Clive'a Owena występują m.in. André Holland, Eve Hewson, Juliet Rylance, Jeremy Bobb, Michael Angarano i Chris Sullivan.

[video-browser playlist="682993" suggest=""]

Autorami scenariusza są Jack Amiel i Michael Begler. Za reżyserię i produkcję odpowiada zdobywca Oscara za Traffic i nagrody Emmy za film Wielki Liberace - Steven Soderbergh, który po wielkim sukcesie wymienionych filmów poszedł za ciosem i wyreżyserował wszystkie odcinki telewizyjnego serialu, o którym zagraniczne tytuły rozpisują się w samych superlatywach: to mroczna, odważna i niezwykle realistyczna saga, obrazująca najważniejsze zmiany przełomu wieków - uważa Newsday.

[video-browser playlist="682994" suggest=""]

Cliff Martinez urodził się na Bronxie, a wychował w Ohio. W 1976 r. przeprowadził się do Kalifornii i trafił wprost w epicentrum nurtu punkowego. Po okresie grania jako perkusista dla Weirdos, Lydii Lunch, Foetus frontman Jim Thirlwell, ostatniego wcielenia  Captain Beefheart i Magic Band, Martinez dołączył do Red Hot Chilli Pepers (nagrał z nimi dwa pierwsze albumy), a później do Dickies. To podczas okresu spędzonego z RHCP Cliff zaczął eksperymentować z nowoczesnymi technologiami, które popchnęły go w stronę muzyki filmowej. Taśma, którą stworzył przy użyciu nowych technik obiegła środowisko, zapewniając mu angaż muzyczny w jednym z odcinków Pee-Wee’s Playhouse, a także trafiła w ręce Stevena Soderbergha. Sławny reżyser zatrudnił Martineza, by ten napisał muzykę do jego pierwszego filmu Seks, kłamstwa i kasety wideo (1989). Ich współpraca trwała przez lata i zaowocowała dziesięcioma filmami w tym The Limey, Traffic, Solaris i Contagion – Epidemia strachu z 2011 roku. Odmienność muzyki Martineza związana może być z jego punkową przeszłością. Napisane przez niego utwory są surowe i oszczędne, wykorzystują paletę nowoczesnych dźwięków i najlepiej pasują do mrocznych, psychologicznych historii takich jak Więcej czadu (2011), Angol (1990), Wonderland (2003),Apartament (2004) i Drive (2011). Dusza perkusisty ewoluowała w Martinezie co widać po użyciu cymbałów w filmie Kafka (1991), szarych przestrzeniach pomiędzy dźwiękami w Traffic (2000), użyciem steel drums i faktur w Solaris oraz „wykorzystywaniem możliwości perkusji do osiągnięcia i ukształtowania rytmicznych i tonalnych fraktur”, jak opisał swoja ścieżkę dźwiękową doPrawnika z Lincolna. Martinez był nominowany do nagród Grammy (Traffic Stevena Soderbergha), Césara (Początek Xaviera Giannoliego) i Broadcast Film Critics (Drive). Został umieszczony w Rock and Roll Hall of Fame w kwietniu 2012 razem z Red Hot Chili Peppers. Otrzymał prestiżową nagrodę Richard Kirk Lifetime Achievement od BMI w 2013 roku. Był członkiem jury podczas Sundance Film Festival w 2012, a także członkiem komisji nominacyjnej do nagród Film Independent Spirit w 2011. Wśród ostatnich prac Martineza można odnaleźć muzykę doReguły milczenia (reż. Robert Redford), Arbitrażu (reż. Nicholas Jarecki) i Spring Breakers (reż. Harmony Korine). Za ścieżkę dźwiękową do Tylko Bóg wybacza (reż. Nicolas Winding Refn) otrzymał w 2014 nagrodę Robert (Duńskiej Akademii Filmowej). Cliff pracował również przy produkcjach: The Knick (reż. Steven Soderbergh) dla Cinemax, francuskim filmem Mea Culpa (reż. Fred Cavayé) i Odruch serca (reż. Ryan Murphy) dla HBO.

[video-browser playlist="682995" suggest=""]

To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj