Cliff Martinez i „The Knick” na Międzynarodowej Gali Seriali podczas 8. FMF
Niegdyś muzyk Red Hot Chili Peppers, a od wielu lat uznany w świecie autor muzyki filmowej (Traffic, Solaris, Drive) - Cliff Martinez to ostatni gość specjalny Międzynarodowej Gali Seriali w ramach tegorocznej, 8. już odsłony Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. W sobotę, 30 maja w krakowskiej arenie kompozytor zaprezentuje muzykę stworzoną do jednego z najgłośniejszych tytułów 2014 roku, nominowanego do Złotych Globów serialu The Knick.
Niegdyś muzyk Red Hot Chili Peppers, a od wielu lat uznany w świecie autor muzyki filmowej (Traffic, Solaris, Drive) - Cliff Martinez to ostatni gość specjalny Międzynarodowej Gali Seriali w ramach tegorocznej, 8. już odsłony Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. W sobotę, 30 maja w krakowskiej arenie kompozytor zaprezentuje muzykę stworzoną do jednego z najgłośniejszych tytułów 2014 roku, nominowanego do Złotych Globów serialu The Knick.
Napisane przez Cliffa Martineza utwory są surowe i oszczędne, wykorzystują paletę nowoczesnych dźwięków i najlepiej pasują do mrocznych, psychologicznych historii. Artysta był nominowany do prestiżowych nagród, w tym Grammy (Traffic Stevena Soderbergha), Césara (Początek Xaviera Giannoliego) i Broadcast Film Critics (Drive). W Krakowie usłyszymy aranżowaną specjalnie na Międzynarodową Galę Seriali suitę z The Knick, gdzie elementy elektroniczne częściowo zostaną zastąpione współczesnym brzmieniem symfonicznym. Nie zabraknie jednak charakterystycznych dla Martineza syntezatorów oraz gitar elektrycznych.
[video-browser playlist="682992" suggest=""]
Pionierskie i mroczne czasy medycyny, w których nie znano dzisiejszych zabiegów i nie stosowano antybiotyków, a do szpitala szło się nie leczyć, a umierać. Serial The Knick zabiera nas w podróż do początków XX wieku, gdzie chirurg z nowojorskiego szpitala Knickerbocker - John Thackery (brawurowa kreacja Clive’a Owena) poznaje nowe możliwości leczenia. Żeby było ciekawiej, główny bohater jest... uzależniony od kokainy. Zapatrzony w siebie, ale przy tym genialny chirurg staje na czele młodego i odważnego zespołu, w czasach, w których nie istniały powszechnie nam znane leki – ryzykuje i wprowadza nowatorskie metody leczenia. U boku Clive'a Owena występują m.in. André Holland, Eve Hewson, Juliet Rylance, Jeremy Bobb, Michael Angarano i Chris Sullivan.
[video-browser playlist="682993" suggest=""]
Autorami scenariusza są Jack Amiel i Michael Begler. Za reżyserię i produkcję odpowiada zdobywca Oscara za Traffic i nagrody Emmy za film Wielki Liberace - Steven Soderbergh, który po wielkim sukcesie wymienionych filmów poszedł za ciosem i wyreżyserował wszystkie odcinki telewizyjnego serialu, o którym zagraniczne tytuły rozpisują się w samych superlatywach: to mroczna, odważna i niezwykle realistyczna saga, obrazująca najważniejsze zmiany przełomu wieków - uważa Newsday.
[video-browser playlist="682994" suggest=""]
Cliff Martinez urodził się na Bronxie, a wychował w Ohio. W 1976 r. przeprowadził się do Kalifornii i trafił wprost w epicentrum nurtu punkowego. Po okresie grania jako perkusista dla Weirdos, Lydii Lunch, Foetus frontman Jim Thirlwell, ostatniego wcielenia Captain Beefheart i Magic Band, Martinez dołączył do Red Hot Chilli Pepers (nagrał z nimi dwa pierwsze albumy), a później do Dickies. To podczas okresu spędzonego z RHCP Cliff zaczął eksperymentować z nowoczesnymi technologiami, które popchnęły go w stronę muzyki filmowej. Taśma, którą stworzył przy użyciu nowych technik obiegła środowisko, zapewniając mu angaż muzyczny w jednym z odcinków Pee-Wee’s Playhouse, a także trafiła w ręce Stevena Soderbergha. Sławny reżyser zatrudnił Martineza, by ten napisał muzykę do jego pierwszego filmu Seks, kłamstwa i kasety wideo (1989). Ich współpraca trwała przez lata i zaowocowała dziesięcioma filmami w tym The Limey, Traffic, Solaris i Contagion – Epidemia strachu z 2011 roku. Odmienność muzyki Martineza związana może być z jego punkową przeszłością.
Napisane przez niego utwory są surowe i oszczędne, wykorzystują paletę nowoczesnych dźwięków i najlepiej pasują do mrocznych, psychologicznych historii takich jak Więcej czadu (2011), Angol (1990), Wonderland (2003),Apartament (2004) i Drive (2011). Dusza perkusisty ewoluowała w Martinezie co widać po użyciu cymbałów w filmie Kafka (1991), szarych przestrzeniach pomiędzy dźwiękami w Traffic (2000), użyciem steel drums i faktur w Solaris oraz „wykorzystywaniem możliwości perkusji do osiągnięcia i ukształtowania rytmicznych i tonalnych fraktur”, jak opisał swoja ścieżkę dźwiękową doPrawnika z Lincolna. Martinez był nominowany do nagród Grammy (Traffic Stevena Soderbergha), Césara (Początek Xaviera Giannoliego) i Broadcast Film Critics (Drive). Został umieszczony w Rock and Roll Hall of Fame w kwietniu 2012 razem z Red Hot Chili Peppers. Otrzymał prestiżową nagrodę Richard Kirk Lifetime Achievement od BMI w 2013 roku. Był członkiem jury podczas Sundance Film Festival w 2012, a także członkiem komisji nominacyjnej do nagród Film Independent Spirit w 2011.
Wśród ostatnich prac Martineza można odnaleźć muzykę doReguły milczenia (reż. Robert Redford), Arbitrażu (reż. Nicholas Jarecki) i Spring Breakers (reż. Harmony Korine). Za ścieżkę dźwiękową do Tylko Bóg wybacza (reż. Nicolas Winding Refn) otrzymał w 2014 nagrodę Robert (Duńskiej Akademii Filmowej). Cliff pracował również przy produkcjach: The Knick (reż. Steven Soderbergh) dla Cinemax, francuskim filmem Mea Culpa (reż. Fred Cavayé) i Odruch serca (reż. Ryan Murphy) dla HBO.
[video-browser playlist="682995" suggest=""]
Źródło: informacja prasowa
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1987, kończy 37 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1969, kończy 55 lat
ur. 1978, kończy 46 lat