Superprodukcja, której budżet opiewa na 27 mln złotych, jest wielkim freskiem historycznym o jednej z osiemnastu najważniejszych, zdaniem lorda Edgara D'Abernona, bitew w dziejach świata. Była jedyną od XVII wieku zwycięską bitwą stoczoną samodzielnie przez Polaków, która zdecydowała o wygranej wojnie. Dzięki temu, Polska na 19 lat zachowała świeżo odzyskaną niepodległość i zahamowała pochód Armii Czerwonej na Europę, zmuszając Lenina i Trockiego do rezygnacji z rozpalenia "płomienia światowej rewolucji".

Reżyseruje Jerzy Hoffman, a za zdjęcie odpowiada Sławomir Idziak ("Helikopter w ogniu", "Król Artur"). W pracach nad filmem uczestniczyły gwiazdy takie jak Borys Szyc, Natasza Urbańska, Daniel Olbrychski czy Adam Ferency. Muzykę skomponuje Krzesimir Dębski.

Warszawa, rok 1920. Ola jest aktorką warszawskiego teatru rewiowego i narzeczoną Jana, lewicującego poety i kawalerzysty. Po otrzymaniu rozkazu wyjazdu na front, Jan postanawia oświadczyć się Oli i natychmiast ożenić. Ślubu w kościele św. Anny w Warszawie udziela młodym ksiądz Ignacy Skorupka. Podczas walk Jan zostaje posądzony o sympatie komunistyczne i bolszewicką agitację. Sąd wojskowy skazuje go na karę śmierci. Tymczasem Olę nachodzi w teatrze natrętny wielbiciel, kapitan żandarmerii Kostrzewa. Wkrótce Ola wstępuje do Ochotniczej Legii Kobiet jako sanitariuszka i przygotowuje się do obrony Warszawy. Wciąż ma nadzieję na odnalezienie męża, po którym wszelki ślad zaginął… Wątek miłosny przeplata się z dramatycznymi wydarzeniami, których nie szczędzi bohaterom historia.


Z niespotykanym impetem ruszyła plakatowa kampania promocyjna nowej superprodukcji w reżyserii Jerzego Hoffmana – „1920 Bitwa Warszawska 3D”. Film reklamują plakaty kilkorga różnych autorów. Poza Andrzejem Pągowskim, który zaprojektował trzy plakaty w rzadko już dziś spotykanym stylu słynnej polskiej szkoły plakatu, nad kampanią pracowali także graficy ze studia ad3d oraz młoda artystka Justyna Czerniakowska. – Projekty plakatów do filmu „1920 Bitwa Warszawska’’ przygotowywało kilku grafików z naszego studia – wyjaśnia prezes ad3d Ireneusz Mościcki. – Chcieliśmy, żeby każdy z nich pracował nad swoimi kreacjami, a potem wspólnie je ocenialiśmy. Ostatecznie klientowi przedstawiliśmy kilkanaście propozycji, z których pięć zostało zaakceptowanych i użytych w kampanii promocyjnej. Czym kierowali się graficy? – Pracując nad kreacjami, inspirowaliśmy się stylem obecnie bardzo modnym w Stanach Zjednoczonych – tłumaczy Mościcki. – Plakaty są dynamiczne, ekspresyjne. Przekaz w nich jest bardzo wyrazisty. Taka była też myśl przewodnia naszych prac. Bardzo ważne było także maksymalne dopracowanie zdjęć i kompozycji. Mam nadzieję, że udało się to osiągnąć i plakaty zachęcą do obejrzenia filmu – dodaje. Plakaty te są już widoczne w kinach i na ulicach miast. Z kolei plakaty autorstwa Justyny Czerniakowskiej pojawią się limitowanej edycji. – Potencjalny widz oglądający plakat filmowy musi bardzo szybko zrozumieć przekaz – mówi artystka. – Zastanawiałam się, w jaki sposób pokazać nagły zwrot historii, jak oddać graficznie to, że Polska zatrzymała nawałnicę, która groziła całej Europie? Postanowiłam posłużyć się motywem pękniętej gwiazdy bolszewickiej, która jest metaforą zwycięskiej Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Dziś w plakacie filmowym obowiązuje pewna zbytnia dosłowność. Podobno wymogiem komercyjnym jest posługiwanie się wizerunkami popularnych aktorów, grających główne role. Kiedyś było inaczej – przeważała symbolika, akcentowano raczej przesłanie filmu. Uznałam, że dobrym pomysłem będzie w tym przypadku połączenie twarzy aktorów w ograniczonej kolorystyce sepii z liternictwem nawiązującym do epoki oraz z silnym znakiem graficznym, jakim jest czerwona roztrzaskana gwiazda.

Premiera filmu "1920 Bitwa Warszawska" zaplanowana jest na 30 września.

[image-browser playlist="608588" suggest=""]

[image-browser playlist="608589" suggest=""]

[image-browser playlist="608590" suggest=""]

To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj