Ostatnimi czasy coraz więcej dyskusji dotyczy równości w branży filmowej oraz walki o prawa mniejszości. Kobiety i przedstawiciele rasy innej niż biała walczą o to, by otrzymywać angaże do kolejnych hollywoodzkich produkcji, a także o to, by ich praca w ekipie twórców filmu była dostrzegana i doceniana. Tymczasem nowe badanie Amerykańskiej Gildii Reżyserów oraz prognozy HBO pokazuje, że w przypadku tej konkretnej stacji ta tendencja jest już zauważalna - wbrew pozorom, obecnie odsetek białych mężczyzn wśród reżyserów telewizyjnych HBO spada na rzecz mniejszości płciowych i rasowych. Jest to duży postęp od roku 2012 (dane liczbowe znajdują się na końcu tekstu). Badanie Amerykańskiej Gildii Reżyserów wskazuje, że w sezonie 2014-2015, biali mężczyźni stanowili aż 77% wszystkich reżyserów pracujących dla HBO (co oznacza iż osoby rasy innej niż biała oraz kobiety stanowią łącznie tylko 23% całości). Trzy lata później tendencje praktycznie się odwróciły - zgodnie z informacjami podanymi przez stację, w sezonie 2017-2018, osoby rasy innej niż biała oraz kobiety stanowią już łącznie 57% reżyserów HBO, przeważając odsetek białych mężczyzn. Jest to wyraźny sygnał postępu i zmiany. Jak zapowiada Casey Bloys z zarządu HBO, to dopiero początek - w kolejnych latach stacja chce położyć jeszcze większy nacisk na różnorodność, nie tylko wśród reżyserów, ale także w gronie innych pracowników. Przewiduje, że w połowie 2019 roku będzie to dostrzegalne także w gronie scenarzystów - jak twierdzi, osoby innej rasy oraz kobiety będą stanowić wówczas ponad połowę wszystkich scenarzystów pracujących dla stacji (na tę chwilę stanowią oni 43%). Dodaje, że nie jest to nic trudnego - wystarczy położyć nacisk na tę kwestię od samej góry, a następnie zaangażować wszystkich, by przyłączyli się do tego. Bloys objął stanowisko dyrektora programowego w 2016 roku i już wtedy postawił sobie jasny cel - by w przyszłości przynajmniej połowę reżyserów stanowiły osoby rasy innej niż biała oraz kobiety. Twierdzi, że jest to bardzo ważne, nie z uwagi na poprawność polityczną, a ubogacanie treści - różnorodność płciowa i rasowa pozwala jego zdaniem na pokazywanie zupełnie innego punktu widzenia w wielu kwestiach. Dodaje także, że media mają siłę by wywrzeć presję na stacjach telewizyjnych czy wytwórniach - uważa, że to bardzo dobre i prowadzi do istotnej zmiany, która już się rozpoczęła. Dla niego nie jest to tylko tymczasowe dopasowywanie się do trendów, ale zmiana strategii na stałe. Jak mówi:
Nie chodzi o to, by cyferki się zgadzały i by można było powiedzieć: "Okej, robota wykonana". Jest to oczywiście coś, nad czym należy pracować nieustannie i być z tym na bieżąco.
Oto lista prezentująca zmiany, jakie zaobserwowano wśród reżyserów pracujących dla HBO (dane Amerykańskiej Gildii Reżyserów oraz HBO): Sezon 2012-2013 (76 wyprodukowanych odcinków seriali) - biali mężczyźni: 56 (74%) - mężczyźni rasy innej niż biała: 6 (8%) - białe kobiety: 14 (18%) - kobiety rasy innej niż biała: zero Sezon 2013-2014 (95 wyprodukowanych odcinków seriali) - biali mężczyźni: 66 (70%) - mężczyźni rasy innej niż biała: 9 (9%) - białe kobiety: 20 (21%) - kobiety rasy innej niż biała: zero Sezon 2014-2015 (121 wyprodukowanych odcinków seriali) - biali mężczyźni: 93 (77%) - mężczyźni rasy innej niż biała: 10 (8%) - białe kobiety: 17 (14%) - kobiety rasy innej niż biała: 1 (1%) Sezon 2015-2016 (135 wyprodukowanych odcinków seriali) - biali mężczyźni: 97 (72%) - mężczyźni rasy innej niż biała: 17 (12.5%) - białe kobiety: 21 (15.5%) - kobiety rasy innej niż biała: zero Sezon 2016-2017 (96 wyprodukowanych odcinków seriali) - biali mężczyźni: 58 (61%) - mężczyźni rasy innej niż biała: 4 (4%) - białe kobiety: 25 (26%) - kobiety rasy innej niż biała: 9 (9%) Sezon 2017-2018 (przewidywania HBO; 116 odcinków seriali) - biali mężczyźni: 50 (43%) - mężczyźni rasy innej niż biała: 16 (14%) - białe kobiety: 40 (34%) - kobiety rasy innej niż biała: 10 (9%) W chwili obecnej stacja promuje najnowszą kampanię Because of Her, która pokazuje kobiece talenty wśród reżyserów. Bohaterką pierwszego z udostępnionych spotów jest Chloe Domont, reżyserka serialu Ballers, natomiast w kolejnych mamy zapoznać się z Amy Aniobi (scenarzystka serialu Insecure), Bruną Papandreą (producentką wykonawczą serialu Big Little Lies), czy też Paulą Huidobro (operatorką serialu Barry). Spoty trwają mniej niż minutę, a dzięki hasłu promocyjnemu zwracają uwagę na rolę kobiet w branży filmowej. Bloys uważa, że statystyki to jedno, a zobaczenie kobiety podczas pracy to coś zupełnie innego - właśnie dlatego stacja zdecydowała się na kampanię wideo. Zobaczcie klip:
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj