Choć tradycyjna, linearna telewizja wciąż powszechnie korzysta z transmisji Full HD, wśród producentów urządzeń RTV rządzi rozdzielczość 4K. A wielkie korporacje powoli przymierzają się do kolejnego przeskoku jakościowego i wprowadzanie na rynek treści 8K. A w zasadzie materiałów skalowanych to tak wysokiej rozdzielczości. Pionierem w tej branży jest firma Samsung sprzedająca telewizory z systemem skalowania obrazu przy wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji. Wkrótce na jej drodze wyrośnie poważny konkurent – LG ze swoim OLED-em 8K. Przedsprzedaż modelu 88Z9 rozpocznie się w tym tygodniu, a sprzęt w pierwszej kolejności trafi w ręce użytkowników z Korei Północnej. Dokładna data debiutu w Europie i Ameryce Północnej nie jest jeszcze znana, ale korporacja zapewnia, że będziemy mogli zamówić go w trzecim kwartale bieżącego roku. Co oznacza, że OLED 8K będzie prawdopodobnie główna atrakcją na stoisku LG podczas targów IFA w Berlinie. Choć LG nie podaje, ile przyjdzie nam zapłacić za ten model, z pewnością nie będzie to tania zabawka. 88Z9 to największy telewizor z matrycą OLED dostępny w portfolio korporacji, można zatem z powodzeniem założyć, że trafi wyłącznie w ręce najbardziej wymagających i najbardziej majętnych odbiorców. W Polsce skończy wyłącznie jako ciekawostka technologiczna, ale mimo to może przyczynić się do sporych zmian na rynku RTV. Rynkowy debiut 88Z9 to kolejny krok na drodze do upowszechnienia rozwiązać z zakresu sztucznej inteligencji w telewizorach. Tu również, tak jak w przypadku urządzeń od Samsunga, za skalowanie obrazu do rozdzielczości 8K będzie odpowiadać algorytm SI. Inżynierowie LG wykorzystali metodę uczenia maszynowego, aby nauczyć sprzęt, jak prawidłowo rozciągać obraz i poprawiać jego jakość. Dzięki temu nawet treści zarejestrowane w niższych rozdzielczościach w pełni wykorzystają potencjał matrycy 88Z9. Warto zauważyć, że funkcjonowanie sztucznej inteligencji nie ograniczy się wyłącznie do poprawy obrazu - algorytmy mają także automatycznie dopasować głośność poszczególnych dźwięków do akustyki pomieszczenia. A kiedy inteligentne telewizory 8K zagrzeją sobie miejsce na rynku, zastosowane w nich rozwiązania trafią prawdopodobnie do tańszych, bardziej przystępnych urządzeń. Co oznacza, że za jakiś czas - prawdopodobnie w przyszłym roku -  Kevin sam w domu puszczany tradycyjnie przez Polsat w okresie wigilijnym będzie wyglądał o wiele lepiej na nowym telewizorze 4K.
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj