Jesienią ubiegłego roku, w USA zrobiło się głośno na temat molestowania seksualnego, a echa afery rozpoczynającej się od Harvey Weinstein nie milkną aż do dziś. Skandal pociągnął za sobą ruch kobiet z branży filmowej, które zjednoczyły się w akcji #MeToo oraz nowej kampanii Time's Up. Teraz głos w tej sprawie zabierają również przedstawiciele europejskiego świata filmowego, rozpoczynając kampanię Speak Up. Małgorzata Szumowska, która na trwającym aktualnie Festiwalu Filmowym w Berlinie promuje swój najnowszy film Twarz, zabrała głos w sprawie molestowania seksualnego w branży filmowej. Reżyser nawoływała do zmiany, mówiąc:
Europejski przemysł filmowy postanowił zjednoczyć się pod wspólnym hasłem "Speak Up". Naszym celem jest wyraźne przewodnictwo i zapewnienie, że molestowanie seksualne i napaści w miejscu pracy nie są tolerowane, niezależnie czy chodzi o biura, czy o rynki i festiwale (...) Przemoc zbyt długo była ignorowana i usuwana w cień. Ofiary nadużyć są pomijane, a ich obawy odrzucane. Ale mężczyźni i kobiety z tej branży zdecydowali, że na tym koniec. Dość lekceważenia niewłaściwego zachowania, tłumaczonego jako działania pod wpływem alkoholu lub niewinny flirt. Dość prześladowania, znęcania się i nazywania tego przekomarzaniem, a samych ofiar - pozbawionymi poczucia humoru. Koniec z profesjonalnymi spotkaniami organizowanymi w prywatnych pokojach (...) i dość obwiniania ofiar.
Celem kampanii Speak Up jest przede wszystkim pomoc ofiarom - w chwili obecnej działa już strona internetowa oraz specjalna linia telefoniczna, na których można uzyskać wsparcie i porady prawne. Jak dodaje Daniela Elstne z paryskiej firmy Doc & Film International i organizacji ADEF, kampania ma na celu zmienić debatę o równości płci i wzajemnym szacunku w branży filmowej. Jak mówi:
Chcemy kontynuować dialog na temat tego, jak zapewnić bezpieczną przestrzeń pracy młodszemu pokoleniu, zwłaszcza w świecie festiwali filmowych, gdzie jesteśmy pozbawieni kontekstu zawodowego i rodzinnego. Powinniśmy wspólnie stanąć na rzecz tego, co wydaje się oczywiste - zorganizować najlepsze, wolne środowisko pracy, by móc w nim tworzyć momenty dla sztuki i kina. I żeby tym właśnie procesem tworzenia odpowiadać na wszystkie pytania dotyczące naszego społeczeństwa - dziś i jutro.
Link do kampanii Speak Up można znaleźć tutaj.  
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj