Polski rząd w ramach tarczy antykryzysowej 3.0 wprowadził opłatę od audiowizualnych usług w internecie, zwaną potocznie podatkiem od VoD. Zgodnie z jej założeniami najwięksi wydawcy serwisów audiowizualnych mieli podzielić się częścią wpływów z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej. Środki z nowej daniny będą wykorzystane w ramach Programów Operacyjnych PISF w na rzecz promocji polskiej kinematografii, w tym m.in. organizację festiwali filmowych, dotację filmów czy kin. Ustawodawca zwolnił z opłaty wyłącznie te podmioty, które w skali roku przyciągają do siebie mniej niż 1% ogólnej liczby użytkowników internetu szerokopasmowego w Polsce. Z danym UKE wynika, że  w ubiegłym roku było ich 7,77 miliona, co oznacza, że opłaty mogły uniknąć serwisy zrzeszające mniej niż 77,7 tysiąca klientów. Platformy, które przekroczyły ten próg, musiały zapłacić PISF-owi 1,5% wpływów od opłat subskrypcyjnych oraz wpływów reklamowych. Portal Wirtualne Media pozyskał od Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej dane dotyczące pierwszych dwóch kwartałów funkcjonowania nowej daniny. Zgodnie ze wstępnymi założeniami opłata miała przynieść w 2020 roku 15 milionów złotych wpływów, a w latach kolejnych - 20 milionów. Tymczasem PISF zaraportował jedynie 8,92 mln wpływów z tytułu podatku od VoD w 2020 roku, z czego aż 4,92 mln zł wpłacono w czwartym kwartale. Wówczas do grona płatników dołączyły firmy Amazon Digital UK (Prime Video), European Audiovisual Entrepreneurs, Fratria (wPolsce.pl), VIMN Poland (Nickelodeon, Nickelodeon HD, Nick Jr., MTV, VH1, VIVA, Comedy Central, Comedy Central Family, Paramount Channel HD) oraz Wirtualna Polska Media (WP Pilot, Telewizja WP). Pełna lista podmiotów, które w czwartym kwartale 2020 roku zapłaciły podatek od VoD prezentuje się następująco:
  1. Agora
  2. Amazon Digital UK
  3. Canal+Polska
  4. CDA
  5. Cyfrowy Polsat
  6. EAVE (European Audiovisual Entrepreneurs)
  7. Fratria
  8. Google Commerce Limited
  9. Google Ireland Limited
  10. Grupa Interia
  11. HBO Europe
  12. Netflix International
  13. Orange Polska
  14. Radio Muzyka Fakty Grupa RMF
  15. Ringier Axel Springer Polska
  16. Telewizja Polska
  17. TVN
  18. VIMN (Viacom International Media Networks) Poland
  19. Wirtualna Polska Media
Mimo iż w 2020 roku nie udało się pozyskać prognozowanych 15 milionów złotych od platform VoD, przy obecnej dynamice rozwoju branży prób 20 milionów wydaje się do osiągnięcia. Według analizy obrotów w polskiej branży VoD przeprowadzonej przez Europejskie Obserwatorium Audiowizualne najwięcej na rzecz PISF powinien wpłacić Netflix. Przychody platformy w ubiegłym roku wyniosły 429,31 miliona złotych, co przekłada się na roczną daninę w wysokości 6,44 miliona. Cyfrowy Polsat, operator Ipli powinien przelać 4,03 miliona, a Grupa TVN Discovery odpowiedzialna za Player.pl – 1,53 miliona. Wpłaty od pozostałych platform nie powinny przekroczyć miliona złotych
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj