Wydawnictwo Marginesy wydało właśnie zbiór krótkich form Jarosława Iwaszkiewicza, XX-wiecznego pisarza, poety, eseisty i tłumacza. Kluczem do wyboru jego opowiadań było przenoszenie ich na duży ekran.  W zbiorze zatytułowanym po prostu Opowiadania filmowe znaleźć można najsłynniejsze sfilmowane opowiadania Iwaszkiewicza: Panny z Wilka, BrzezinaMatka Joanna od AniołówZygfrydStracona nocTatarak czy Kochankowie z Marony. Opowiadania filmowe zostały wydane w twardej oprawie. Książka liczy 496 stron.

Opowiadania filmowe - opis i okładka książki

Źródło: Marginesy
Żaden z polskich pisarzy nie doczekał się tylu ekranizacji swojej prozy co Jarosław Iwaszkiewicz. Pierwsza adaptacja filmowa jednego z jego opowiadań powstała już pod koniec lat 40. ubiegłego wieku, później jego twórczość wzięło na warsztat wielu wybitnych polskich filmowców, między innymi Andrzej Wajda, Jerzy Kawalerowicz czy Andrzej Domalik. Plastyczna narracja, zręczne dialogi, pogłębione portrety psychologiczne postaci i zmysłowość świata przedstawionego sprawiają, że opowiadania Iwaszkiewicza fascynują kolejne pokolenia filmowców. W tomie znalazły się najsłynniejsze sfilmowane opowiadania Iwaszkiewicza: Panny z Wilka, BrzezinaMatka Joanna od AniołówZygfrydStracona nocTatarakKochankowie z Marony, należące dziś do kanonu polskiej literatury XX wieku. Wydanie wstępem opatrzył Janusz Majewski, reżyser ekranizacji Stracona noc.

Jarosław Iwaszkiewicz - o autorze

Jarosław Iwaszkiewicz (1894–1980) – pisarz, poeta, eseista i tłumacz wielokrotnie wymieniany wśród kandydatów do literackiej Nagrody Nobla. Razem z m.in. Julianem Tuwimem i Antonim Słonimskim współtworzył grupę poetycką Skamander. Po ślubie z Anną Lilpopówną osiedlił się w domu w Podkowie Leśnej, który nazwał Stawiskiem. Stamtąd podczas okupacji razem z Marią Dąbrowską i Jerzym Andrzejewskim kierował konspiracyjnym życiem artystycznym. Po wojnie publikował w „Odrodzeniu”, „Przekroju” i „Kuźnicy”, aktywnie działał w Związku Literatów Polskich, wchodził w skład zarządu Polskiego PEN Clubu. Od 1955 do śmierci był redaktorem naczelnym „Twórczości”. Jego proza – niezwykle wyrazista, z własną, oryginalną wizją świata – pozostaje na uboczu głównych nurtów.
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj