Cyberpunk 2077 od CD PROJEKT RED to jedna z najbardziej zaawansowanych technologicznie gier na rynku, która wykorzystuje wiele technik związanych z ray tracingiem, aby wyrenderować pełne detali ogromne miasto przyszłości. Dzisiaj Cyberpunk 2077 podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej, wprowadzając pełny ray tracing znany jako path tracing.
Tryb Ray Tracing: Overdrive w Cyberpunk 2077 to przedsmak szerokiego wykorzystania tej techniki. NVIDIA współpracuje ze studiem CD PROJEKT RED nad udoskonaleniem path tracingu poprzez wyeliminowanie błędów i optymalizację wydajności.
Usprawnione zostały nie tylko odbicia światła, cienie oraz okluzja otoczenia, ale także pozostałe elementy oświetlenia. To nowe spojrzenie na przyszłość grafiki w grach komputerowych. Gra wykorzystuje także technikę NVIDIA DLSS 3, aby zwielokrotnić wydajność graczom korzystającym z kart graficznych GeForce RTX.
RTX w grze. Wywiad z CD PROJEKT RED.
Jakub Knapik, wiceprezes oraz główny dyrektor artystyczny w CD PROJEKT RED opowiada o nowym trybie w specjalnym wywiadzie udzielonym dla NVIDII. Zapis rozmowy po angielsku dostępny jest na stronie https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/news/cyberpunk-2077-ray-tracing-overdrive-mode-interview/, a poniżej możecie obejrzeć film omawiający najważniejsze aspekty RTX Overdrive w Cyberpunku 2077.
RTX ON: gracze doceniają ray tracing oraz DLSS
Rewolucja w grach rozpoczęła się w 2018 roku, gdy NVIDIA wprowadziła na rynek pierwszą generację kart graficznych GeForce RTX. Od momentu powstania pierwszych gier oświetlenie w nich było udawane i symulowane za pomocą różnych sztuczek, które naśladowały właściwości prawdziwego świata i w przybliżeniu oszacowywały wygląd wyświetlanych cieni i odbić światła. Karty graficzne GeForce RTX sprawiły, że śledzenie promieni w czasie rzeczywistym (real-time ray tracing) stało się faktem. Umożliwiły one twórcom realistyczne renderowanie oświetlenia wraz z jego odbiciami, co sprawiło, że gry stały się bardziej immersyjne i atrakcyjne. A dzięki technice DLSS 1.0, NVIDIA zapewniła graczom przełomowy sposób na zwiększenie liczby wyświetlanych klatek na sekundę.
W 2018 roku były dostępne 4 gry wykorzystujące techniki RTX. Wśród graczy korzystających z kart graficznych GeForce RTX 37% włączyło ray tracing, a 26% aktywowało technikę DLSS 1.0.
Pięć lat później NVIDIA zaprezentowała trzecią generację rozwiązań RTX, wprowadzając na rynek karty GeForce RTX z serii 40. Aktualnie DLSS 3 wraz z wykorzystującą sztuczną inteligencję techniką Frame Generation zwiększa wydajność w 30 tytułach. DLSS 2 przyspiesza działanie już ponad 280 gier i aplikacji, a jakość wyświetlanego obrazu jest równie dobra, a często i lepsza niż TAA w natywnej rozdzielczości. NVIDIA Reflex redukuje opóźnienia systemowe w ponad 70 tytułach, zapewniając większą responsywność i przyjemność z grania. Natomiast nowe techniki takie jak: Shader Execution Reordering (SER), Opacity Micromaps (OMM), NVIDIA RTX Direct Illumination czy RTX Global Illumination (RTXGI) pozwalają twórcom gier tworzyć niesamowite efekty z wykorzystaniem ray tracingu przy zachowaniu wysokiej wydajności i znacznie mniejszym nakładzie pracy.
Dokonane zmiany zostały uznane przez graczy, a najnowsze integracje są już używane przez większość posiadaczy kart graficznych GeForce RTX. Spośród milionów graczy wykorzystujących desktopowe karty GeForce RTX aż 83% posiadaczy modeli z serii 40 włącza ray tracing, a 79% używa DLSS we wspieranych tytułach.
Popularność ray tracingu oraz DLSS jest znacząco większa niż adaptacja innych technik i usprawnień, takich jak rozdzielczość 4K, z której korzysta 28% wszystkich graczy czy wykorzystanie monitorów o częstotliwości odświeżania na poziomie 144 Hz i wyższym, które są dostępne dla 62% posiadaczy kart GeForce RTX serii 40.
NVIDIA informuje także o kolejnych tytułach wspieranych przez technikę DLSS 2. Everspace 2 i LEAP, które niedawno wyszły z fazy wczesnego dostępu oraz Like a Dragon: Ishin!, która otrzymała stosowną aktualizację, a także High on Life.
Już ponad 280 gier i aplikacji wykorzystuje technikę NVIDIA DLSS, a najnowsza wersja DLSS 3 zwiększa wydajność w 30 tytułach. Adaptacja DLSS 3 przebiega 7 razy szybciej niż DLSS 2.