"Portrety kompozytorów" to filmowy projekt mający na celu dokumentację i promocję polskiej muzyki współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem kompozytorów młodszego pokolenia oraz utalentowanych wykonawców wykonujących ich utwory. Pierwszy film z cyklu powstał w 2009 roku (scen. i reż. Maja Baczyńska, zdj. Maciej Sowilski) - krótkometrażowy dokument "Wieczne nastroje" o Bartoszu Kowalskim, laureacie I Międzynarodowego Konkursu Krzysztofa Pendereckiego "Arboretum" w Radomiu, realizacja następnego – "Kilka pytań o słyszenie świata" (scen. i reż. Maja Baczyńska, zdj. Zofia Goraj) przypadła na rok 2013. Jest to pierwszy w Polsce pełnometrażowy dokument muzyczny poświęcony młodemu pokoleniu kompozytorów. Projekt zapoczątkował działalność grupy filmowej MUDO – Music Documentaries złożonej z młodych filmowców i muzyków z kilku miast Polski (m.in. Lublin, Kraków, Gdańsk, Warszawa), w tym ze studentów i absolwentów uczelni muzycznych i filmowych w Warszawie, w Łodzi i w Katowicach.
"Kilka pytań o słyszenie świata" to obraz poświęcony czterem wybranym kompozytorom – Tomaszowi Opałce, Pawłowi Przezwańskiemu, Pawłowi Pudło i Kamilowi Staszowskiemu. Każdy z nich jest obdarzony barwną osobowością i prezentuje w swojej twórczości inny styl muzyczny. Mimo że ścieżka artystyczna każdego z bohaterów filmu jest różna, sporo ich ze sobą łączy. Przede wszystkim jednak są to twórcy z niebywałymi jak na swój młody wiek osiągnięciami, mamy do czynienia z laureatami Transatlantyk Film Music Competition Poznaniu czy Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego "Wawel: Musica Festiva" w Krakowie, uczestnikami prestiżowego Berlinale Talent Campus czy Światowych Dni Muzyki, kompozytorami zaangażowanymi do projektów realizowanych w Hollywood, autorami największych muzycznych niezależnych produkcji w Polsce oraz muzyki do popularnych animacji polskich i zagranicznych, których utwory były wykonywane m.in. w studiu Polskiego Radia, w Filharmonii Narodowej czy na stadionach narodowych w ramach Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2012.
W filmie można usłyszeć zarówno muzykę chóralną i symfoniczną, jak i kameralną, tak filmową i komercyjną, jak i sakralną czy z pogranicza awangardy muzycznej. Jej twórcy podkreślają, że inspiruje ich współczesność i otaczający ich świat. Właśnie z tego względu autorzy filmu zdecydowali się panoramiczne ujęcia nowoczesnego centrum Warszawy potraktować jako paralelę do muzycznej opowieści.
Film prezentuje zarówno różne oblicza muzyki współczesnej, jak i skontrastowane typy twórczych osobowości, ponadto każdy z bohaterów filmu znajduje się w innym punkcie swojej artystycznej drogi. Wywiady z kompozytorami i wykonawcami zostały uzupełnione o fragmenty ich utworów (także tych zarejestrowanych podczas prób i koncertów m.in. Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus), filmowe impresje, wizualizacje, a także filmową opowieść z żywą narracją poświęconą codziennemu życiu młodych twórców. Wersja polska i angielska filmu docelowo ma być prezentowana w ramach kulturalnych wydarzeń i festiwali w kraju i za granicą.
Projekt odbywa się pod patronatem honorowym Narodowego Centrum Kultury i został zgłoszony w konkursie trailerów w ramach 54. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Swój głos na projekt można oddać pod tym adresem.