W całym 2022 roku liczba sprzedanych odbiorników zmniejszyła się o 1,4 proc. w porównaniu do roku 2021. Spadła również wartość sprzedaży – o 3,1 proc. w całym 2022 roku, ale aż o 21,5 proc. w samym czwartym kwartale, który zazwyczaj notuje wzrost sprzedaży. Z danych udostępnionych przez GfK wynika, że Polacy najchętniej kupują telewizory o przekątnych ekranu 65 cali, 43 cale, 55 cali oraz 50 cali. Popularnością cieszą się przede wszystkim telewizory duże oraz średnie, coraz rzadziej sięgamy po modele małe, czyli o przekątnej ekranu poniżej 40 cali. Rzadko też decydujemy się na bardzo duże ekrany (o przekątnej większej niż 65 cali), które nadal są dla nas za drogie.
Dziesięć najpopularniejszych modeli na polskim rynku to odbiorniki o rozdzielczość 4K, zbudowane w technologii LCD, z możliwością łączenia się z Wi-Fi. Świadomy konsument wybiera zatem sprzęt nowoczesny technologicznie, smart, pozwalający na korzystanie z wielu innowacyjnych opcji
– powiedział Wiesław Peché, senior consultant market intelligence w GfK. Wprawdzie średnie ceny telewizorów w 2022 nieznacznie spadły w porównaniu do 2021 roku, ale wielu klientów decyduje się na zakup nowego sprzętu dopiero podczas promocji i wyprzedaży. Dane zebrane przez GfK wykazuję znaczny wzrost sprzedaży w okresie „black week”, czyli listopadowych akcji promocyjnych. Wprawdzie nie przekłada się on na wyniki z całego roku, ale wyraźnie pokazuje popularność promocji związanych z Black Friday i Cyber Monday.
47 tydzień roku okazał się najlepszy w całym minionym roku. Sprzedaż 10 najpopularniejszych modeli analizowanych przez GfK wzrosła w tym okresie aż o 76 proc.
– podkreślił Wiesław Peché. Według GfK na początku tego roku średnia cena telewizorów nieco wzrosła, co tym bardziej może mieć wpływ na decyzje zakupowe konsumentów, którzy mogą odłożyć zakup nowego telewizora do czasu atrakcyjnej wyprzedaży lub promocji.
Jest zbyt wcześnie by mówić o pojawiającym się trendzie. Wzrost średniej ceny może wynikać bowiem ze struktury sprzedaży modeli o różnej wielkości ekranów lub na przykład ograniczonej dostępności tańszych modeli. Dla branży z pewnością nadchodzą jednak wymagające miesiące, w których producenci i sieci będą musieli na bieżąco dostosowywać swoje strategie do szybko zmieniających się realiów rynkowych
– zaznaczył ekspert GfK. Mamy nadzieję, że producenci rzeczywiście zawalczą o nasze portfele i w tym roku coraz więcej dużych telewizorów będzie dostępnych w przystępnych cenach, a 65 cali przekątnej stanie się nowym standardem.
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj