We wtorek Vera Jourová – wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej ds. wartości i przejrzystości – wygłosiła przemówienie omawiające postępy poczynione w ramach wzmocnionego unijnego kodeksu postępowania w zakresie dezinformacji z 2022 roku. Wyróżniła X jako obfitującego w fałszywe informacje oraz dezinformację. X został oceniony w fazie pilotażowej w trzech państwach członkowskich UE w celu oceny nowej metodologii testowania w celu ustalenia, jak łatwo jest znaleźć treści dezinformacyjne, jak duże jest zaangażowanie takich treści oraz wskaźniki dotyczące źródeł. „Wskaźniki te – opracowane przez sygnatariuszy – stanowią bezprecedensowy i nowatorski wgląd w dezinformację na platformach internetowych. Taki wgląd ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia, jak skuteczne są wysiłki platform, aby jeszcze skuteczniej walczyć z tym zagrożeniem” – powiedziała Jourová. Stwierdzono, że X, który nie jest już objęty dobrowolnym kodeksem, jest najgorszą platformą mediów społecznościowych, jeśli chodzi o te praktyki. Odkryto również, że osoby rozpowszechniające dezinformację miały znacznie więcej obserwujących niż te, które tego nie robiły i zwykle dołączały do platformy niedawno. Kodeks ma 44 sygnatariuszy, w tym Facebooka, Google, YouTube’a, TikToka i LinkedIn. Platforma Muska wycofała się z Kodeksu w maju, co było następstwem ostrzeżeń UE, że brak moderacji może nieumyślnie pomóc Władimirowi Putinowi, ponieważ rosyjska propaganda związana z wojną na Ukrainie nie jest z X usuwana.
The Telegraph
„Dezinformacja nie jest niczym nowym ani nie występuje tylko na platformach internetowych. Ale wraz z postępującą cyfryzacją, użytkownicy o złych intencjach zyskali nowe sposoby na podważanie naszych demokracji” – powiedziała Jourová.
Państwo rosyjskie zaangażowało się w wojnę idei, aby zanieczyścić naszą przestrzeń informacyjną półprawdami i kłamstwami, aby stworzyć fałszywy obraz, że demokracja nie jest lepsza od autokracji
– dodała Jourová. Google poinformował, że od stycznia do kwietnia tego roku usunął z YouTube ponad 400 kanałów, które były zaangażowane w skoordynowane operacje wywierania wpływu powiązane ze sponsorowaną przez rosyjskie państwo Internet Research Agency (IRA). Meta, TikTok oraz Microsoft również sprzeciwiają się rosyjskiej propagandzie.
Kreml walczy bombami na Ukrainie, ale słowami wszędzie indziej, w tym w UE
– powiedziała Jourová. X korzysta teraz z Community Notes, w których użytkownicy wspólnie dodają kontekst do potencjalnie wprowadzających w błąd postów. Współtwórcy mogą zostawiać notatki na temat dowolnego postu, a jeśli wystarczająca liczba współtwórców „o różnych punktach widzenia” oceni tę notatkę jako pomocną, zostanie ona publicznie wyświetlona w poście. Reputacji X nie pomoże z pewnością informacja, że platforma Elona Muska wyłączyła funkcję umożliwiającą użytkownikom zgłaszanie dezinformacji na temat wyborów. Reset.Tech Australia poinformował, że w ubiegłym tygodniu kategoria „polityka” została usunięta z rozwijanego menu, które pozwala użytkownikom zgłaszać posty, które uważają za wprowadzające w błąd. Ostatnim miejscem, w którym nadal można korzystać z tej funkcji, jest Unia Europejska. Zeszłotygodniowy raport Climate of Misinformation przygotowany przez Climate Action Against Disinformation uznał X za najgorszą platformę pod względem dezinformacji na temat zmian klimatu, przyznając jej ocenę zaledwie 1 na 21.
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj