Budowanie postaci filmowej zaczyna się jeszcze przed etapem scenariusza. Zawsze trzeba mieć na nią pomysł, który obejmuje coś więcej niż wymyślenie imienia. Nasza Kasia, Anne, Becky czy Diana muszą być jakieś – zabawne, szczere, aroganckie, agresywne, zdeterminowane czy urocze. Oprócz cech charakterologicznych powinny też coś sobą reprezentować, mieć określone poglądy, a także typowe dla siebie zachowania. Kiedy wyobrażona bohaterka zaczyna domagać się wyjścia poza umysł swego twórcy, to jest ten czas, by ją napisać. Tu zaczynają się długie, kręte i wąskie schody, które przejść potrafią tylko najlepsi w swoich fachu. W usta Kasi, Anne, Becky czy Diany wkładamy dialogi, które muszą brzmieć dobrze już na papierze. Układamy im relacje z pozostałymi bohaterami i w końcu ma się to wrażenie, że bohaterka funkcjonuje także poza wyobraźnią. Ostatnim etapem jest jej ożywienie. Przeprowadza się castingi, szuka aktorki, która doskonale zrozumie Kasię, Anne, Becky czy Dianę i nada jej odpowiedniej ostrości i charakteru. Etap szalenie ważny, ale wciąż ostateczny. Oznacza to po prostu, że jeśli przy dwóch poprzednich coś nie zagrało, to nawet Meryl Streep ani Monica Bellucci nie będą w stanie przekonać nas, że postać, którą interpretują, ma jakikolwiek sens. Niestety tak dzieje się zbyt często. Ktoś popełnia błąd, a całość odpowiedzialności zrzuca na niewinną aktorkę, która choćby była doskonała, to wszystkiego sama nie zrobi. Często udaje jej się uratować jakąś część swojej bohaterki, ale i ona, i my doskonale wiemy – no zgrzyta. A zgrzyta najczęściej wtedy, gdy zamiast postaci z krwi i kości, przemyślanej i zbudowanej od podstaw twórcy sięgają po schematy - gotowe już bohaterki, które wystarczy wyciąć z kartonu, dostępnego w Hollywood dla wszystkich. Wszystko świetnie, tylko karton ma to do siebie, że jest płaski. Jak i one. Mamy więc przede wszystkim Damę w Opałach (ang. The Damsel in Distress). Jest to piękne, słodkie, uroczo nieporadne dziewczę, które nie funkcjonuje bez swojego Księcia z Bajki. Jej zadaniem jest ślicznie wyglądać i czekać, aż ktoś ją uratuje, obsypie pocałunkami i kwiatami, a następnie wywiezie na swym rumaku do zamku na końcu świata. To bohaterka, która nic nie robi (a jeśli robi, to z przymusu i tylko czeka, aby to rzucić), niczym szczególnym się nie interesuje, o nic nie walczy i nie ma żadnych skonkretyzowanych poglądów. Jej żywot polega na czekaniu na Tego Jedynego. Potem ma być pocałunek w deszczu, ślub i dopełnienie egzystencji w jedyny jej znany sposób – będzie leżeć i pachnieć. Przykłady znajdziemy często w bajkach - Śpiąca Królewna, Smerfetka, Daphne Blake, a także poza nimi - Bella Swan (Twilight), Rachel Dawes (The Dark Knight), Ann Darrow (King Kong), Mary Jane Watson (Spider-Man). Kontynuować? Jednym z najbardziej rozpowszechnionych przykładów jest także słynna Kobieta Fatalna (ang. The Femme Fatale). To bohaterka, która została w jakiś sposób zawiedziona przez mężczyzn i teraz jej życiową misją jest ich likwidacja. Zimnokrwista, wyzuta z emocji i zdeterminowana, jest maszyną pozbawioną uczuć. Nic nie jest w stanie jej powstrzymać i odwieść od wyznaczonego planu. Cieplutkie emocje nie są dla niej, a błaganie o litość to muzyka dla jej uszu. Oczywiście czasem twórcy filmowi nie mogą się powstrzymać i na koniec roztapiają tę gniewną damę jakimś romantycznym uniesieniem. No bo jakże! Przykłady: Kathryn Merteuil (Cruel Intentions), Laure Ash / Lily Watts (Femme Fatale), Catherine Tramell (Basic Instinct). Dziewczyna z Sąsiedztwa (ang. The Girl Next Door) to najlepsza kumpela, jaką możesz sobie wyobrazić. Zawsze wyrozumiała, chętna do pomocy, obejrzy z przyjacielem mecz, pójdzie na piwo i wysłucha jego wzdychań do dziewczyny, której nie może mieć. Nigdy się nie skarży, jest wiecznie wyluzowana i uśmiechnięta. Prawdziwy skarb, który męski bohater odkryje z pewnością w ostatnich minutach filmu, gdy ta niespodziewanie zacznie spotykać się z innym. Co ona na to? Oczywiście najczęściej padnie mu w ramiona, bo przecież skrycie cały czas się w przyjacielu podkochiwała, a potem nastąpi Szczęśliwe Zakończenie. Dziewczyny z Sąsiedztwa to na przykład: Joey Potter (Dawson's Creek), Andy (The Devil Wears Prada) czy Rory Gilmore (Gilmore Girls).
Strony:
  • 1 (current)
  • 2
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj