Oczekiwania potencjalnego klienta.
Potencjalny klient, który chce płacić za dostęp do telewizji, ma też określone wymagania w stosunku do usług. Podstawą jest internet. Polacy mają dość płacenia kilku rachunków i chcą, by usługi telewizji i internetu dostarczane była razem (często dzięki łączeniu usług paczka ma niższą cenę, niż gdyby za telewizję i internet płaciło się osobno). Polacy idą z duchem czasu i podstawą dla nich jest też nagrywarka z dużym dyskiem twardym - funkcja tak bardzo popularna za Oceanem, w Polsce staje się wartościową funkcją dopiero od niedawna. Podstawą jest też multiroom, czyli możliwość uruchomienia kilku telewizorów w jednym gospodarstwie domowym.
Ile konsumenci płacą z dostęp do telewizji?
Bez względu na jakość usług oferowanych przez potencjalnego nowego operatora kluczowa w pozyskiwaniu klientów będzie cena. Już dziś wiadomo, że nie może być ona wyższa niż obecnie. Aktualnie Polacy za telewizję płacą średnio około 50 zł. Warto zauważyć, że tylko 5% decyduje się za TV płacić powyżej 100 zł. Przeważnie są to paczki, w których znajduje się dostęp do ekskluzywnych treści, takich jak telewizja HBO i Canal+. Dlatego też kluczem dla nowego dostawcy usług jest oferta wiązana, oferująca szeroki dostęp do telewizji i szybkiego internetu. Z badań wynika, że w Polsce z takiej oferty korzysta tylko kilka milionów gospodarstw domowych.
Oferta wiązana w Polsce na tle Europy.
Oferta wiązana w Polsce i jej podział.
Okazuje się, że w Polsce z tzw. oferty wiązanej korzysta tylko 4,2 mln Polaków. Najpopularniejsza jest paczka "telewizja + internet". Przeważnie z takiej oferty korzystają ludzie w wieku 35-44 lat, posiadający wyższe wykształcenie i mieszkający w dużych miastach (gdzie łatwo o dostęp do takich paczek w kablówkach). Bardzo często są to też rodziny z 2-3 dzieci. Co ciekawe, dla 63% abonentów telewizji kablowych kluczowym elementem przyciągającym ich do korzystania z usług - przykładowo - UPC, Vectry, Multimedii jest usługa wiązana. Obecnie na rynku 58% gospodarstw domowych posiada zarówno płatną telewizję, jak i internet. 31% z nich korzysta z usług jednego dostawcy, z kolei 27% ma podpisane 2 różne umowy - osobno na telewizję, osobno na internet. Potencjalny nowy dostawca usług telewizyjnych i internetowych swoją markę na rynku może budować na podstawie trzech bloków:
  • oferty wiązanej
Po co płacić 2 osobne rachunki za telewizję i internet, skoro można je połączyć w paczkę: bardzo szybki internet (co zapewnia technologia światłowodowa) oraz telewizja pozwalająca na wyświetlanie rozdzielczości 4K UHD. Tego typu paczki oferują telewizje kablowe, ale jak się okazuje - w Polsce wciąż nie są one zbyt popularne. Dla nowego operatora musi to być podstawa.
  • niezadowoleniu klientów
Jak wynika z badań, około 1 mln abonentów sieci kablowych i platform cyfrowych jest gotowych zmienić operatora na innego. Dlatego nowy dostawca usług musi zrobić wszystko, by przekonać potencjalnych klientów do swojej oferty i reklamować ją w oparciu o nową technologię.
  • stagnacji rynku
Od momentu, gdy platforma n i Canal+ połączyły się w platformę nc+, obserwujemy dość sporą stagnację na rynku usług telewizyjnych w naszym kraju (grafika poniżej). Sytuację nieco zmieniło wejście telewizji naziemnej, ale procent osób korzystających z tego sposobu oglądania telewizji wciąż jest niewielki. Nowy gracz oferujący ekskluzywną ofertę i gwarantujący wysoką jakość może solidnie namieszać na rynku.
Stagnacja rynku telewizyjnego w Polsce.
Pamiętajmy jednak, że - jak w przypadku każdego nowego operatora, w każdej dziedzinie życia, nie tylko w przypadku telewizji i internetu - kluczowa jest także cena. Tylko atrakcyjna oferta (dobrze wyceniona) przeznaczona dla konkretnego grona odbiorców może sprawić, że nowy gracz osiągnie na rynku sukces i odbierze klientów dużym telewizjom kablowym i platformom cyfrowym. Na pewno z ciekawością będziemy przyglądać się działaniom Evio i wszystkim innym podobnie funkcjonującym operatorom.

Pobierz prezentację z pełnym raportem o Rynku płatnej telewizji w Polsce.

[sociallocker id="757055"]  [/sociallocker]

Strony:
  • 1
  • 2 (current)
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj