Rynek płatnej telewizji w Polsce – analiza
Czy rynek płatnej telewizji w Polsce jest tak mocno zapchany, że nie ma w nim miejsca na kolejnego gracza? Platformy cyfrowe i telewizje kablowe trzymają się mocno, ale już niebawem będą musiały zmierzyć się z zupełnie nowym zawodnikiem, który zawalczy o uwagę i portfele Polaków.
Czy rynek płatnej telewizji w Polsce jest tak mocno zapchany, że nie ma w nim miejsca na kolejnego gracza? Platformy cyfrowe i telewizje kablowe trzymają się mocno, ale już niebawem będą musiały zmierzyć się z zupełnie nowym zawodnikiem, który zawalczy o uwagę i portfele Polaków.
Przykładów nie trzeba szukać daleko. Od lat większość operatorów kablowych i satelitarnych ma spore problemy z wywiązywaniem się z usług, które wykupują u nich klienci. Bardzo popularne są spadki prędkości internetu wynikające z przeciążenia łącza. Coraz częściej dochodzi do nawet kilkunastogodzinnych awarii, w których abonenci odcinani są zarówno od telewizji, jak i internetu. Niekiedy sytuacje te powtarzają się nawet po kilka dni z rzędu. Abonenci skarżą się również na brak dostępu do treści, która podczas podpisywania umowy była dostępna u danego operatora, ale w wyniku wewnętrznych przetargów operator utracił je na rzecz konkurencji, a jednocześnie nie zmniejszył ceny za świadczoną usługę.
EVIO Polska twierdzi, że może wedrzeć się na rynek usług telewizyjnych i internetowych wspomnianą technologią światłowodową. Jej największym atutem jest bardzo szybki internet, a także bardzo wysoka jakość obrazu w telewizorze o rozdzielczości 4K UHD. Technologia światłowodowa to przyszłość usług w naszym kraju. Sprawdzamy, czy na rynku, gdzie ponad 10 mln gospodarstw domowych korzysta z usług telewizji lub internetu, znajdzie się miejsce dla nowego zawodnika.
Korzystając z materiałów operatora prezentowanych właśnie na Kongresie Telewizji Światłowodowej w Krakowie, otrzymaliśmy ekskluzywną możliwość zaprezentowania wielu ciekawych informacji w nich zawartych, które postaramy się pokrótce omówić.
Jak wynika z powyższej grafiki, w Polsce mamy 13,6 mln gospodarstw domowych. Największy segment tworzą oczywiście użytkownicy płatnej telewizji. 4,3 mln abonentów korzysta z telewizji kablowych (UPC, Vectra, Multimedia i mniejszych). Niekwestionowanym liderem na rynku platform cyfrowym jest Cyfrowy Polsat z 3,5 mln abonentów. Z kolei 2,1 mln abonentów posiada platforma nc+. To oznacza, że łącznie 10 mln gospodarstw domowych płaci za dostęp do telewizji.
Obecnie 22% gospodarstw domowych korzysta z darmowej telewizji, czyli telewizji naziemnej. Na rynku TV jest to najmłodszy, a do tego darmowy gracz, którego liczba zwolenników rośnie. Zaledwie 4% gospodarstw domowych nie posiada telewizora, ale to nie oznacza, że jej nie ogląda. Z badań wynika, że są to głównie młodzi ludzie, którzy korzystają z płatnej lub darmowej formy oglądania telewizji w internecie.
Nie jest zaskoczeniem, że najwięcej ludzi korzysta z płatnej telewizji w dużych miastach, gdzie bardzo łatwo o dostęp do telewizji kablowych. W miastach powyżej 200 tys. mieszkańców jest też największa konkurencja i walka o potencjalnego klienta, który może przebierać w ofertach największych telewizji kablowych. Dlatego też ponad 50% mieszkańców dużych miast wybiera telewizję kablową, również ze względu za dość prosty montaż i brak potrzeby instalowania anteny satelitarnej.
Inaczej sytuacja wygląda na wsi. Tam telewizja kablowa nie dociera, a walka o klienta toczy się pomiędzy dwoma platformami cyfrowymi - platformą nc+ oraz Cyfrowym Polsatem. O wiele skuteczniejszy jest Cyfrowy Polsat, z którego usług na wsi korzysta ponad 40% gospodarstw domowych.
Wcześniej wspominaliśmy, że wielu abonentów nie jest zadowolonych z usług swoich operatorów. W badaniach dodatkowo się to potwierdza. Zdecydowanie najbardziej negatywnie na temat swojego dostawcy wypowiadają się abonenci platformy nc+. Powodów jest wiele - wysoki abonament, utrata wielu ekskluzywnych praw sportowych (za które teraz trzeba dodatkowo dopłacać!) i kiepskie perspektywy na przyszłość. Aż 16% abonentów nc+ deklaruje, że najchętniej rozwiązałoby umowę z tą firmą. Jest to wynik wysoki, szczególnie w porównaniu do 7% ludzi niezadowolonych z usług telewizji kablowej.
Na kolejnej stronie znajdziesz informacje m.in. o usługach multiroom, rosnącej potrzebie posiadania dekoderów z nagrywarką, średniej wysokości rachunków za usługi TV, usługach pakietowych czy stagnacji na rynku TV.
Na kolejnej stronie znajdziesz także link do pobrania pełnej wersji prezentacji.
- 1 (current)
- 2
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1967, kończy 57 lat
ur. 1989, kończy 35 lat
ur. 1988, kończy 36 lat