Miłośnicy wymagającej i ambitnej europejskiej kinematografii mogą już rezerwować czas na przełomie listopada i grudnia. Dwudziesta edycja Forum Kina Europejskiego rozpocznie się 27 listopada i potrwa osiem dni.
- Przed nami tradycyjnie: ponad sto filmów, filmy debiutantów i retrospektywy mistrzów, spotkania, warsztaty, master class. Polecamy nasze konkursy: na najlepszy debiut europejski, najlepszy debiut polski i najlepszą polską piosenkę filmową – mówi Sławomir Fijałkowski, organizator Festiwalu. - Jak zawsze zapraszamy wielkie nazwiska. Łódź odwiedź Nastassja Kinski, Mika Kaurismaki, Marek Koterski, Allan Starski, Robert Więckiewicz i wielu innych – mówi Fijałkowski.
Podział na sekcje programowe to już tradycja FKE. Tym razem odwołują się one do przypadających w tym roku jubileuszy: 120-lecia istnienia kina, 20-lecia powstania Dogmy, 40. rocznicy śmierci Pier Paolo Pasoliniego, wreszcie 70. rocznicy urodzin Wima Wendersa. I tak, FKE stworzy okazję do obejrzenia rzadko w Polsce pokazywanych, albo kompletnie nieznanych skandalizujących filmów Pasoliniego. Obrazy te wywarły znaczący wpływ na twórczość m.in. Bertolucciego, Jarmana, Chereau, Hanekego, Noe. Przeglądowi towarzyszyć będzie seminarium naukowe i dyskusje na Uniwersytecie Łódzkim w ramach międzynarodowej Konferencji „Europejskie Kinodyskursy – kino i ideologia po roku 1945”. Jubileusz Dogmy ma z kolei skłonić widzów do refleksji, co pozostało z jej dziedzictwa i dokąd zmierza Slow Cinema. Tegoroczna edycja to również mało znane w Polsce dokumenty Wima Wendersa, kino fińskie oraz powrót cyklu Filmowe Odkrycia Europy. Sprowokowani międzynarodowym mega sukcesem „Idy” uczestnicy FKE szukać będą też odpowiedzi na pytanie o to, jak radzą sobie polscy filmowcy w coraz liczniejszych międzynarodowych koprodukcjach. Imprezą towarzyszącą Forum będzie wspomniana już międzynarodowa konferencja „Europejskie Kinodyskursy - kino i ideologia po roku 1945”, organizowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego. Naukowcy dyskutować będą różne ujęcia problemu relacji kina i ideologii: filmowe reprezentacje historii, propagandę w mediach i filmie fabularnym, instytucjonalne uwarunkowania produkcji filmowej czy zagadnienia cenzury państwowej i autocenzury. Forum Kina Europejskiego od początku istnienia stanowi jedną z wizytówek kultury filmowej miasta. Jest jednym z najstarszych i największych festiwali ambitnego kina w Polsce. Jego repertuar był zawsze szeroki i obejmował kilka sekcji tematycznych, na które składają się zazwyczaj przeglądy wybranych nurtów i kinematografii narodowych, retrospektywy wybitnych twórców kina, przeglądy etiud filmowych studentów PWSFTviT czy krótkich animacji. Pierwsza edycja Forum Kina Europejskiego odbyła się w 1992 roku w dwóch łódzkich kinach: Przedwiośniu i kinie Łódzkiego Domu Kultury. Festiwal miał wtedy formułę przeglądu. Od edycji w 1994 jego główną siedzibą stało się nowo powstałe kino Charlie. Impreza odbywała się corocznie aż do 2005 roku, kiedy to nastąpiła czteroletnia przerwa, a następnie powrót w 2009 roku, gdy miała miejsce czternasta edycja festiwalu. Od 2010 roku festiwal funkcjonuje jako Forum Kina Europejskiego Cinergia. Poza Złotą Łódką w latach 2011–2012 na festiwalu przyznano ufundowane przez PWSFTviT nagrody im. Andrzeja Munka dla najlepszych debiutantów w kategorii reżyser i operator polskiego filmu. Ponadto, w czasie 18 edycji w 2013 roku mianowano pierwszego honorowego Ambasadora Łodzi Filmowej – tytuł ten przypadł Agnieszce Holland. Wśród laureatów Złotych Glanów, nagród za wkład w kino europejskie i światowe są m.in. Jan Troell, Marta Meszaros, Otar Ioselliani, Istvan Szabo, Andriej Konczalowski, John Malkovich, Peter Greenaway, Jerry Schatzberg, Jaco van Dormael, Margarete von Tiesel, Ferzan Ozpetek.
Fot. materiały prasowe
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj