8. edycja Festiwalu Filmowego Pięć Smaków, jedyny w Polsce i tej części Europy przeglądu kina z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej odbędzie się w dniach 12-20 listopada w Warszawie (kina Muranów i Luna oraz MSN), a następnie pojedzie do Wrocławia oraz Braniewa. Po raz pierwszy festiwal będzie miał też swoją muzyczną odsłonę – cykl RADIO AZJA to trzy koncerty znakomitych alternatywnych wykonawców z Korei Płd, Japonii i Chin. W TR Warszawa zagrają Be-Being: Li & Sa (20 X), Hiromichi Sakamoto (27 XI) oraz DaWangGang (8 XII).

Jak co roku, repertuar Pięciu Smaków łączy skrajności: szalone kino gatunkowe i awangardowe autorskie obrazy, epickie produkcje i kameralne kino niezależne, wysokojakościową rozrywkę i filmy zaangażowane społecznie. Skrajności dostrzec można już w filmie, którego uroczysty pokaz otworzy festiwal. "Dama z Seulu" Jina Janga to połączenie wysokiej jakości kryminału z psychologicznym dramatem, którego bohaterem jest znakomity policjant, czujący się... kobietą, zamkniętą w doskonałym, lecz męskim ciele.

Pokazem wieńczącym 8. Pięć Smaków będzie epicki fresk "Złoty wiek" w reżyserii legendarnej reżyserki z Hongkongu, Ann Hui. Jest to pokazana w Wenecji i wystawiona do wyścigu po Oscara biografia Xiao Hong – wybitnej pisarki z lat 20. i 30. XX wieku, w którą wcieliła się Chinka Tang Wei, pamiętna z "Ostrożnie pożądanie" Anga Lee.

[video-browser playlist="613926" suggest=""]

Tegoroczny program festiwalu został podzielony na cztery sekcje, uzupełnione pokazami specjalnymi oraz wydarzeniami towarzyszącymi. Nowe Kino Azji to sekcja konkursowa, w której zwycięzcę 8. Festiwalu Filmowego Pięć Smaków wybierze 11-osobowe People’s Jury, w skład którego wchodzą miłośnicy kina azjatyckiego z całej Polski.

W programie znajdują się najciekawsze dzieła kina autorskiego, realizowane przez nowe nazwiska i wschodzące gwiazdy, filmy nagradzane na lokalnych azjatyckich festiwalach, a także te, które zdążyły już odnieść sukces międzynarodowy. W zestawieniu dziesięciu innowacyjnych i niebanalnych obrazów, będących istotnym głosem w kwestii kondycji Dalekiego Wschodu, znalazły się m.in. zwycięzca sekcji Horyzonty na tegorocznym festiwalu w Wenecji, kafkowski dramat sądowy "Proces" Chaitanya Tamhanego; diagnozująca problemy koreańskiego społeczeństwa historia o dojrzewaniu, miłości i przemocy "Nocny lot" Leesong Hee-ila oraz porażające wizualnie wietnamskie "2030: Woda" Nghiem-Minh Nguyen-Vo - połączenie fantastyki naukowej z kinem apokaliptycznym, thrillerem i melodramatem.

[video-browser playlist="614118" suggest=""]

Queer Azja to sekcja FOCUS, mająca w tym roku charakter międzykulturowy i obejmująca przegląd najciekawszego kina z nurtu LGBTI Azji Wschodniej i Południowo Wschodniej z ostatnich dwóch lat. W ramach tej sekcji pokazane zostaną filmy m.in. z Tajlandii ("Będzie lepiej", reż. Tanwarin Sukkhapisit),Sri Lanki ("Tajemnica kwiatu plumerii" reż. Visakesa Chandrasekaram) oraz Nepalu ("Taniec Orchidei", reż. Subarna Thapa). Od początku istnienia festiwalu jego celem jest wzmacnianie postawy tolerancji i otwartości, sekcja ta jest tego wyrazem.

Sekcją Na Dzikim Wschodzie to refleksja nad nośnością westernu - klasycznego hollywoodzkiego gatunku oraz kierunkiem, w którym podąża światowe kino, coraz śmielej zestawiające ze sobą odmienne tradycje i konwencje. Melancholijnie piękne {{f|:bez-przebaczenia--2}} Lee Sang-ila to remake słynnego westernu Clinta Eastwooda przeniesiony w realia japońskie. "Wygnani" bohatera zeszłorocznych Pięciu Smaków Johnniego To - gangsterki dramat o westernowej duszy, czerpiący inspirację z filmów Sergio Leone. Z kolei opowiadające o kulinarnych zwyczajach Japończyków "Tampopo" (jak głosi hasło reklamowe - pierwszy ramen western w historii kina) Juzo Itamiego należy nazwać perłą kina, zupełnie w Polsce nieznaną.

Stały element festiwalu, Kino Grozy, w tym roku będzie reprezentowane wyjątkowo licznie i po raz pierwszy w historii festiwalu zostanie objęte plebiscytem publiczności. Azja niezmiennie dostarcza mocnych wrażeń, a horrory i thrillery okazują się doskonałą formą do opowiadania o współczesności, z czego filmowcy korzystają bez ograniczeń i z ogromną fantazją. Wyjątkowym wydarzeniem będzie popularna wśród widzów Japońska Noc Grozy - potrójna porcja mocnych wrażeń serwowana przez mistrzów kina z Kraju Kwitnącej Wiśni: Sabu ("Miss Zombie"), Takashiego Miike ("Po twoim trupie") i Siona Sono ("Zabawmy się w piekle").

[video-browser playlist="614120" suggest=""]

Atrakcyjne tytuły czekają wśród Pokazów Specjalnych, premierowych filmów utytułowanych autorów. Bohater retrospektywy ubiegłorocznych Pięciu Smaków Tetsuya Nakashima wraca z "Kanako w krainie czarów" – potężną filmową petardą, montowaną w zawrotnym tempie bezlitosną refleksją nad kondycją współczesnego świata. Gwałtowną wizję prezentuje także {{f|Raid 2: Bardacha}} Garetha Evansa, olśniewająca realizacyjnie kontynuacja indonezyjskiego przeboju, który stał się objawieniem dla miłośników kina sztuk walk. Niezwykłą hybrydą fabuły i dokumentu jest "Fabryka dzieci" Eduardo Roya Jr, wejrzenie w jeden dzień życia największego szpitala położniczego w Manili.

Już po raz drugi zaprezentowany zostanie zestaw pięciu krótkich metraży najmłodszego pokolenia filmowców z Hongkongu, wybranych spośród laureatów projektu Fresh Wave, realizowanego od 2005 roku, pod patronatem Johnniego To i Hong Kong Arts Development Council. Młodzi reżyserzy przywiozą także reportaż realizowany podczas protestów w Hongkongu dla Occupy Central.
Warto się przekonać, co potrafią twórcy pochodzący z tak zasłużonego dla współczesnego filmu miejsca. Dodatkowy pokaz tych szortów odbędzie się w kinie Atropos (w Państwowym Muzeum Etnograficznym).

Pięć Smaków to także Wydarzenia Towarzyszące. W Muzeum Azji i Pacyfiku zaprezentowany zostanie cykl wykładów "Ciało i seksualność w Azji', będący naturalnym przedłużeniem sekcji Queer Azja. W programie m.in. wykłady o erotycznych fetyszach w japońskiej popkulturze oraz o tatuażach etnicznych w Azji Południowo-Wschodniej.

W Barze Prasowym i Południku Zero odbywać się będą bezpłatne pokazy filmów zebrane pod hasłem "Azja w obiektywie", a więc spojrzenie polskich filmowców na Daleki Wschód. Po seansach odbywać się będą spotkania twórców z widzami.

Szansą na lepsze poznanie Azji będzie także AZJAGRA. W programie japońska kendama, bierki mikado, chiński tangram, tybetańskie do tse, wietnamskie b u cua cá cop oraz wiele innych gier i zabaw z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. AZJAGRA to zawody, konkursy i aktywności rozwijające sprawności manualne, spostrzegawczość, refleks, wyobraźnię oraz kreatywność.

[video-browser playlist="614122" suggest=""]

Unikatowym wydarzeniem będzie również organizowane po raz pierwszy Wietnamskie Kino Samochodowe. Na parkingu przy Centrum Handlowym Marywilska 44 odbędzie się pokaz filmu "2030: Woda" Nghiem-Minh Nguyen-Vo.

Pokazy festiwalowe odbywać się będą w kinach Muranów (bilety w cenie 13-17 zł), Luna (bilety w cenie 13-17 zł) oraz w MSNie (bilety w cenie 15 zł). Wybrane filmy festiwalowe zobaczyć będzie można na platformie Kinoplex.pl

W ramach Pięć Smaków Migruje część filmów pokazana zostanie także podczas replik festiwalu – we Wrocławiu (21-27 XI, Kino Nowe Horyzonty) oraz w Braniewie (28-29 XI, Braniewskie Centrum Kultury).

To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj