Słynny niebieski ptaszek Twittera, czyli logo, które stało się stałym elementem nowoczesnego krajobrazu korporacyjnego, odlatuje za morze. Nowy właściciel firmy, Elon Musk, przygotowuje się do zmiany wizerunku Twittera, zastępując kultowy ptasi emblemat literą „X”.
Musk ogłosił trwającą transformację na jeszcze-Twitterze. „W odpowiednim czasie pożegnamy się z marką Twitter i stopniowo ze wszystkimi jej ptasimi wizerunkami” – napisał. Niedługo później zaprezentował nowe logo Twittera, prezentując X w stylu „minimalistyczne art deco” w ramach rebrandingu całej platformy.
https://twitter.com/elonmusk/status/1682978324375543808
Właściciel Twittera zasugerował też przyszłe modyfikacje projektu, tweetując: „prawdopodobnie zmieni się później, z pewnością zostanie dopracowane.” Dyrektor generalna Twittera, Linda Yaccarino, potwierdziła ten wybór w poniedziałek, udostępniając projekt i stwierdzając: „X jest tutaj! Zróbmy to.”
https://twitter.com/lindayacc/status/1683353772917940225
Musk wcześniej poprosił o pomysły na logo od swoich 149 milionów obserwujących i wydaje się, że wybrał logo, które zaprezentował w niedzielę za pośrednictwem migoczącego wideo przypiętego na górze jego kanału na Twitterze. „X” od dawna fascynuje Muska i używa go jako nazwy kodowej dla „aplikacji do wszystkiego”, którą obiecał uruchomić. Przed zakupem Twittera w październiku zeszłego roku Musk scharakteryzował platformę mediów społecznościowych, jako: „akcelerator do stworzenia X, aplikacji do wszystkiego”.
Koncepcja aplikacji do wszystkiego X jest inspirowana chińskim WeChatem, który oferuje użytkownikom wiele przydatnych funkcji, od przesyłania wiadomości po zamawianie taksówek i płacenie rachunków. Musk powiedział podobno pracownikom Twittera w czerwcu ubiegłego roku: „W Chinach w zasadzie żyje się na WeChat. Osiągniemy wielki sukces jeśli uda nam się to odtworzyć za pomocą Twittera”.
Dyrektor generalna Twittera, Yaccarino, przedstawiła w niedzielnym tweecie kilka spostrzeżeń na temat tego, jak przewiduje, że X będzie działać. Ogłosiła, że platforma będzie zasilana przez sztuczną inteligencję i będzie koncentrować się na audio, wideo, wiadomościach i płatnościach/bankowości. W poniedziałek rano, podczas gdy sama aplikacja Twittera nadal zawierała charakterystyczne logo niebieskiego ptaka, oficjalne konto Twittera zmieniło się na nowe logo X.
https://twitter.com/lindayacc/status/1683213895463215104
Nowe logo pojawiło się też na siedzibie Twittera w San Francisco.
Obecne ptasie logo Twittera pochodzi z 2010 roku, a jego pierwotna wersja nosiła nazwę Larry lub Larry T. Bird, w hołdzie dla legendy koszykówki. Współzałożyciel Twittera, Biz Stone, pochodzący z Bostonu kibic Celtics, czerpał inspirację z koncepcji, że ćwierkanie ptaków odzwierciedlało „tweety” z tamtej epoki – krótkie i szybkie.
W 2012 roku logo przeszło lifting w wykonaniu Martina Grassera, co zaowocowało bardziej opływowym i minimalistycznym designem. Oryginalny jasnoniebieski odcień został zastąpiony ciemniejszym, dzięki czemu wygląda atrakcyjniej na białym tle.
Twitter zmaga się obecnie ze znaczną presją. Firma stoi w obliczu wyzwań, od powszechnych zwolnień pracowników przez Muska po złagodzenie polityki moderacji, z których oba wywołały niepokój wśród reklamodawców i spadek o połowę wpływów z reklam. Niedawno Twitter odpowiedział na podnoszący te kwestie artykuł Bloomberga zapewniając, że 99,99% treści widocznych dla użytkowników na jego platformie jest „zdrowych”. Platforma zmaga się również z zagrożeniem ze strony konkurencyjnej usługi Threads od korporacji Meta, czyli właściciela Facebooka, Instagrama i WhatsAppa, która pomimo niedawnego spadku zaangażowania, zdołała zgromadzić 100 milionów użytkowników w ciągu zaledwie pięciu dni.