Jako twórcy gier zaczynaliśmy od odciągania uwagi graczy od tego, ile tak naprawdę trwa szybka podróż – na przykład przemieszczanie się metrem w Spider-Manie – i dążymy do tego, aby była tak błyskawiczna, abyśmy nie musieli nawet na chwilę zwolnić, aby ją wykonać – powiedział Mark Cerny.
Sony postanowiło usprawnić także brzmienie nowej konsoli, a kwestii wydajności audio Cerny poświęcił obszerny fragment swojej prezentacji. Konsola będzie korzystać z technologii Tempest Engine, dzięki której odgłosy otoczenia nabiorą głębi, a gracz odniesie wrażenie, że znajduje się w samym sercu rozgrywki. Układ wykorzysta rozwiązania podobne do tych znanych z technologii ray tracingu – konsola prześledzi położenie obiektów z wirtualnego środowiska i przeliczy, jak wpłyną na wrażenia dźwiękowe odbiorcy.
Brzmi skomplikowanie, ale zasada działania tego mechanizmu jest z grubsza prosta. Dotychczas dźwięki otoczenia takie jak np. szum deszczu, były generowane za pośrednictwem jednorodnego pliku audio. Deweloperzy pracujący nad grami na PS5 będą mogli wygenerować dźwięk symulujący brzmienie każdej pojedynczej kropli uderzającej o podłoże. Tym samym do naszych uszu dotrą bardzo realistyczne wrażenia dźwiękowe o zmiennej charakterystyce przestrzennej. Wystarczy, że obrócimy się bądź przemieścimy, a ulewa zmieni swe brzmienie.
Najważniejszą zaletą tego systemu będzie pełna niezależność od zewnętrznego sprzętu – dzięki niemu gracz nie musi inwestować w zestawy dźwięku przestrzennego, wystarczy że będzie posługiwać się słuchawkami albo telewizorem z system stereo, aby zwiększyć głębię ścieżki audio za pośrednictwem Tempest Engine.
Silnik ten współpracuje także z technologią HRTF, która pozwala generować spersonalizowane brzmienie, dopasowane do specyfiki akustycznej danego użytkownika. Układ dźwiękowy będzie w stanie dostosować się do tego, jak nasze uszy rozpoznają fale akustyczne. Cerny podsunął kilka możliwości wykorzystania tego rozwiązania. Być może posiadacze PS5 będą mogli przeanalizować zdjęcie uszu bądź uruchomić prostą zabawę dźwiękową, aby idealnie dostroić brzmienie do indywidualnych warunków anatomicznych układu słuchowego.
Mark Cerny potwierdził także zdolność nowej konsoli do korzystania z technologii ray tracingu w celu realistycznego generowania odbić i załamań fal świetlnych. Niestety nie pokazano nam tego, na co czekaliśmy najbardziej – nowych gier na PlayStation 5 oraz wyglądu samej konsoli. Na te informacje przyjdzie nam jeszcze poczekać.
PlayStation 5 - specyfikacja
Oto jak prezentują się podzespoły PlayStation 5 w porównaniu do tych zastosowanych w PlayStation 4:PlayStation 5 | PlayStation 4 | |
Procesor | 8-rdzeniowy Zen 2 taktowany zegarem 3,5 GHz (zmienna częstotliwość) | 8-rdzeniowy Jaguar taktowany zegarem 1,6 GHz |
Układ graficzny | 36-rdzeniowy taktowany zegarem 2,23 GHz (zmienna częstotliwość) / 10,28 TFLOP | 18- rdzeniowy taktowany zegarem 800 MHz / 1,84 TFLOP |
Architektura GPU | RDNA 2 | GCN |
Pamięć RAM | 16 GB GDDR6 / 256-bit | 8 GB GDDR5 / 256-bit |
Pamięć wewnętrzna | Autorski nośnik 825 GB SSD | 500 GB HDD |
Przepustowość danych | 5,5 GB/s (Nieskompresowane), 8-9 GB/s (Skompresowane) | 50-100 MB/s |
Możliwość rozbudowy pamięci | Złącze NVMe SSD | Wymienny wewnętrzny dysk HDD |
Pamięć zewnętrzna | USB HDD | USB HDD |
Dysk optyczny | 4K UHD Blu-ray | Blu-ray |
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
⇓
⇓
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj