Jednak nawet przy miliardach dolarów zainwestowanych w branżę i narzędziach takich jak ChatGPT przyciągających ponad 100 milionów użytkowników tygodniowo, nie cichną pytania, czy szum wokół niej jest uzasadniony. Według ostatniej ankiety ponad połowa osób pracujących w branży technologicznej uważa, że sztuczna inteligencja jest przereklamowana.
Retool, platforma programistyczna dla oprogramowania biznesowego, opublikowała niedawno wyniki ankiety State of AI.
Wzięło w nim udział ponad 1500 osób, wszyscy z branży technologicznej: inżynierowie oprogramowania, liderzy biznesowi, kierownicy, ludzie zajmujący się produktami, projektanci, itp.
Pierwszym i najważniejszym pytaniem zadanym w ankiecie było to, jak sprawiedliwie oceniana jest sztuczna inteligencja. Nieco ponad 23% respondentów uważa, że jest ona oceniana sprawiedliwie, podczas gdy jedna czwarta respondentów była prawdopodobnie zwolennikami tej technologii, twierdząc, że jest ona niedoceniana. Jednak aż 51,6% osób stwierdziło, że jest ona przereklamowana.
Nie może dziwić fakt, że kierownictwo wyższego szczebla, z którego wielu postrzega generatywną sztuczną inteligencję jako sposób na obniżenie kosztów poprzez zastąpienie pracowników, miało najbardziej przychylne poglądy, podczas gdy pracownicy, którzy po jej wdrożeniu w swoich miejscach pracy faktycznie będą musieli z niej korzystać (zakładając, że ich nie zastąpi), w większości uważali, że jest ona przereklamowana.
Część tego sceptycyzmu wynika z odpowiedzi znalezionych w sekcji dotyczącej „problemów związanych z tworzeniem aplikacji AI”. Niecałe 40% respondentów stwierdziło, że dokładność odpowiedzi była największym zmartwieniem, a następnie bezpieczeństwo danych, halucynacje i związane z tym koszty.
Wśród respondentów, którzy uważają, że szum wokół sztucznej inteligencji jest przesadzony, tylko 14,4% stwierdziło, że ich pracodawcy przeinwestowali w tę technologię, co sugeruje, że rozumieją oni znaczenie i potencjał tej technologii w miejscu pracy, nawet jeśli nie postrzegają jej jako zmieniającej świat, a przynajmniej jeszcze nie teraz.
Z kolei 77,1% ankietowanych stwierdziło, że ich firmy podejmują pewne wysiłki w celu wdrożenia sztucznej inteligencji w miejscu pracy. Co więcej, przytłaczająca liczba respondentów spodziewa się, że sztuczna inteligencja w mniejszym lub większym stopniu zmieni ich pracę i branżę w ciągu najbliższych pięciu lat.
Rewolucję AI opisywano z zapartym tchem, ale znacznie mniej widzieliśmy przypadków jej rzeczywistego użycia, zwłaszcza w biznesie. Przeprowadziliśmy ankietę i sporządziliśmy raport, ponieważ nie będzie możliwe prawdziwe wykorzystanie sztucznej inteligencji bez uprzedniego docenienia sposobu jej wykorzystania. Z naszych ustaleń jasno wynika, że chociaż sztuczna inteligencja nie zastępuje większości stanowisk technicznych, to je przekształca – a ludzie korzystają z technologii, które pomagają im przyspieszyć i wzmocnić ich pracę