Wszystko zaczęło się od pozwania Axanar Production za naruszenie praw autorskich twórców filmu Star Trek. Uznano, że ich pełnometrażowy fanowski film z aktorami z oryginalnych seriali, treściami intelektualnymi świata Star Treka i budżetem zebranym od fanów, to przekroczenie granicy. Dało to wielu fanom powód do niepokoju o przyszłość fanowskich produkcji. Jak się okazało, obawiali się słusznie. CBS i Paramount Pictures zademonstrowały swoją siłę. Co prawda zezwolili na tworzenie filmów przez fanów, jednak według następujących zasad:
  • Każda przedstawiona historia nie może trwać dłużej niż 15 minut lub nie mogą zostać przedstawione więcej niż dwa odcinki, nieprzekraczające 30 minut. Nie można dodawać nowych sezonów, odcinków, części, sequeli czy remake'ów.
  • W tytule żadnej fanowskiej produkcji nie może znaleźć się tytuł filmu Star Trek. Natomiast musi pojawić się podtytuł „A STAR TREK FAN PRODUCTION”.
  • Produkcja musi być oryginalna, nie może zawierać żadnych zapożyczeń z filmu Star Trek. Jeśli zostanie użyta treść nie pochodząca ze Star Treka konieczne jest posiadanie pisemnej zgody na jej wykorzystanie.
  • Użyte w produkcji mogą zostać jedynie oficjalne, dostępne w sprzedaży gadżety, akcesoria, zabawki czy stroje filmowe. Nie mogą być to ich imitacje pochodzące z nielegalnego źródła.
  • Przy tworzeniu produkcji mogą brać udział jedynie amatorzy nie pobierający wynagrodzenia za swoją pracę. Nie mogą to być również osoby, które pracowały przy jakimkolwiek filmie z serii Star Trek.
  • Produkcja fanowska nie może być wykorzystywana w celach komercyjnych. Nie można czerpać z niej zysków finansowych.
  • Może być dystrybuowana tylko w formatach DVD lub Blu-Ray.
  • Produkcja fanowska nie może być wykorzystywana w celach reklamowych, które przynoszą dochody.
  • Video nie może być oferowane w ramach wyprzedaży lub jako dodatek czy gratis.
  • Nie może również przynosić dochodów pochodzących ze sprzedaży użytych rekwizytów czy kostiumów.
  • Musi nadawać się do publicznej prezentacji. Video nie może zawierać wulgaryzmów, nagości, obsceniczności, pornografii, promowania narkotyków, alkoholu, tytoniu lub jakikolwiek szkodliwych i nielegalnych aktywności. Nie może zawierać materiałów obraźliwych, zniesławiających, erotycznych, pełnych nienawiści czy jakichkolwiek innych niestosownych treści.
  • Wszystko, co jest powiązane ze Star Trekiem, logo, postacie itd., są własnością CBS Studios. Produkcje fanowskie nie są sponsorowane ani lansowane przez CBS, ani Paramount Pictures. Twórcy produkcji nie mogą ubiegać się o zarejestrowanie ich video pod znakiem towarowym i prawami autorskimi.
  • Produkcja nie może sugerować powiązania z CBS lub Paramount Pictures.
  • CBS i Paramount Pictures zastrzegają sobie prawo do zmiany, anulowania czy wycofania się z powyższych reguł w dowolnym dla siebie momencie.
Czytaj także: Fani Star Treka pozwani za fanowski film Czym mogą skutkować tak surowe reguły? Czy nie ostudzą one nieco zapału fanów? Alec Peter z Axanar uważa, że CBS i Paramount Pictures mogą chcieć przez to zniechęcić do tworzenia własnych produkcji. CBS i Paramount Pictures stanowczo zaprzeczają. Swoje restrykcyjne reguły uzasadniają dążeniem do tego, by powstawały bardziej odpowiednie, „rozsądne” produkcje. Nastają trudne czasy dla fanów Star Treka. Do tej pory fani nie byli ograniczani w niczym. Jedyną zasadą, do której musieli się stosować było nie pobieranie pieniędzy za swoją działalność. Nie dotyczy to jedynie świata Star Treka, ale całego filmowego uniwersum. Świetnym przykładem są tu Gwiezdne Wojny. Fanowske wariacje na ich temat, jak ostatnio np. Darth Maul: Apprentice, biją rekordy popularności, a producenci kultowej sagi dają twórcom wolną rękę. Co więcej, Lucasfilm organizuje konkursy na najlepszą fanowską produkcję. Miejmy nadzieję, że wystosowane przez CBS i Paramount Pictures absurdalne ograniczenia to jedynie ich chwilowy kaprys i za niedługo wszystko wróci do normy.
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj