Historia podcastów sięga początku minionej dekady. Termin ten ukuł Ben Hammersley na określenie audycji dźwiękowych dystrybuowanych za pośrednictwem internetu i słuchanych na przenośnych odtwarzaczach muzycznych, najczęściej iPodów od Apple. Ale mimo 18 lat na karku i dość niskiego progu wejścia, w Polsce ten format nie cieszy się jeszcze tak dużą popularnością jak na Zachodzie.
Firma Storytel postanowiła przeprowadzić gruntowne badanie rynku, aby przekonać się, czy w naszym kraju to medium ma szansę na sukces. Impulsem do zbadania sceny podcastowej była ankieta zrealizowana przez firmę Nielsen w październiku tego roku. Jak się okazało, Polacy są świadomi istnienia podcastów, choć nie korzystają z nich tak chętnie jak np. Amerykanie. Termin ten zna 54% polskich użytkowników internetu, a 15% badaczy słucha co najmniej jednej audycji miesięcznie. Do Stanów Zjednoczonych jeszcze trochę nam brakuje - tam podcastów słucha co czwarty badany w wieku powyżej 12 lat.
Firma zastrzega, że to dopiero preludium do przekrojowych badań, pełne wyniki zostaną upublicznione w styczniu. Wtedy dowiemy się, jakie podcasty cieszą się w Polsce największą popularnością, jakich autorów słuchamy, jak często sięgamy po to medium i czy wolimy rodzimych, czy zagranicznych autorów.
Ale nawet nie dysponując pełnymi danymi, możemy założyć, że w branży podcastów tkwi spory, nieodkryty jeszcze potencjał. Najlepiej świadczy to, że Storytel w ramach programu pilotażowego udostępni swoim użytkownikom audycje tematyczne polskich autorów. W portfolio firmy znajdziemy podcasty polityczne Witolda Jurasza, wywiady Kamila Śmiałkowskiego, relacje z podróży Sławka Makaruka czy wykłady o rozwoju osobistym od Jakuba Bączka. W pierwszej kolejności w portfolio dostępnych będzie 10 podcastów, pełną listę autorów można znaleźć pod tym linkiem. Jeśli okaże się, że taka forma dobrze się sprawdza i słuchacze chętnie sięgają po krótkie formy, w przyszłości powstaną kolejne cykle.
Eksperyment z podcastami wydaje się bardzo interesujący, jestem ciekaw, czy Storytel przyciągnąć w ten sposób nowych użytkowników. Jeśli oprócz polskich twórców uda się porozumieć z zagranicznymi podcasterami, tworząc obszerną bazę na bieżąco aktualizowanych audycji, firma może znaleźć dla siebie ciekawą niszę na rynku.