Storytel chce rozkręcić rynek podcastów w Polsce

Storytel przeprowadził pierwsze w Polsce badanie rynku podcastów. Firma chce spopularyzować to medium w naszym kraju.

Storytel przeprowadził pierwsze w Polsce badanie rynku podcastów. Firma chce spopularyzować to medium w naszym kraju.

Emil Borzechowski
Emil Borzechowski
Tagi:  podcast 

Historia podcastów sięga początku minionej dekady. Termin ten ukuł Ben Hammersley na określenie audycji dźwiękowych dystrybuowanych za pośrednictwem internetu i słuchanych na przenośnych odtwarzaczach muzycznych, najczęściej iPodów od Apple. Ale mimo 18 lat na karku i dość niskiego progu wejścia, w Polsce ten format nie cieszy się jeszcze tak dużą popularnością jak na Zachodzie.

Firma Storytel postanowiła przeprowadzić gruntowne badanie rynku, aby przekonać się, czy w naszym kraju to medium ma szansę na sukces. Impulsem do zbadania sceny podcastowej była ankieta zrealizowana przez firmę Nielsen w październiku tego roku.  Jak się okazało, Polacy są świadomi istnienia podcastów, choć nie korzystają z nich tak chętnie jak np. Amerykanie. Termin ten zna 54% polskich użytkowników internetu, a 15% badaczy słucha co najmniej jednej audycji miesięcznie. Do Stanów Zjednoczonych jeszcze trochę nam brakuje - tam podcastów słucha co czwarty badany w wieku powyżej 12 lat.

Zdjęcie: Storytel

Firma zastrzega, że to dopiero preludium do przekrojowych badań, pełne wyniki zostaną upublicznione w styczniu. Wtedy dowiemy się, jakie podcasty cieszą się w Polsce największą popularnością, jakich autorów słuchamy, jak często sięgamy po to medium i czy wolimy rodzimych, czy zagranicznych autorów.

Ale nawet nie dysponując pełnymi danymi, możemy założyć, że w branży podcastów tkwi spory, nieodkryty jeszcze potencjał. Najlepiej świadczy to, że Storytel w ramach programu pilotażowego udostępni swoim użytkownikom audycje tematyczne polskich autorów. W portfolio firmy znajdziemy podcasty polityczne Witolda Jurasza, wywiady Kamila Śmiałkowskiego, relacje z podróży Sławka Makaruka czy wykłady o rozwoju osobistym od Jakuba Bączka. W pierwszej kolejności w portfolio dostępnych będzie 10 podcastów, pełną listę autorów można znaleźć pod tym linkiem. Jeśli okaże się, że taka forma dobrze się sprawdza i słuchacze chętnie sięgają po krótkie formy, w przyszłości powstaną kolejne cykle.

Eksperyment z podcastami wydaje się bardzo interesujący, jestem ciekaw, czy Storytel przyciągnąć w ten sposób nowych użytkowników. Jeśli oprócz polskich twórców uda się porozumieć z zagranicznymi podcasterami, tworząc obszerną bazę na bieżąco aktualizowanych audycji, firma może znaleźć dla siebie ciekawą niszę na rynku.

Źródło: Materiały prasowe / Zdjęcie: Pixabay

Co o tym sądzisz?

naEKRANIE Poleca

naEKRANIE poleca
naEKRANIE poleca
naEKRANIE poleca
naEKRANIE poleca
naEKRANIE poleca
naEKRANIE poleca

Dzisiaj urodziny obchodzą

Kate Mara

Kate Mara

ur. 1983, kończy 37 lat

Daniel Olbrychski

Daniel Olbrychski

ur. 1945, kończy 75 lat

Grant Show

Grant Show

ur. 1962, kończy 58 lat

Donal Logue

Donal Logue

ur. 1966, kończy 54 lat

Bingbing Li

Bingbing Li

ur. 1973, kończy 47 lat

Porównywarka VOD Nowość Repertuar kin Program TV