Tymczasem gdzieś w wydawnictwie...
Od początku spotkania czułam, jak adrenalina buzuje w żyłach. Moje największe marzenie właśnie się spełniło. Po latach oglądania pięknie wydanych książek, wreszcie miałam okazję zaprojektować jedną z okładek samodzielnie. I to powieści od mojej ulubionej tiktokerki! Postawiłam na modne, pastelowe kolory oraz bajkowy, rysunkowy styl. Główną bohaterkę książki umiejscowiłam w samym centrum. Choć byłam całkiem pewna swojej propozycji, wydawca miał na ustach powściągliwy uśmiech i nie podzielał mojego entuzjazmu. – Pseudonim autorki musi być większy. Najlepiej na 1/4 okładki – skomentował i wskazał palcem nazwisko influencerki. – Jest pan pewien? To zajmie dużo miejsca. – Słusznie, tak ma być. Od razu się rozweselił, gdy zobaczył, jak powiększam tekst wedle jego sugestii. Następnie pokazałam tył książki z wyraźnym oznaczeniem wiekowym, aby uniknąć pomyłki z literaturą dziecięcą. Wydawca natychmiast zmarkotniał. – To oznaczenie powinno być mniejsze. – Jak bardzo...? – zapytałam niepewnie. – Maksymalnie czcionka 10. I trzeba też poprawić opis. Nie musimy sugerować na okładce, że tytuł zawiera brutalne opisy. Mogłoby to kogoś odstraszyć, prawda? – A to nie na tym polega? W odpowiedzi machnął ręką, jakby odganiał muchę. Przełknęłam ślinę. – No dobrze. A co pan myśli o zdobieniach widocznych pod światem UV? Czytelnicy uwielbiają tego typu dodatki. – Świetny pomysł! W przyszłym roku wydamy jedną z trzech specjalnych edycji, wtedy będzie pasować jak ulał!Dlaczego NALEŻY oceniać książki po okładkach? O kupowaniu kota w worku
Powyższe opowiadanie jest fikcją, ale mniej więcej tak wyobrażam sobie dzisiejsze rozważania w niektórych wydawnictwach. Obecnie wydawnictwa walczą o to, która z ich pozycji będzie piękniej prezentować się na księgarnianej wystawie. Nic w tym dziwnego – w końcu okładka to pierwsza rzecz, jaką widzi czytelnik. Choć teoretycznie nie powinniśmy oceniać jej po wyglądzie, bądźmy szczerzy: kto nie sięgnął kiedyś po produkt tylko ze względu na ładne opakowanie? Dlatego marketingowcy skupiają się na tym, co błyszczące, kolorowe, niekiedy kontrowersyjne – na tym, co przykuje wzrok potencjalnego klienta. Okładka jest ładnie udekorowanym workiem. W środku kryje się nieznany nam świat, który albo nas przyciągnie, albo odepchnie. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, okładka powinna zawierać istotne informacje o grupie docelowej, fabule oraz problematyce podejmowanej w książce. Źle dobraną okładkę można porównać do niefortunnej promocji filmu. Do głowy przychodzi mi Crimson Peak, gotycki romans reklamowany jako horror. Najczęściej widzowie wychodzili z seansu niezadowoleni, a w internecie posypały się kiepskie recenzje. Poza tym do kin nie poszły osoby, którym produkcja mogła przypaść do gustu. Nic w tym dziwnego, że najpierw zwracamy uwagę na wizualną formę książki, a dopiero później czytamy tytuł i blurba. Te wszystkie elementy powinny ze sobą współgrać, aby przyciągnąć odpowiednią grupę docelową. Warto też pomyśleć o dodaniu tzw. trigger warning, czyli ostrzeżenia przed trudnymi treściami oraz wyzwalaczami niekontrolowanych reakcji emocjonalnych, zwłaszcza tych, które mogą być traumatyczne.TOP 30 najpopularniejszych książek w 2023 roku (Tumblr)
Na Tumblrze huczało od tych pozycji. Spójrzcie na ich okładki - czy Waszym zdaniem pasują do treści?"To tak nie wyglądało na okładce"
Główny problem nieodpowiednio dobranych okładek wynika z kategorii wiekowych, czyli tego, co mogą czytać dzieci i młodzież, a z czym jeszcze powinni się wstrzymać. W 2023 roku komentowałam brak zapisu prawnego, który wymagałby odpowiedniego oznaczenia na okładce. Przez to właśnie dochodzi do licznych błędów – np. literatura z wątkami erotycznymi znajduje się na półkach przeznaczonych dla nieletnich czytelników. Zdarza się, że wydawnictwo podaje zalecany wiek jedynie na swoich kontach w mediach społecznościowych, ale nie sugeruje tego na okładce. Wydawnictwo You&YA musiało wyciągnąć z tego konsekwencje – Rodzina Monet doczekała się oznaczenia 16+ dopiero przy drugiej części.To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
⇓
⇓
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj