Na przestrzeni lat powstało wiele odsłon cyklu Tomb Raider, zaś sama Lara Croft stała się bohaterką kultową. Wystarczy jedynie wspomnieć, że po dzień dzisiejszy króluje ona w zestawieniach zarówno najbardziej ikonicznych, jak i najseksowniejszych bohaterek gier wideo i od swojego debiutu pojawiła się na okładkach ponad 1200 czasopism. Seria wykroczyła również poza samą branżę gier, Lara stała się bohaterką komiksów, a także pełnometrażowych filmów - wcześniej w postać pani archeolog wcielała się Angelina Jolie, zaś już w marcu będziemy mogli sprawdzić, jak w Tomb Raider sprawdzi się Alicia Vikander.

Tomb Raider (1996)

Pierwsza część serii zadebiutowała w 1996 roku na konsolach Sega Saturn i PlayStation oraz komputerach.  To właśnie tutaj zadebiutowała charakterystyczna bohaterka, której znakiem rozpoznawczym stały się seledynowy top, szorty i dwa pistolety. Jej zadaniem było odnalezienie tajemniczego artefaktu o nazwie Scion. Produkcja ta okazała się ogromnym sukcesem, chwalono świetną jak na tamte czasy oprawę audiowizualną, rozgrywkę łączącą sekwencję zręcznościowe, logiczne i walkę, a także doceniono samą bohaterkę, która szybko stała się postacią kultową.

Tomb Raider II (1997)

Ogromny sukces pierwszego Tomb Raidera sprawił, że na kontynuację nie trzeba było zbyt długo czekać – trafiła ona na światowy rynkek już pod koniec 1997 roku i zaoferowała nową historię, a także kilka zmian i nowych elementów w zakresie rozgrywki. Tym razem Lara poszukiwała mitycznego Sztyletu Xian – nie zabrakło więc zupełnie nowych lokacji, przeciwników i pułapek. Nieco inaczej wyważono tutaj rozgrywkę i większy nacisk położono na sekwencje walki, zaś mniejszy na rozwiązywanie zagadek. Deweloperzy rozwinęli jednak mechanikę rozgrywki, wprowadzając m.in. pojazdy, które mogliśmy kontrolować.

Tomb Raider III (1998)

Kolejny rok to kolejna odsłona serii. Tym razem deweloperzy powrócili do większej liczby zagadek i zredukowali liczbę walk, jednocześnie usprawniając silnik graficzny, co umożliwiło osiągnięcie jeszcze ładniejszej oprawy wizualnej. Tomb Raider III pozwalał nam zwiedzić wraz z Larą kilka zróżnicowanych lokacji – między innymi Indie, Londyn czy Antarktykę. Powróciły również znane z poprzedniczki pojazdy, nowością były natomiast sekwencje podwodne czy poziomy, w których byliśmy bezbronni i zdani na działanie po cichu, unikając przeciwników i zagrożeń.

Tomb Raider: The Last Revelation (1999)

The Last Revelation, pomimo braku numeru w tytule, było czwartą częścią „pierwszej” serii gier. Produkcja rozpoczynała się sceną retrospekcji z 16-letnią Lara Croft, a jej fabuła związana była z przypadkowym uwolnieniem egipskiego boga Seta. Tym, co przyciągało wzrok już od pierwszych minut zabawy, była odmieniona oprawa graficzna – model Lary był znacznie mniej kanciasty, a tym samym też bardziej realistyczny niż w poprzedniczkach. Nie zabrakło również rozszerzenia możliwości bohaterki, która nauczyła się imponujących akrobacji, jak np. możliwości wykorzystywania lin zawieszonych pod sufitem do przeskakiwania większych przepaści.

Tomb Raider Chronicles (2000)

Rok 2000 przyniósł bezpośrednią kontynuację The Last Revelation. Lara Croft została uznana za zmarłą, zaś Chronicles przedstawiało dawne przygody tej bohaterki, dzięki czemu mamy okazję zwiedzić tu m.in. wirtualny Rzym oraz Irlandię. Rozgrywka nie uległa większym zmianom, ale ciekawym dodatkiem okazał się edytor poziomów, który dołączono do wersji na platformy PC i MAC, który pozwalał graczom na tworzenie własnych lokacji i przygód.

Tomb Raider: The Angel of Darkness (2003)

The Angel of Darkness to wyjątkowa odsłona cyklu z dwóch powodów: po pierwsze jest to zwieńczenie pierwszej serii gier, a przy okazji też pierwszy Tomb Raider, który trafił na konsolę PlayStation 2. W związku z tym, produkcja ta oferuje znacznie lepszą oprawę graficzną, wykorzystującą większą moc konsoli Sony i nowszych pecetów, a także rozwinięte mechaniki rozgrywki. Lara nauczyła się kolejnych ruchów i ataków, rozwinięto również skradanie się poprzez dodanie np. możliwości nokautowania wrogów z ukrycia. Dyskusyjną zmianą było wprowadzenie wskaźnika wytrzymałości, określającego m.in. jak długo Lara może zwisać, trzymając się krawędzi.
Strony:
  • 1 (current)
  • 2
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj