Tomb Raider: Legend (2006)

Wydane w 2006 roku Tomb Raider: Legend to kolejna duża rewolucja w serii, a zarazem jej pierwszy reboot. Rolę deweloperów przejęło studio Crystal Dynamics (wcześniejsze odsłony tworzyło studio Core Design).  Uwspółcześniona oprawa audiowizualna i sterowanie sprawiają, że nawet dziś w tytuł ten można grać z przyjemnością. Na uwagę zasługują też bardzo zróżnicowane lokacje – trafiamy tutaj między innymi do Peru i Japonii, gdzie mierzymy się z kolejnymi wyzwaniami – zarówno logicznymi, zręcznościowymi, jak i scenami akcji. Doceniono również oprawę dźwiękową, za którą kompozytor Troels Folmann otrzymał nagrodę BAFTA.

Tomb Raider: Anniversary (2007)

Rok 2007 nie przyniósł bezpośredniej kontynuacji Legend. Zamiast tego na rynek trafia gra z podtytułem Anniversary będąca remakiem pierwszej części przygód Lary Croft, przygotowanym od kompletnych podstaw. Produkcja oferowała ładniejszą oprawę audiowizualną, a także współczesne sterowanie bazujące na tym z Legend. Nie zabrakło tu również dodatkowej zawartości, której zabrakło w oryginale – m.in. dodatkowych lokacji, zagadek czy strojów.

Tomb Raider: Underworld (2008)

Underworld to nie tylko kolejna zmiana klimatu – główna bohaterka poszukuje artefaktów związanych z mitologią nordycką – ale również sporo zmian w zakresie samej rozgrywki, w tym rewolucyjny system „dual target”, pozwalający na celowanie do dwóch przeciwników jednocześnie. Znacznie rozbudowano też mechanikę walki wręcz, a także wprowadzenie linki z hakiem, która służyła do różnych zadań. Ta odsłona była również pierwszym poważnym krokiem w stronę mniej liniowej rozgrywki, oferując zdecydowanie większą swobodę niż poprzedniczki.

Tomb Raider (2013)

Po 5 latach przerwy Lara Croft powróciła w kolejnym reboocie serii, tym razem wprowadzającym jeszcze większe zmiany. Główna bohaterka nie jest tutaj pewną siebie panią archeolog, ale młodą dziewczyną, która dopiero marzy o wielkiej karierze i odkryciach. Los sprawia, że w wyniku katastrofy morskiej trafia ona na wyspę, która skrywa mroczne tajemnice i niebezpieczny kult. Mamy tutaj więc do czynienia z typowym origin story, dzięki czemu mamy szansę zaobserwować jak zmienia się młoda Brytyjka. Rozgrywka uległa ogromnym zmianom – gra oferuje duże, otwarte lokacje i większy nacisk na sekwencje zręcznościowe oraz walkę. Nie zabrakło tu jednak również zagadek (ich ilość jest jednak nieporównywalnie mniejsza niż wcześniej) oraz ukrytych notatek i przedmiotów, które pozwalają lepiej zrozumieć przedstawioną w grze historię.

Rise of the Tomb Raider (2015)

Dwa lata później na konsole i pecety trafia Rise of the Tomb Raider , bezpośrednia kontynuacja gry z 2013 roku, w której tym razem trafiamy na Syberię, a także stajemy do walki z tajemniczą organizacją o nazwie Trójca. Rozwinięto tutaj pewne elementy rozgrywki, w tym system wytwarzania przedmiotów i ulepszania broni. Gra spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem przez graczy, chociaż nie obyło się bez pewnych kontrowersji związanych z czasową wyłącznością tej produkcji dla konsoli Xbox One. Rise of the Tomb Raider pojawiło się na PlayStation 4 niemal rok po premierze wersji na urządzenie Microsoftu.

Spin-offy i gry mobilne

Podstawowa, główna seria to nie wszystko, co czeka na miłośników cyklu Tomb Raider. W latach 2000, 2001 i 2002 na konsolach GameBoy Color, a następnie GameBoy Advance pojawiły się trzy gry mobilne, oferujące uproszczoną rozgrywkę, ale nadal zbliżoną do odsłon z większych urządzeń. Również tutaj rozwiązywaliśmy zagadki i mierzyliśmy się ze zręcznościowymi wyzwaniami. W roku 2010 ukazała się nastawiona przede wszystkim na kooperację (zarówno lokalną, jak i przez sieć) gra Lara Croft and the Guardian of Light, w której akcję prezentowano w rzucie izometrycznym. Cztery lata później na rynek trafiła kontynuacja – Lara Croft and the Temple of Osiris, która w największym skrócie oferowała jeszcze więcej tego samego. Ogromna popularność serii przyczyniła się również do powstania dwóch gier na platformy mobilne. W maju 2015 roku na urządzenia z systemami Android i iOS trafiło Tomb Raider: Relic Run, łączące kultowa bohaterkę oraz formułę endless runner – Lara Croft sama biegnie naprzód, zaś naszym zadaniem jest unikanie pułapek i różnego rodzaju zagrożeń znajdujących się na trasie i dotarcie jak najdalej. W sierpniu tego samego roku pojawiło się również Lara Croft GO – będące nietypowym połączeniem gry turowej i logicznej, w którym naszym zadaniem jest przeprowadzanie bohaterki pomiędzy kolejnymi etapami, unikając niebezpieczeństw.
Strony:
  • 1
  • 2 (current)
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj