W polskim kinie niby nic się nie dzieje. Koń, krowa, kura, kaczka, droga na Ostrołękę. Sęk w tym, że w większości rodzimych produkcji wciąż i wciąż ktoś chodzi pijany. Powody popadania w alkoholowe uniesienie są rozmaite – jak diagnozował Marek Koterski w filmie Wszyscy jesteśmy Chrystusami, może to być choćby matka abstynentka, strach przed samotnością, przypuszczenie, że po pijaku dzwoni do nas więcej ludzi, adres genetyczny, Unia Europejska. Szerokie spektrum, które początkowo może nas nawet rozbawić. W ekranowych alkoholikach z kraju nad Wisłą nie ma jednak nic śmiesznego. To postacie z krwi i kości zmagające się z zupełnie realnymi problemami, które niejednokrotnie widzimy dookoła siebie. W ostatnich latach rodzima X Muza przygląda się im z jeszcze większą niż dotychczas wnikliwością. Wiwisekcja otumanionego wódką umysłu od zawsze stanowiła przecież dla twórców wyzwanie, jak również okazję do zabrania głosu w odwiecznej dyskusji na temat tego, jak wiele i dlaczego w Polsce się pije. W przeciwieństwie jednak do jednego z bohaterów Małego Księcia, nasi ekranowi mocarze nie wylewają za kołnierz nie dlatego, by zapomnieć. Wręcz przeciwnie – by uświadomić, że problem nadal istnieje. W poniższym zestawieniu wybraliśmy dla Was najciekawszych z alkoholików, którzy przez ostatnie lata pojawili się w rodzimych produkcjach.

10 Drogówka

O filmie

'Drogówka' to historia siedmiu policjantów, których, poza pracą, łączy przyjaźń, imprezy, sportowe samochody i wspólne interesy. Ich mały, zamknięty świat z pozoru działa doskonale. Wszystko się zmienia, gdy w tajemniczych... Czytaj więcej

Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, dlaczego filmy Wojciech Smarzowski dominują w tym zestawieniu. Drogówka to opowieść o polskiej policji, która nigdy nie jest pijana, ale wszyscy w niej piją. Rozmowa z kierowcami w stanie upojenia obu stron dysputy, pielgrzymka papieska rozpisana pod dyktando wódki, wizyta w burdelu tylko z flaszką w dłoni. Głównych bohaterów jest siedmiu; gdzieś na najgłębszym poziomie każdy z nich symbolizuje grzechy główne. Nas powinna zainteresować przede wszystkich chciwość – jej uosobieniem staje się sierżant sztabowy Krzysztof Lisowski (Marcin Dorociński), facet, który zrobi wszystko, by w jakiś nielegalny sposób zyskać choć kilka złotych. Nie wchodząc w szczegóły fabularne warto zauważyć, że bohater ten potwierdza stare porzekadło o tym, iż mężczyznę poznaje się po tym, jak kończy. Patrząc z tej perspektywy, Lisowski okazuje się postacią w swojej chciwości tragikomiczną. Byłoby inaczej, ale jak zwykle w tego typu przypadkach sprawy pokrzyżowała wódka.

9 Wszystko będzie dobrze

O filmie

Małe nadmorskie miasteczko. Matka 12-letniego Pawełka umiera na raka. Dziecko, chcąc wymodlić jej cudowne ocalenie, wyrusza na pielgrzymkę do Częstochowy. Chłopakowi, który ma do przebiegnięcia 350 kilometrów, w rozklekotanym mercedesie... Czytaj więcej

12-letni Paweł, początkujący lekkoatleta i ministrant, dowiaduje się, że jego matka umiera na raka i może jej pomóc tylko cud. Chłopak postanawia więc pobiec do samej Częstochowy, w międzyczasie okłamując jeszcze wszystkich na temat tego, w jaki sposób uda się na Jasną Górę. W tę samą podróż wraz z nim wybiera się nauczyciel WF-u, Andrzej (Robert Więckiewicz), który teoretycznie ma Pawła wspierać, w praktyce walczy zaś o to, by zadbać o swoje stanowisko. W dodatku Andrzej nie może odpędzić się od nałogu, przepijając wszystkie oszczędności chłopca w przydrożnych barach i sklepach. Gdy wokół chłopca pojawiają się media, jego nauczyciel chce zmienić nawyki, raz po raz męcząc się z okrutnymi kacami. Intrygująca jest tu przemiana, jaką w całej historii przejdzie postać Więckiewicza – odbywa się ona zupełnie naturalnie, nieśpiesznie, choć podszyta jest chłodną kalkulacją zysków i strat.

8 Wesele

O filmie

To opowieść o miłości i o pieniądzach... a właściwie o miłości do pieniędzy. Wojnar - zamożny mieszkaniec małego miasteczka, urządza córce wystawne wesele. Zgodnie z "polską tradycją" impreza przybiera charakter... Czytaj więcej

Jak to na polskim weselu, w tym filmie alkoholizuje się każdy, czasami zapominając jednak o tym, by wypić rosół przed wszystkimi. Pot faktycznie śmierdzi spod pach, a na sali powoli robi się syf aż strach – tak bawią się Polacy. W mozaice doskonale rozpisanych postaci szczególną uwagę zwraca jednak Wojnar (Marian Dziędziel), ojciec panny młodej. Teoretycznie jest najbogatszy w okolicy, w praktyce zaś potworny z niego dusigrosz. Wódka weselna pochodzi z przemytu, bigos składa się z przeterminowanych produktów, a auto dla pary młodej udało się podstawić przy pomocy lokalnych gangsterów. Wojnar wszem wobec zapewnia, że go na wszystko stać, że nie będzie oszczędzał, ale to kłamstwo czuć na kilometr. Postać Dziędziela jest pierwszorzędnej maści krętaczem, kombinatorem, jakich w polskiej rzeczywistości mnóstwo. Jego zapijaczona facjata przemawia do nas bodajże bardziej, niż wódka trzymana w jego dłoni.

7 Boisko bezdomnych

O filmie

Ksiądz, Kosmonauta, Minister, Wariat, Górnik, Rolnik i facet z wyrokiem... Łączy ich to, że są bezdomni. Wkrótce poznają byłego piłkarza reprezentacji Polski i tworzą z nim drużynę. Film ukazuje siłę,... Czytaj więcej

Jacek Mróz (Marcin Dorociński) jest obiecującym piłkarzem, marzy mu się nawet gra w reprezentacji Polski. Kontuzja krzyżuje jednak jego życiowe plany, a swoje cierpienie bohater postanawia podtrzymywać na rozmaite sposoby, głównie popadając w stan alkoholowego upojenia. Żona wyrzuca go z domu, a Jacek błądzi po ulicach, nadając swojemu istnieniu karykaturalny wymiar. Na swojej drodze spotyka innych społecznych wyrzutków, których połączy jeden cel – piłkarskie Mistrzostwa Świata bezdomnych. Finału tej historii możemy się domyślać, jednak bardziej przyciąga uwagę to, w jaki sposób reżyserka, Katarzyna Adamik, kontrastuje realizowanie marzeń z obrazami szarej, ponurej rzeczywistości. Mroza przecież raz widzimy na boisku, a po chwili w trakcie libacji – menelstwo, jeśli uznamy ja za swoistą kategorię społeczną – nabiera dzięki tej postaci zupełnie nowy wymiar.

6 Szczur w koronie

O filmie

Film przedstawia kilkumiesięczną przyjaźń reżysera (który wprawdzie ani razu nie pojawia się na ekranie, ale bohaterowie stale zwracają się do stojącego za kamerą „pana Jacka”) z 32-letnim Michałem Maludą, mieszkańcem... Czytaj więcej

Krótkometrażowy film dokumentalny Jacka Bławuta, przedstawiający historię walki 32-letniego Michała z chorobą alkoholową. Główny bohater sam określa swoje życie mianem „smutnego” – nie ma się czemu dziwić, skoro żyje on w nędzy, a w jego mieszkaniu gniazdo budują jaskółki. Interesujący jest zwłaszcza wpływ Michała na najbliższe otoczenie. W dokumencie zobaczymy różne osoby, które chcą mu pomóc, jednak postawa bohatera popycha ich w stronę cienkiej granicy między frustracją i niemocą a bezinteresowną chęcią walki do samego końca. Co więcej, sam Michał zachowuje się momentami tak, jakby niespecjalnie mu na chęci poprawy zależało. Żniwa, jakie zbiera alkoholizm, są tu wręcz namacalne i doskonale rezonują one w poruszającym finale tej opowieści.
Strony:
  • 1 (current)
  • 2
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj