Długo wyczekiwana obsługa VRR pojawi się między innymi w grach: Call of Duty: Vanguard, Destiny 2, Marvel's Spider-Man: Miles Morales, Marvel's Spider-Man Remastered, Ratchet & Clank: Rift Apart, Resident Evil Village.
Sony poinformowało, że obsługa zmiennej częstotliwości odświeżania (VRR – variable refresh rate) zacznie w tym tygodniu wraz z aktualizacją oprogramowania docierać do konsol PS5 na całym świecie. W telewizorach i monitorach PC zgodnych ze standardem HDMI 2.1 oraz VRR funkcja ta dynamicznie synchronizuje częstotliwość odświeżania wyświetlacza z wyjściem graficznym konsoli PS5. VRR to technologia podobna do Nvidia G-Sync i AMD FreeSync (to drugie rozwiązanie jest od początku dostępne w konsoli Xbox Series S i X). W największym skrócie i uproszczeniu, VRR dostosowuje częstotliwość odświeżania ekranu telewizora lub monitora do stanu faktycznego wysyłanego przez konsolę. Bez VRR zawsze wyświetlacz odświeża ekran ze swoją częstotliwością, niekoniecznie zgodną z sygnałem wejściowym, więc nie zawsze prawidłowo zgrywa się z konsolą. Z VRR to konsola nadaje wyświetlaczowi tempo odświeżania ekranu.
VRR minimalizuje lub eliminuje artefakty wizualne, takie jak problemy z płynnością wyświetlania klatek, a zwłaszcza rozdzieranie ekranu (screen tearing). Oczywiście wszystko zależy od gry i modelu telewizora (gracze pecetowi wiedzą dobrze, że G-Sync czy FreeSync nie zawsze działają idealnie.
W najbliższych tygodniach następujące gry na PS5 otrzymają poprawki, które umożliwią obsługę VRR:
Astro's Playroom
Call of Duty: Vanguard
Call of Duty: Black Ops Cold War
Deathloop
Destiny 2
Devil May Cry 5 Special Edition
DIRT 5
Godfall
Marvel's Spider-Man Remastered
Marvel's Spider-Man: Miles Morales
Ratchet & Clank: Rift Apart
Resident Evil Village
Tiny Tina's Wonderlands
Tom Clancy's Rainbow Six Siege
Tribes of Midgard
Po aktualizacji funkcja VRR zostanie automatycznie włączona w obsługiwanych grach, jeśli konsola PS5 zostanie podłączona do telewizora lub monitora PC zgodnego ze standardem HDMI 2.1 VRR.
Nic oczywiście nie zabrania włączenia VRR również w tych grach na PS5, które nie obsługują tej funkcji. Może to poprawić jakość grafiki, ale jeśli spowoduje nieoczekiwane efekty wizualne, to lepiej ją wyłączyć.