10. League of Legends 2014 World Championship
Gra: League of Legends / Pula nagród: 2 130 000 dolarów
League of Legends 2014 World Championship to inaczej ogólnoświatowy finał czwartego sezonu, za którego organizację odpowiadało Riot Games. W turnieju wzięło udział 16 drużyn, które zakwalifikowały się do niego, biorąc udział w kilku konkursach kwalifikacyjnych podzielonych na regiony - trzy zespoły z Europy, dwa z południowej Azji i Tajwanu, trzy z Korei Południowej, trzy z Ameryki Północnej, trzy z Chin, jeden z Turcji, Wspólnoty Niepodległych Państw i Oceanii, a także jedna drużyna z Ameryki Łacińskiej i Brazylii. Finały rozgrywano na stadionie Seul World Cup Stadium w Seulu, który może być znany jako jeden z obiektów, na których bój toczyli piłkarze w trakcie Mistrzostw Świata w 2002 roku. Widowisko na żywo oglądało ponad 40 tys. osób, a około 288 milionów przed ekranami telewizorów i komputerów. Finał turnieju w najlepszym momencie śledziło jednocześnie 11,2 miliona osób. Zespołem nie do pokonania okazała się koreańska drużyna Samsung Galaxy White, która wygrała swoje wszystkie spotkania w grupie, a także gładko przeszła przez fazę play-offów. Ostateczna klasyfikacja wyglądała następująco: I miejsce: Samsung Galaxy White (Korea Południowa) - 1 000 000 dolarów II miejsce: Star Horn Royal Club (Chiny) - 250 000 dolarów III/IV miejsce: Samsung Galaxy Blue (Korea Południowa) i OMG (Chiny) - po 150 000 dolarów9. League of Legends 2015 World Championship
Gra: League of Legends / Pula nagród: 2 130 000 dolarów
Identyczna pula oraz nazwa podobna do turnieju z 10. miejsca nie są przypadkowe. To po prostu finały piątego sezonu League of Legends, w których również wzięło udział 16 drużyn wyłonionych we wcześniejszych kwalifikacjach. Tym razem turniej rozgrywany był w czterech europejskich miastach - faza grupowa w Paryżu, ćwierćfinały w Londynie, półfinały w Brukseli i wielki finał w Mercedes-Benz Arena w Berlinie. Zmagania transmitowano online w kilku językach na platformach Twitch, YouTube oraz Azubu. Łącznie oglądało je 334 miliony widzów, a sam finał w szczytowym momencie liczył około 14 milionów oglądających. Podobnie jak w poprzednim roku najlepsze miejsca zajęły azjatyckie drużyny, konkretnie z Korei Południowej, ale znalazło się również miejsce dla Europejczyków. Klasyfikacja końcowa wyglądała następująco: I miejsce: SK Telecom T1 (Korea Południowa) - 1 000 000 dolarów II miejsce: KOO Tigers (Korea Południowa) - 250 000 dolarów III/IV miejsce: Origen (Hiszpania) i Fnatic (Wielka Brytania) - po 150 000 dolarów8. Halo World Championship 2016
Gra: Halo 5 / Pula nagród: 2 500 000 dolarów
Turniej odbywający się w marcu tego roku w Kalifornii. Wyróżnia się na tle innych rozgrywek kilkoma elementami. Przede wszystkim tym, że w świetle reflektorów stało Halo 5: Guardians, które nie jest powszechnie uważane za tytuł e-sportowy. Ponadto jest to jedyny turniej z całej listy, na którym komputery zastąpiły konsole (ze względu na to, że Halo 5 jest tytułem wyłącznie na Xbox One). Jeszcze jednym wyróżnikiem jest liczba graczy w drużynie. W przeciwieństwie do League of Legends, Doty 2 czy Counter-Strike: Global Offensive jest ich tylko czterech. Pomimo względnej niszowości pula nagród była imponująca i wyższa nawet niż na ostatnich finałach e-sportowej potęgi - League of Legends. Pierwotnie suma wynosiła milion dolarów, ale Microsoft zdecydował, że część przychodów płynących z mikrotransakcji wszytych w grę zostanie dołożona do puli. Tak też się stało i ostatecznie kwota wzrosła do 2,5 mln dolarów. W turnieju wzięło udział 16 drużyn, a wśród nich tak znane gamingowe organizacje jak Counter Logic Gaming, Evil Geniuses czy Team Liquid. Znalazło się także miejsce dla zespołów nieco mniej znanych na scenie e-sportowej, które mają swój początek w pierwszych częściach serii Halo. Ostateczna klasyfikacja turnieju prezentuje się następująco: I miejsce: Counter Logic Gaming (Stany Zjednoczone i Kanada) - 1 000 000 dolarów II miejsce: Team Allegiance (Stany Zjednoczone) - 500 000 dolarów III/IV miejsce: Team eLevate (Stany Zjednoczone) i Denial eSports (Stany Zjednoczone) - po 250 000 dolarów7. Smite World Championship 2015
Gra: Smite / Pula nagród: 2 612 259 dolarów
Rozgrywany na początku zeszłego roku turniej, który może budzić zdziwienie, ponieważ Smite nie jest ściśle kojarzony ze sceną sportów elektronicznych - mimo że jest grą typu MOBA, nie udało mu się trafić do prawdziwych mas. Charakteryzuje się rozgrywką, która kładzie większy nacisk na zręczność niż strategię i planowanie. Mimo wszystko znaleźli się sponsorzy, którzy zebrali kwotę na stałe zapisaną w historii e-sportu. Główny turniej toczony był na komputerach PC, ale w tym samym czasie rozgrywano inny, na Xbox One, jednak z dużo niższą pulą nagród (wynoszącą 150 tys. dolarów). Boje toczono w Atlancie i transmitowano je na żywo na oficjalnym kanale Smite na Twitchu. W turnieju wzięło udział osiem drużyn wyłonionych wcześniej w regionalnych kwalifikacjach. Wśród nich znalazły się dwie znane gamingowe potęgi - SK Gaming oraz Titan. Pozostali mogą nie być szerzej znani. Potyczki trwały od piątku do niedzieli. Wyniki mistrzostw prezentują się następująco: I miejsce: COGnitive Gaming (Stany Zjednoczone) - 1 306 130 dolarów II miejsce: Titan (Singapur) - 522 452 dolarów III miejsce: COGnitive Red (Stany Zjednoczone) - 391 839 dolarów6. The International 2013
Gra: Dota 2 / Pula nagród: 2 874 407 dolarów
Turnieje Dota 2 z serii The International to zdecydowanie najbardziej prestiżowe i największe rozgrywki związane z produkcją Valve. Te, które odbywały się w 2013 roku, były trzecie z rzędu i właśnie przed nimi Dota 2 wyszła z fazy beta-testów i stała się pełnoprawnym tytułem. Warto zaznaczyć, że 25% puli pośrednio sponsorowała społeczność graczy, kupując cyfrowe kompendium gry. Turniej The International 2013 rozgrywał się w Benaroya Hall w Seatle, trwał pięć dni i wzięło w nim udział 16 zespołów z całego świata. Rozgrywki transmitowano na Twitchu, a śledziło je łącznie 1,7 miliona widzów. Zwyciężyło szwedzkie Alliance, co może być niemałym zaskoczeniem, bo pewnie wielu na pierwszym miejscu spodziewało się azjatyckiej drużyny. Ostateczna klasyfikacja wygląda następująco: I miejsce: Alliance (Szwecja) - 1 437 190 dolarów II miejsce: Natus Vincere (Ukraina) - 632 364 dolarów III miejsce: Orange Esports (Malezja) - 287 438 dolarówPowyższa lista może uświadomić sceptykom sportów elektronicznych, że branża ta nie jest tylko zabawą i wiąże się z naprawdę sporymi pieniędzmi. To oczywiście pierwsza część rankingu. W drugiej (którą opublikujemy już za tydzień) kwoty są jeszcze wyższe, a te z podium wywołują niemały szok. Niektórych może dziwić brak gry Counter-Strike: Global Offensive, o której jest bardzo głośno (szczególnie ostatnio). Być może produkcja pojawi się w drugiej części rankingu. Jak myślicie?
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
⇓
⇓
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj