Manhattan (1979, reż. Woody Allen)

Główny bohater Manhattanu, Isaac, jest klasyczną, wzorowaną na samym reżyserze postacią filmów Allena. To żydowski intelektualista, piszący dla telewizji komik, którego sedno życia stanowią romanse i zakochania, seks i miłość, rozstania i powroty. Poznajemy życie jego oraz otaczających go przyjaciół. W filmie odnajdziemy charakterystyczne dla reżyseria obsesje, motywy i sympatie, rozgadanych bohaterów, a w tle ukochany Nowy Jork reżysera. Obok aktorskiego duetu Woody’ego Allena i jego partnerki Diane Keaton w filmie zobaczymy także Meryl Streep oraz Mariel Hemingway.

Miś (1980, reż. Stanisław Bareja)

W roli głównej, jako Ryszard Ochódzki, występuje Stanisław Tym, nazywany przez kochankę Misiem. To szef klubu sportowego Tęcza, oszukany przez ukochaną, która przejmuje wszystkie ich oszczędności. W filmie okazane zostały perypetie bohatera, a dodatkowo dzieło Barei zawiera elementy autotematyczne. Miś to bowiem także film o robieniu filmu. Kultowa komedia Barei, mistrza w swojej dziedzinie, która przedstawia rzeczywistość i absurdy życia w czasach PRL. Film-satyra, który składa się z epizodów, ze skeczy, ukazujących kuriozalne sytuacje mające miejsce w ówczesnej rzeczywistości. Wiele powiedzonek, tekstów i piosenek przeniknęło z filmu do codziennego języka.

Poszukiwacze zaginionej Arki (1981, reż. Steven Spielberg)

Harrisona Forda jako doktora Indianę Jonesa możemy oglądać bez końca. Tym razem musi on ubiec nazistów i odnaleźć Arkę Przymierza. I chociaż archeolog z każdej sytuacji potrafi wyjść cało, zazwyczaj w ostatniej chwili, jednocześnie imponując nam swoją sprawnością, zarówno intelektualną, jak i fizyczną, to za każdym razem martwimy się, czy aby na pewno i teraz uda mu się wykaraskać. Pościgi, strzelaniny, próby uwolnienia – oglądanie tych przygód zawsze jest tak samo emocjonujące, za każdym razem tak samo drżymy o życie bohatera i za każdym razem trudno oderwać się od ekranu. Produkcja Spielberga to wyjątkowe, wciągające kino przygodowe, czego potwierdzeniem są zdobyte Oscary.

Powrót do przyszłości (1985, reż. Robert Zemeckis)

Dr Emmett Brown, szalony naukowiec, buduje wehikuł czasu. Jego nastoletni przyjaciel przenosi się w przeszłość i poznaje swoich rodziców w młodości. Wizyta w dawnych czasach może jednak mieć wpływ na przyszłość… Śledzimy przygody bohatera, usiłującego powrócić do przyszłości, oraz jego działania mające na celu zapobiegnięcie temu, by sprawy przypadkiem nie przybrały złego obrotu. Powrót do przyszłości to kolejny film kina nowej przygody, na którym każdy kidult bawi się świetnie. A to za sprawą nagłych zwrotów akcji, fascynującej figury szalonego naukowca oraz licznych nawiązań intertekstualnych.

Sok z żuka (1988, reż. Tim Burton)

Małżonkowie Barbara i Adam Maitland dowiadują się, że nie udało im się cało wyjść z wypadku samochodowego i … nie żyją. Ich dom kupuje przybyła z Nowego Jorku rodzina, a jedyną osobą, która widzi umarlaków, jest zbuntowana nastolatka, gotka Lydia (nazwana przez Beetlejuice’a córką Edgara Allana Poe). Szalony bioegzorcysta Beetlejuice zostaje wezwany, aby pomóc duchom pozbyć się nowych lokatorów. Film jest oczywiście bardziej groteskowy i uroczy, niżeli straszny. Razem z bohaterami przechadzamy się po zaświatach, a już w tych nietuzinkowych wyobrażeniach Burtona odnaleźć możemy charakterystyczne dla twórczości reżysera motywy wizualne, skupienie na warstwie plastycznej, zamiłowanie do makabreski oraz gotycyzmów. Sok z żuka nigdy się nie nudzi, a swój udział w tym ma oczywiście doborowa obsada: Alec Baldwin, Geena Davis, Winona Ryder oraz rewelacyjny Michael Keaton.
Strony:
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj