LEGO Gwiezdne Wojny, czyli mariaż z popkulturą
Firma LEGO nie mogła czekać ze zmianami. Dzieci na całym świecie miały coraz mniej czasu na zabawę, zmniejszała się także ich liczebność w bogatszych krajach Zachodu. Zmianie uległy same trendy zabaw i duńscy włodarze musieli odpowiedzieć na nie w innowacyjny sposób. Pierwszym krokiem był zakup licencji i tworzenie tematycznych produktów, drugim wejście w świat rozrywki interaktywnej. W latach 1992–1998 przedsiębiorstwo zanotowało pierwszą w historii stratę finansową, czego skutkiem było także zwolnienie tysiąca pracowników. W 1999 roku podjęto decyzję o ewolucji marki. Na rynku pojawił się Kubuś Puchatek z serii Duplo, a pierwszym klasycznym produktem LEGO zawierającym licencjonowane postacie były Gwiezdne Wojny i filmowy zestaw z Mrocznego Widma. To właśnie z Lucasfilm łączy LEGO najważniejsza popkulturowa więź. Decyzja ta nie była jednak łatwa. Najpierw firma musiała dostosować się bowiem do idei konfliktu, którą reprezentowała seria filmów. To wówczas ustalono, aby przemoc w obrębach świata LEGO przedstawiać zawsze w humorystyczny sposób. Współpraca między The LEGO Group a Lucasfilm Ltd. była jednak nieunikniona. Co więcej, już dziś wiadomo, że potrwa ona przynajmniej do 2022 roku. Przedłużając umowę licencyjną, wiceprezes duńskiego giganta mówił: „Gwiezdne wojny to kulturowy fenomen, który z LEGO łączy wiele cech – przemawia do kolejnych pokoleń, ma uniwersalną opowieść i bohaterów, cechuje się kreatywnością i pobudza wyobraźnię – i mamy nadzieję, że będziemy mogli podtrzymać wzrost LEGO Star Wars przez wiele nadchodzących lat”. Owoce tego małżeństwa do dzisiaj sprzedały się w łącznej liczbie ponad 30 milionów egzemplarzy. Lata wcześniej to właśnie marka Star Wars oraz Indiana Jones przyczyniła się do 32-procentowego wzrostu sprzedaży w Stanach Zjednoczonych oraz 18-procentowego progresu na całym świecie. Przyczyną owego sukcesu był także rozwój interaktywnej rozrywki oraz podpisywanie kolejnych umów ze znanymi produkcjami ze świata kultury popularnej. Te warto jest prześledzić chronologicznie. W 2000 roku rozpoczęła się współpraca z Disneyem, a już rok później pojawiły się zestawy z Harrym Potterem. W 2002 roku pojawiły się zestawy z filmu Star Wars: Episode II - Attack of the Clones oraz zaczęto wprowadzać LEGO Spider-Man, który ugruntował swoją pozycję dwanaście miesięcy później. Kluczowy był rok 2005, kiedy światło dzienne ujrzał zestaw Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith, a przede wszystkim pierwsza gra LEGO Star Wars: The Video Game, która pojawiła się na PlayStation 2, Xbox, Game Boy Advance oraz PC. W 2006 roku do zastępów LEGO dołączył Batman, a kując żelazo póki gorące, firma wypuściła także grę LEGO Star Wars II: The Original Trilogy, która dostępna była na jeszcze większej liczbie platform. Kolejnej jesieni wypuszczono zaś zbiorczą pozycję LEGO Star Wars: The Complete Saga. Paradoksalnie, bo pomimo ekonomicznego kryzysu, rok 2008 był jednym z najlepszych dla XXI-wiecznej popkultury. Pod egidą LEGO ukazały się wówczas zestawy z Indianą Jonesem oraz gry: LEGO Indiana Jones: The Original Adventures (już w 2009 roku tytuł ten doczekał się sequela w postaci LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues) oraz LEGO Batman: The Video Game. W 2010 roku poznaliśmy LEGO Harry Potter: Years 1–4, a także podjęto próby wprowadzenia figurek z serii Toy Story i Prince of Persia: The Sands of Time.
Strony:
- 1
- 2 (current)
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
⇓
⇓
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj