Mamy szczęście żyć w kraju, z którego pochodzą Danuta Szaflarska czy Joanna Pacuła. Rodzime aktorki coraz częściej pukają także do bram Hollywood, a przecież na horyzoncie powoli już jaśnieją gwiazdy pokroju Zofii Wichłacz. Odtwórczynie ról filmowych z kraju nad Wisłą wydają się być w natarciu, więc postanowiliśmy wybrać te z nich, które naszym zdaniem są po prostu najlepsze. Poniższe zestawienie nie pretenduje w jakikolwiek sposób do bycia „historycznym”. Zachowujemy się trochę jak Adam Nawałka: wybieramy te z polskich aktorek, które w chwili obecnej prezentują najwyższą formę. Niestety obawiamy się, że z taką kadrą selekcjoner piłkarskiej reprezentacji mógłby zdziałać znacznie więcej, przynajmniej w meczu z Holandią.

Agata Kulesza

Z biegiem czasu powoli zaczynamy zdawać sobie sprawę, że mamy tu do czynienia albo już z Pierwszą Damą polskiego aktorstwa, albo z kimś, kto do tego miana z coraz większą siłą pretenduje. Istnieje wiele przesłanek wskazujących na to, że Kulesza sprawdziłaby się doskonale w każdym powierzonym jej zadaniu, nawet gdyby przyszło jej zagrać ławkę w parku. Aktorka starannie dobiera role i nie ma problemu z odnajdywaniem się właściwie we wszystkich filmowych gatunkach. Poznajemy więc zarówno jej talenty komediowe, jak i dramatyczne. Kulesza od kilku dobrych lat ma całą serię niezwykle udanych dzieł na koncie, w słabszych zaś produkcjach nieprzeciętny poziom jej gry widać jeszcze lepiej. Nominowana do Europejskiej Nagrody Filmowej za rolę w Ida, powoli staje się jeśli nie naszym dobrem narodowym, to z pewnością prawdziwą perłą rodzimego aktorstwa.
Źródło: Solopan

Maja Ostaszewska

Jej pozycję w panteonie polskich aktorek ugruntowały w ostatnim czasie przede wszystkim filmy Jack Strong i Body/Ciało. Ostaszewska na ekranie w inteligentny i nienachalny sposób bawi się wyświechtanym prawidłem o zmienności kobiet, a różnorodność gatunkowa ról gwiazdy rodzimego kina jest naprawdę przytłaczająca. Jej talent również dostrzeżono na Zachodzie, o czym może świadczyć choćby angaż do obsady produkcji True Crimes z Jimem Carreyem i Christophem Waltzem (pojawią się w niej także m.in. Kulesza i Robert Więckiewicz). Aktorka z wielką świadomością korzysta w swojej grze z charakterystycznego głosu, który może tak bawić, jak i zmuszać do refleksji. Ostaszewska wokół każdej sportretowanej przez siebie postaci buduje także aurę tajemnicy, a ta enigmatyczność warsztatowa, jak doskonale wiemy, potrafi działać magnetycznie.
Źródło: Kino Świat

Agnieszka Grochowska

Kolejna przedstawicielka naszych aktorskich dóbr eksportowych, która w zeszłym roku u boku Toma Hardy’ego pojawiła się w obsadzie filmu Child 44. Co prawda Grochowskiej nawet w ostatnich latach zdarza się zagrać w produkcjach wątpliwej klasy, ale jeśli natrafi na dobry scenariusz, a dzieje się tak bardzo często, to na ekranie prezentuje się znakomicie. W jej sposobie gry jest coś wciąż niepokojącego, jakby Grochowska portretowanym przez siebie bohaterkom nadawała kilka nut roztargnienia i niezwykłej odwagi jednocześnie. Zazwyczaj efektem końcowym staje się cała przejmująca symfonia, w której aktorka w subtelny sposób pokazuje bohaterstwo dnia codziennego przeciętnych na pozór kobiet. Grochowska nie rozmienia się na drobne i nie zaprząta sobie głowy produkcjami serialowymi – w jej doborze ról czuć ogromną miłość do kina.
Źródło: Next Film

Danuta Szaflarska

Pani Danuta (wybaczcie, ale pisanie o niej w jakiejkolwiek innej formie będzie dla mnie nienaturalne) to coś więcej niż legenda polskiego aktorstwa – to po prostu jego kwintesencja. Od 70 lat raz po raz tworzy znakomite kreacje, a z posterunku wcale odchodzić nie zamierza. I chwała jej za to, skoro wciąż potrafi nas raczyć takimi perełkami jak jej występ w Między nami dobrze jest. Jeśli więc uznać Kuleszę za Pierwszą Damę aktorstwa kobiecego, to Szaflarskiej należałby się już pewnie tytuł Królowej. Z racji pięknego wieku i doświadczenia teoretycznie spektrum gatunkowe jej ról wydawałoby się ograniczone, ale aktorka nawet portretowanym przez siebie staruszkom nadaje jakąś nieopisaną mądrość życiową. Jakby chciała nas subtelnie uczyć z ekranu, co jest w istnieniu ważne – pani Danuta ma w końcu po temu wszelkie predyspozycje.
Źródło: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

Kinga Preis

Preis zagra wszystko i z każdego powierzonego jej zadania wywiąże się znakomicie, nawet jeśli musi po prostu gotować bigos na jednej z polskich plebanii. Aktorka zaskakuje metamorfozami nie tylko gatunkowymi, ale także cielesnymi – charakteryzatorzy mogą ją oszpecić czy zrobić z niej wampa, a ona i tak zrobi najlepiej to, co do niej należy. Wyniesiony jeszcze z teatru sznyt i sposób bycia na scenie w umiejętny sposób przeobraża na ekranie, słowem: profesjonalistka pełną gębą. Co więcej, w jej rolach czuć niejednokrotnie unikalne podejście do interpretacji scenariusza – gdzieś tam jednak między słowami Preis nadaje jeszcze swoim bohaterkom dużą dozę ciepła i przystępności.
Źródło: Kino Świat

Strony:
  • 1 (current)
  • 2
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj