Kiedy rozum śpi (1992)
Debiut Marcina Ziębińskiego jest polsko-francuską koprodukcją, która opowiada o inicjacji 18-letniego wiedeńczyka u schyłku XVIII wieku i zyskała piękną oprawę plastyczną dzięki kostiumom Doroty Roqueplo i scenografii Ewy Braun.Wielki Tydzień (1996)
Adaptacja opowiadania Jerzego Andrzejewskiego dokonana przez Andrzeja Wajdę. Kolejny po Korczaku film tego reżysera przedstawiający tragiczną sytuację Żydów w Polsce w trakcie II wojny światowej, a także ukazujący trudne i niejednoznaczne relacje polsko-żydowskie. Ponieważ Żydzi byli tematem tabu dla ówczesnego polskiego kina, scenariusz nie miał szans na realizację i Wajda sprzedał prawa do Wielkiego Tygodnia kinematografii niemieckiej. O jego adaptacji myśleli później także Andrzej Żuławski, Agnieszka Holland i paru reżyserów niemieckich. Dopiero w 1995 r. udało się Wajdzie zrealizować swój zamiar.Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000)
Znakomita rola Andrzeja Seweryna zapewniła artystyczny sukces dramatu Teresy Kotlarczyk. Stalinowski horror z jego budzącymi grozę metodami, którymi posługiwali się ówcześni aparatczycy, by manipulować ludźmi do celów politycznych, ukazuje się nam tutaj pod postacią losów kardynała Stefana Wyszyńskiego. Uwięzionemu na początku lat 50. w opuszczonym klasztorze w Stoczku Warmińskim prymasowi ludowa władza wymyśla sobowtóra – agenta UB – któremu w końcu nie udaje się odegrać żadnej roli na planowanym zebraniu biskupów. Andrzej Seweryn wcielił się w obydwu bohaterów – z jednej strony tworząc silną i uduchowioną postać dostojnika kościelnego, z drugiej ubeka, człowieka kierującego się najniższymi pobudkami.Quo vadis (2001)
Powieść Quo vadis wielokrotnie była przenoszona na ekran - z różnymi rezultatami. Bywało, że ekranizacje okazywały się komercyjnymi sukcesami, o większości jednak kino wolałoby zapomnieć. Żadna z nich nie oddała w pełni bogactwa myśli i wątków zawartych w powieści Sienkiewicza. To właśnie sprawiło, że Jerzy Kawalerowicz podjął się kolejnej próby, o której myślał już wiele lat wcześniej, tuż po sukcesie Faraona. Zamysł nakręcenia wielkiej, epickiej opowieści mu się jednak nie udał, a powstałe "dzieło" nie należy do najwybitniejszych osiągnięć polskiej kinematografii.The Pianist (2002)
Scenariusz Pianisty powstał na podstawie wspomnień żydowskiego muzyka, Władysława Szpilmana. Tragiczne losy postaci zainspirowały Romana Polańskiego i Ronalda Harwoode'a do stworzenia obszernej kompozycji filmowej, w dużej mierze autobiograficznej, lecz jednocześnie ukazującej w obiektywny sposób bolesny rozdział w polskiej historii. Niemalże trzygodzinny film zyskał dużą popularność wśród odbiorców i krytyki. Został wyróżniony Złotą Palmą - prestiżową nagrodą na festiwalu w Cannes.Katyń (2007)
Katyń Andrzeja Wajdy przeszedł do historii polskiego kina jeszcze przed premierą. Ranga tematu, który podejmuje ten film, czyni z niego wydarzenie bez precedensu. Zbrodnię dokonaną przez Sowietów na polskich oficerach w 1940 roku władze PRL-u i ZSRR ukrywały przez dziesięciolecia. Po 1989 roku pozostawała jednym z ostatnich tragicznych wydarzeń historii Polski XX wieku, o którym nie opowiedział dotąd żaden film. W Katyniu niestety zabrakło dramatycznego napięcia, które powinno towarzyszyć produkcji poruszającej taką tematykę. Obrano trochę złą drogę, ale należy wyróżnić Magdalenę Biedrzycką i jej niesamowite kostiumy.
Strony:
- 1 (current)
- 2
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
⇓
⇓
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj