Foster City, Kalifornia. Dziennikarze serwisu Wired spotykają się z Markiem Cerny w siedzibie Sony, aby porozmawiać o przyszłości rynku konsolowego. Planują poruszyć kwestie, które od miesięcy nurtują graczy: kiedy spodziewać się nowych konsol i co nam zaoferują. Cerny nie jest przypadkowym rozmówcą. To ceniony projektant gier, który obecnie zajmuje się pracą nad Death Stranding, uczestniczył także w produkcji takich tytułów jak Marvel’s Spider-Man, The Last Guardian, Uncharted: Drake’s Fortune czy serii Crash Bandicoot. Ikona branży i jeden z najlepiej poinformowanych ludzi Sony. A przy okazji osoba odpowiedzialna za pracę nad nową generacją konsol. Mark już na początku rozmowy rozwiał nadzieje na rychły debiut nowego sprzętu. Jak zauważył, choć nad grami na nową generację pracuje już wielu deweloperów, w tym roku duchowy spadkobierca PlayStation 4 na pewno nie trafi na rynek. Powód takiej decyzji jest dość prosty – według Cerny’ego nowa konsola nie będzie ewolucją na miarę wprowadzenia modeli przejściowych pokroju PS4 Pro czy Xboksa One X. Wraz z nową generacją przyjdzie nowa jakość. PlayStation 5 ma być rewolucją, a nie ewolucją, a na jej przeprowadzenie potrzeba czasu. Choć dziennikarze nie dowiedzieli się, jaką dokładnie mocą obliczeniową będzie dysponować kolejna konsola, ujawniono, że jej sercem będą podzespoły od AMD. Procesor ma bazować na trzeciej generacji Ryzenów z linii Zen 2, które będą wykonane w 7-nanometrowej architekturze. Jeśli zaś chodzi o GPU, to postawiono na zmodyfikowaną odsłonę Radeona Navi, kartę, która w teorii obsłuży rozdzielczość 8K i będzie wspierać ray tracing. Tę samą technologię, która była największą innowacją w najnowszej linii kart graficznych od Nvidii. Dzięki śledzeniu promieni świetlnych gry konsolowe mają wyglądać lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. Konsolowcy w końcu będą mogli cieszyć się grafiką pełną realistycznych odbić, załamań światła i cieni. A według Cerny’ego wykorzystanie ray tracingu wykroczy poza ramy samej grafiki:
Jeśli zechcesz przeprowadzić testy, aby przekonać się, czy gracz będzie w stanie usłyszeć konkretne źródło dźwięku bądź sprawdzić, czy wróg usłyszy kroki zbliżającego się gracza – ray tracing ci w tym pomoże. To ta sama technologia, którą wykorzystuje się, aby śledzić promienie świetlne rozchodzące się w wirtualnym środowisku.
Po stronie AMD będzie także zaprojektowanie autorskiego modułu dźwięku przestrzennego, który sprawi, że granie na konsoli wkroczy w nowy wymiar. Przeskok jakości dźwięku ma być znacznie większy niż ten, którego mogliśmy doświadczyć zamieniając PlayStation 3 na PlayStation 4. Gracz ma się czuć tak, jakby był elementem wirtualnego otoczenia, a nie wyłącznie widzem obserwującym akcję na ekranie. Choć Cerny nie chciał zdradzić, czy nowa generacja gogli PSVR zadebiutuje wraz z PlayStation 5, przyznał, że wirtualna rzeczywistość jest niezwykle istotnym medium z punktu widzenia Sony. Ujawnił jedynie tyle, że pierwsze PSVR będą współpracowały z nową konsolą. Jeśli firma naprawdę chce inwestować w tę technologię, ostatnie przecieki o autorskich okularach korekcyjnych do gogli VR czy zastosowaniu wirtualnej rzeczywistości do oglądania mistrzostw e-sportowych stają się bardzo wiarygodne. Wisienką na torcie ma być zmiana, o którą Cerny’ego prosiło wielu deweloperów: w nowej konsoli nie znajdziemy dysku twardego, zastąpi go pamięć SSD, która drastycznie zwiększy m.in. szybkość wczytywania lokacji między poziomami.  W trakcie wywiadu zaprezentowano, jakie korzyści możę przynieść ta zmiana. Kiedy Cerny odpalił szybką podróż w najnowszym Spider-Manie, minęło piętnaście sekund, zanim gracz ponownie przejąć kontrolę nad Pajączkiem. Uruchomienie tego samego tytułu na deweloperskiej, spowolnionej wersji PS5 sprawiło, że czas ładowania zmniejszył się do 0,8 sekundy. Zastosowanie SSD ma także poprawić jakość samej grafiki i przyspieszyć ładowanie gier czy rozgrywek wieloosobowych. Co więcej, według Sony pamięci montowane w PS5 będą dysponowały większą przepustowością niż jakiekolwiek SSD dostępny obecnie na rynku pecetowym. Warto także wspomnieć o tym, że nowa konsola nie porzuci fizycznych nośników i będzie zbudowana w oparciu o architekturę PS4. Oznacza to, że będzie wstecznie kompatybilna. Błyskawiczne wczytywanie lokacji, system dźwięku przestrzennego i zaimplementowana obsługa zaawansowanego ray tracingu. Szykuje nam się bardzo ciekawa konsola. Ale czy w dniu premiery  PS5 Sony zademonstruje także jakieś nowe usługi? Co z nową generacją PlayStation VR? I w końcu kiedy dokładnie możemy spodziewać się premiery tej konsoli? Na te pytania nie znamy na razie odpowiedzi, ale Cerny i tak zdradził bardzo wiele na temat jej możliwości.  
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj