Paweł Ciołkiewicz - Moje komiksy vol. 1 i vol. 2

komiks / non-fiction / autorski wybór

Książka „Moje komiksy. Vol. 1. Od Tajfuna do Supermana” zabiera czytelnika w nostalgiczną, ale także pełną odniesień do współczesności, podróż przez fantastyczne światy. Wszystko zaczyna się na odległej planecie, terroryzowanej przez straszliwe monstrum, a kończy w świecie opanowanym przez superbohaterów. W trakcie tej wyprawy dowiecie się, co Tytus zawdzięcza radzieckiemu Sputnikowi, czym Łamignat zezłościł Swaroga oraz dlaczego Superman zakłada majtki na rajtuzy! * * * Tym razem, chciałbym zaproponować pewne odczytanie kilkudziesięciu komiksów, które być może okaże się interesujące zarówno dla odbiorcy zaznajomionego z tym medium, jak i czytelnika, który dopiero zaczyna swoją przygodę. Nie mam ambicji przeprowadzania szczegółowych analiz, nie chcę tworzyć precyzyjnych definicji, nie mam wreszcie zamiaru formułowania ostatecznych wniosków. Zamiast tego dzielę się z Wami subiektywnymi refleksjami, stronniczymi wrażeniami, tendencyjnymi skojarzeniami i chaotycznymi przemyśleniami z lektury, mając nadzieję, że ukażą one opowieści w nowym świetle. Przede wszystkim chodzi o frajdę. Frajdę porównywalną do tej, jaka towarzyszyła mi podczas czytania komiksów i pisania o nich. Jeśli choć w niewielkim stopniu udzieli się ona czytelnikowi, to będę mógł uznać, że zadanie zostało wykonane.
Źródło: KOMIKSoTEKA

Charles Yu - Ucieczka z Chinatown

świat filmu / scenariuszowa forma / kino kopane

Satyra na kształtowaną przez Hollywood wizję świata autorstwa prozaika, którego szersza publiczność zna jako współscenarzystę i redaktora serialu „Westworld”. Czy Drugoplanowy Azjata może zostać obsadzony jako Gość od Kung Fu? Czy odtwarzamy tylko narzucone przez społeczeństwo role? „Interior Chinatown” to najważniejsza współczesna książka o tym, jak pozostać sobą w świecie, który za wszelką cenę chce opakować nasze życie w proste etykiety. Charles Yu, jeden z czołowych młodych głosów literatury amerykańskiej, gra z konwencją hollywoodzkiego filmu kung-fu, pełnymi garściami czerpiąc z popkultury, by przyjrzeć się takim zagadnieniom, jak rasa, emigracja, cena awansu społecznego, „amerykański sen” czy asymilacja kulturowa. A wszystko to w przezabawnej, jak zgodnie podkreślają krytycy, i inteligentnej prozie zapisanej w formie scenariusza filmowego.
Źródło: ArtRage

Isaac Asimov - Koniec wieczności

klasyka / science fiction / seria Wehikuł Czasu

Andrew Harlan żyje w Wieczności, miejscu istniejącym poza Czasem. Elitarna organizacja Wiecznościowców wprowadza dla dobra całej ludzkości drobne, precyzyjnie zaplanowane zmiany w historii. Podczas jednej z misji Harlan poznaje Noys Lambent, arystokratkę z 482 Stulecia. Wbrew etyce zawodowej zakochuje się w niej. Kiedy się dowiaduje, że po następnej zmianie Noys może przestać istnieć, Harlan podejmuje decyzję, która może zmienić jego przeszłość i zagrozić istnieniu Wieczności.
Źródło: Rebis

Serhij Żadan - Bic Mac

mainstream / ukraiński pisarz / wewnętrzna pustka

Żadan chętnie zapuszcza się w zaułki rzeczywistości. „Big Mac” to historie z życia outsiderów, wiernych kompanów narratora, kumpli od meczów, wódki, szaleństwa i porno. Razem z nimi przemierzamy Europę, podróżujemy samochodem, pociągami i autostopem. Spacerujemy ulicami starych europejskich miast. Słuchamy ich rozmów, szczerych i zwyczajnych, o tym, jak ci pozorni hedoniści próbują radzić sobie z rozpaczą, samotnością i pustką. Pomiędzy haustami piwa, w obłokach dymu z papierosów, ich słowa brzmią niczym poezja.
Źródło: Czarne

Arkadij Strugacki, Borys Strugacki - Maszyna życzeń i inne opowiadania

klasyka / fantastyka / opowiadania

Arkadij i Borys Strugaccy, prawdziwi światowi giganci science fiction, właściwie nie pisali opowiadań. Jedynie na początku drogi twórczej popełnili trochę krótkiej formy, zebranej potem w tomie „Sześć zapałek”. Ale na przykład książki „Południe. XXII wiek” i „Lot na Amalteę” czy „Stażyści” to tak naprawdę opowiadania składające się w jedną całość, przez co traktowane są te teksty jako powieści. W związku z kłopotami z cenzurą i wydawcami, Bracia prawie wszystkie swoje utwory powieściowe kreślili, poprawiali, pisali kolejne wersje, dopisywali lub usuwali fragmenty. Przez bibliografów czasem owe fragmenty są traktowane jako opowiadania. W Polsce nie mieliśmy dotąd takiego wyboru ich krótkiej formy – poza rozrzuconymi po antologiach perełkami, poza zbiorem „Z zewnątrz” czy tomem „Południe, XXII wiek”, składającym się z opowiadań snujących opowieść o przyszłości ludzkości, gdzie bohaterami są przyszli progresorzy, znani potem z wielu powieści ABS. Tylko że wspomniany tom wyszedł w Polsce – nie wiadomo dlaczego – bez kilku opowiadań. Teraz, w naszej edycji, dostaniecie wszystkie niepublikowane. A także fragment pierwszego scenariusza do filmu Tarkowskiego „Stalker” czy kawałki wyrzucone z powieści z powodów cenzuralnych itd. Książkę poprzedza obszerna przedmowa Pawła Laudańskiego. Czy będzie to absolutnie wszystko z krótkiej formy ABS? Nie, bo zalicza się tu np. teksty z „Lotu na Amalteę” czy „Stażystów” – a te pozycje wyszły w Polsce kompletne. Nie będzie też niektórych wprawek, odrzuconych wersji czy wstępów do powieści.
Źródło: Stalker Books
Strony:
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj