Rewelacyjna premiera zapoczątkowała dwie główne linie fabularne, które napędzają tę serię. Phillip i Elizabeth muszą działać na dwa fronty – nadal wykonywać niebezpieczne misje dla KGB i jednocześnie ścigać człowieka, który poluje na rosyjskich agentów. W to twórcy świetnie wplatają najważniejsze aspekty zimnej wojny, kluczowe dla roku 1982. To jest być może najmocniejszy punkt The Americans – z historycznego punktu widzenia wszystko jest tu tylko pozornie przewidywalne. Na pierwszy bowiem plan wysuwają się kompleksowe postacie, których wędrówka pełna jest zaskakujących zwrotów akcji. Ich los nas obchodzi i cały czas jest wielką niewiadomą, mimo powoli pojawiającego się na horyzoncie upadku ZSRR.
Serial odnalazł już jakiś czas temu swoją tożsamość i unikalny styl, a scenarzyści konsekwentnie oraz w sposób dojrzały żonglują wątkami. Praktycznie nie ma się do czego przyczepić, oglądając The Americans. Aktorsko wszyscy spisują się znakomicie, szczególnie para głównych bohaterów, w których wcielają się Matthew Rhys i Keri Russell. Szkoda, że produkcje FX są w ostatnich latach pomijane przy nominacjach do Emmy. W niektórych kategoriach naprawdę zasługują na wyróżnienie. Nikt tu nie idzie na skróty, próżno szukać utartych klisz i wtórnych rozwiązań. Od serialu bije realizmem – od rzetelnego podejścia do przedstawienia realiów politycznych po wiarygodne odwzorowanie lat osiemdziesiątych.
Trop związany z poszukiwaniem winnego śmierci Emmetta i Leanne wiąże się z kiełkującą aferą Iran-Contras, być może najczarniejszą plamą na prezydenturze Ronalda Reagana. Komunistyczna rewolucja w Nikaragui zmusiła amerykański rząd do wspierania walczących z nią rebeliantów. Tych szkoliło i wspierało militarnie CIA, a dwóch dowódców oddziałów Contras ma właśnie zawitać do Ameryki. Z czym wiąże się operacja Martial Eagle? Czy Jenningsom uda się doprowadzić do udanego zamachu politycznego? Kolejne odcinki zapowiadają się niezwykle emocjonująco, a powyższa misja może w końcu ujawnić tożsamość mordercy sowieckich szpiegów.
[video-browser playlist="634617" suggest=""]Phil i Liz nie mogą pozwolić sobie na luksus, którym jest martwienie się tylko o siebie. Choć wątek rodzinny nie jest obecny w tym sezonie tak jak w poprzednim, to - paradoksalnie - jego waga jest o wiele większa. Wszystkie decyzje protagonistów są ukierunkowane bardziej na zapewnienie bezpieczeństwa swoim dzieciom niż na dobro komunistycznej sprawy. Natomiast Phillip ponownie (jak w pierwszej serii) zaczyna mieć wątpliwości co do słuszności swoich rozkazów. Pokazuje to jak na dłoni operacja związana z siecią ARPANET. Zabijanie dla technologii, której on sam i nawet jego pracodawcy nie do końca rozumieją, jest mu ewidentnie nie na rękę. Kto wie, może te wątpliwości będą w najbliższej przyszłości powodem jakiegoś szokującego twistu. Mamy w każdym razie kolejny bardzo interesujący motyw, stoimy bowiem u progu technicznej rewolucji. W pełni skomputeryzowane archiwa są już za rogiem, nie wspominając o fakcie, że ARPANET obsługiwała jednocześnie akademicką (cywilną) oraz militarną sieć informacyjną aż do 1983 roku. Amerykańskie tajemnice były więc przez pewien czas wręcz na wyciągnięcie ręki dla agentów zagranicznych wywiadów.
Perturbacje w FBI sprawiły, że ich śledztwo stanęło w martwym punkcie. Na dodatek Stan Beeman został owinięty wokół palca Niny i nie może wyplątać się z miłosnej pułapki. Dwa wątki, które w zeszłym roku odgrywały sporą rolę (rodzina i FBI), w tym zeszły na dalszy plan. Ta zmiana nastąpiła jednak płynnie i była odpowiednio umotywowana. Zawirowania w życiu osobistym Stana pozwalają na więcej swobody Jenningsom, ale w końcu nadejdzie moment, w którym bohater obudzi się z letargu i ponownie zacznie działać. Kluczem tutaj jest Nina - kobieta jeszcze do niedawna zagubiona i psychicznie słaba wyrasta na wyrachowanego szpiega. Kto wie, w jakim kierunku ostatecznie zdecyduje się podążyć.
The Americans wkraczają powoli w finałową fazę sezonu, która zapowiada się fantastycznie. Z niecierpliwością oczekuję zamówienia trzeciej serii, ponieważ produkcja FX bardzo szybko staje się jednym z najlepszych seriali emitowanych obecnie w telewizji.