Enslaved: Odyssey to the West
Kojarzycie ten tytuł z 2010 roku, który ukazał się na PC, PlayStation 3 oraz Xbox 360? Możecie gry nie pamiętać, bo nie odniosła ona wielkiego sukcesu komercyjnego, chociaż jak sobie przypominam z nią zabawę – to całkiem nieźle się bawiłem. Ten tytuł uznanego studia Ninja Theory oparty jest na opowieści Wędrówka na zachód autorstwa Wu Chengena. Naturalnie gra to reinterpretacja XVI-wiecznej historii, ale skojarzeń z oryginałem nie brakuje. Trip w grze to Tripitaka z opowiadania, opaska na głowie, jaką Monkey nosi, również budzi oczywiste skojarzenia z Królem Małp z Wędrówki na zachód.BioShock
Kto z Was nie słyszał o tym wspaniałym dziele Kena Levine’a? Chyba nie ma takiego gracza. Mamy trzy odsłony i ciągle liczymy na kolejną, a ta, jak na złość, nie powstaje. Cała otoczka gry została zbudowana na fundamentach filozofii Ayn Rand. Trudno tutaj przytoczyć kompletne dzieła autorki, ale z pewnością nie brakuje w grze nawiązania do idei obiektywizmu, której Rand się poświęcała. Twórcy uhonorowali autorkę poprzez postać Andrew Ryana, zaś samych odniesień do literatury nie brakuje: Frank Fontaine odnosi się do opowiadania Źródło, Atlas z kolei to już odniesienie do Atlasa zbuntowanego. W samej grze możemy także zobaczyć plakaty z hasłem: „Kim jest Atlas?”, które z odnoszą się do podobnego „Kim jest John Galt?” z wydanej w 1957 roku opowieści.We Happy Few
Pozostając w klimatach obiektywizmu, nie sposób nie wspomnieć o ostatniej takiej grze wpisującej się w ten nurt. Mianowicie We Happy Few, której naszą recenzję znajdziecie w tym miejscu. W skrócie można powiedzieć, że jest to odzwierciedlenie znanego cytatu: „Gdy jednostka czuje, wspólnota szwankuje” z Nowego wspaniałego świata Aldousa Huxleya. To właśnie ta powieść wydana w 1932 roku stanowi trzon opowieści. Indywidualizm bohatera kontra kultura społeczności i przekonanie, że kto jest inny, ten nie pasuje. Te nieliczne jednostki, które są oporne i przejawiają jakiś indywidualizm, trzeba zlikwidować. Autorzy gry aż tak drastycznie tego nie przedstawiają, ale trafnie oddają antyutopię, w której społeczność musi być poddawana stałej kontroli organu nadrzędnego.Assassin's Creed
Ubi przekonuje, że stara się w swej flagowej serii przenosić realia historyczne w najbardziej zbliżonej formie do oryginału. Jednak inspiracją do stworzenia serii w liczącej sobie już 11 lat jest wydana w 1938 roku powieś Alamut autora Vladimira Bartola. Podobnie jak w powieści słowiańskiego pisarza, tak i w grze formujący się elitarny oddział żołnierzy (asasynów) ma za zadanie napaść na cesarstwo Seldżuków (templariuszy). Cechą charakterystyczną łączącą elitarny oddział ze skrytobójcami z serii gier Ubisoftu jest przyrzeczenie, w którym i jedni, i drudzy wyznają, że dla sprawy gotowi są poświęcić wszystko, nawet swoje życie. Seria to miks literatury z faktycznymi wydarzeniami i postaciami, które znamy z historycznych kart.Metro 2033
Chyba najwierniejsza adaptacja książki rosyjskiego autora Dmitrija Głuchowskiego pod tym samym tytułem. Oczywiście w grze sytuacja nie jest 1:1 przekładem powieści, która dała zalążek całemu uniwersum oraz kolejnym grom. Bohater musi odnaleźć się w podmoskiewskim metrze, gdzie społeczność zamieszkuje podziemia, gdyż powierzchnia jest skażona radioaktywną atmosferą, na której rządzą zmutowane stwory.
Strony:
- 1 (current)
- 2
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
⇓
⇓
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj