Superbohaterowie i The Voice

Są jednak dwie stacje telewizyjne, które radzą sobie powyżej oczekiwań. To NBC i CW. NBC po wielu bardzo słabych latach odrodziło się z pomocą muzycznego show The Voice, który nakręca całą ramówkę i promuje seriale takie jak The Blacklist czy - w tym sezonie - Blindspot. Świetną robotę robi Dick Wolf ze swoimi serialami osadzonymi w Chicago. Dzięki temu NBC pozostaje najchętniej oglądaną stacją telewizyjną w przedziale 18-49 i nie zmieni się to, do póki The Voice nie zacznie tracić widzów.

No url

Z kolei CW osiąga wyniki ponad stan, a wszystko dzięki serialowi The Flash. To największy hit stacji, który we wtorkowej ramówce zawstydza telewizję ogólnodostępną, wygrywając walkę o widza z ABC czy FOX. Wciąż przyzwoicie radzi sobie Arrow, a o widza walczy Legends of Tomorrow. Co istotne, seriale CW nie tracą widzów tak jak konkurencja. Nawet doceniane przez krytyków The 100 trzyma poziom z poprzednich sezonów.

Jak jest w Polsce?

W naszym kraju jest bardzo podobnie. Pod względem oglądalności nie ma sobie równych Ranczo, które przez ostatnie lata gromadziło bardzo wysoką i stabilną widownię, wielokrotnie przekraczając 6 mln widzów, ale inne seriale w polskiej radzą sobie bardzo różnie. Na TVP2 świetną oglądalność notował Czas honoru, by z czasem tracić widzów aż do finałowego sezonu, który oglądało ledwie 2 mln widzów. Od dłuższego czasu TVN ma spory problem ze stworzeniem serialu, który nawiąże do sukcesów Lekarze czy Prawo Agaty. Widownię tracą też programy rozrywkowe. Jeszcze kilka lat temu blisko 4 mln widzów oglądało program X-Factor - dziś muzycznego show nie ma już w ramówce przez drastycznie spadającą oglądalność. Widzów traci też inne rozrywkowe show TVN – Mam talent. Odświeżony Taniec z gwiazdami na Polsacie po świetnym pierwszym sezonie jest na tyle mocno eksploatowany (po dwa sezony na rok), że również zaczyna się przejadać Polakom.

No url

Należy też zauważyć, że coraz aktywniej w naszym kraju działają kanały premium. HBO Polska tworzy polskie seriale (takie jak Wataha czy Pakt) i próbuje przekonać do siebie emisją największych amerykańskich hitów (Game of Thrones, Vinyl) w tym samym czasie co w USA. Z kolei premiera nowego sezonu The X-Files sprawiła, że polski kanał FOX zanotował najwyższą oglądalność w historii swojego istnienia w naszym kraju.

Potrzeby i wymagania widzów zmieniają się

Kiedyś, aby obejrzeć nowy odcinek dowolnego programu rozrywkowego lub serialu, musieliśmy czekać na jego emisję w TV lub na powtórkę. Dziś emisja w telewizji nie jest żadnym wyznacznikiem oglądania danej pozycji. Takie platformy internetowe jak Player.pl, IPLA czy nawet serwis internetowy TVP zapewniają stały dostęp do treści, które pokazywane są również w telewizji. Dzisiejszy widz nie ma ochoty dostosowywać się do reżimu narzuconego przez stację telewizyjną. Woli oglądać nowy odcinek serialu/programu wtedy, kiedy chce i ma na to czas. Dlatego też zarówno w Polsce, jak i w USA oglądalność telewizji przestaje być jedynym wyznacznikiem popularności danej produkcji. Dziś każda duża stacja telewizyjna ma swój odpowiednik w internecie, gdzie w zdecydowanej większości bez dodatkowych opłat pozwala na oglądanie (oczywiście z reklamami) programów, które pokazywane są też w telewizji. W sposobie działania Hulu - popularna amerykańska platforma streamingowa – niczym nie różni się od Player.pl. To tylko jedno z narzędzi, które mają ułatwić widzowi dostęp do treści oferowanych przez telewizję.

Wygoda i komfort prawdziwym zagrożeniem dla telewizji

Oglądanie seriali i programów rozrywkowych przez internet za pomocą oficjalnych i legalnych platform internetowych staje się dla widza o wiele wygodniejsze niż oglądanie telewizji o określonej porze, nie dziwi więc, że wejście do Polski platformy Netlfix odbiło się w naszym kraju aż tak dużym echem. Legalny dostęp do (aktualnie) 860 zagranicznych filmów i seriali przyciągnął uwagę każdej osoby, która choć trochę śledzi telewizyjne trendy.

No url

Cieszy fakt, że konkurencja nie śpi i również stara się walczyć o widza oglądającego telewizję przez internet. Władze TVN inwestują w programy dedykowane tylko i wyłącznie Player.pl, a Telewizja Polska ma odważne plany stworzenia serwisu internetowego, który konkurować będzie z Netflixem. Nawet jeśli to tylko zapowiedzi, które traktujemy z przymrużeniem oka, jedno jest pewne: telewizja i sposób jej oglądania zmienia się na naszych oczach. Oglądanie telewizji ewoluuje w kierunku internetu (w końcu telewizory Smart TV to dziś standard) praz platform oferujących bogate i unikalne treści.
Strony:
  • 1
  • 2 (current)
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj