Jeden z mniej znanych filmów Chantal Akerman przenosi na ekran spektakl Françoise Merle. Decyzja o podjęciu współpracy z inną reżyserką przestaje zaskakiwać, gdy wiemy, że sztuka Merle opowiada o więzi matki i córki – wszak to jeden z najważniejszych tematów w twórczości Akerman. Listy do domu powstały w oparciu o korespondencję (1950-1963) amerykańskiej poetki i pisarki Sylvii Plath z jej matką Aurelią. Kinowa, minimalistyczna wersja oddaje dynamikę zbliżeń i oddaleń, przyciągania i odpychania: w słowach, w gestach, w spojrzeniach. Matka jest niejako „gotowa” – oglądamy ją cały czas w tym samym kostiumie i fryzurze, podczas gdy córka dopiero się „staje”, przechodząc liczne metamorfozy. To film o przekazywaniu – na dobre i na złe – międzypokoleniowej pałeczki, o zrywaniu i upodabnianiu się, o symbiotycznej więzi, przez którą przebiega zarazem niewidzialna granica. Akerman jest wyczulona na każde fałszywe zapewnienie, każdą niezdarną próbę pocieszenia. Scenariusz zaciera porządek listów: córka wypowiada słowa matki, a matka córki. To świadectwa współbrzmienia, czasem zamiany ról, ale też przewrotna gra znaczeniami. W ustach młodej i w ustach dojrzałej kobiety te same słowa mają inny sens. [opis festiwalowy]
Aktorzy:
Coralie Seyrig, Delphine SeyrigReżyserzy:
Chantal AkermanKraj produkcji:
FrancjaCzas trwania:
104 min.Gatunek:
Dramat
Obsada
-
Coralie Seyrig Sylvia PlathSylvia Plath
-
Delphine Seyrig Aurelia PlathAurelia Plath

