Filmowy leksykon psychologii jest jedynym w swoim rodzaju „kursem psychologii”. Przygotowano go z myślą o osobach, które cenią sobie rzetelną wiedzę podaną w nieakademicki sposób. Książka zawiera ponad 100 haseł – opisów zjawisk z różnych dziedzin psychologii: klinicznej, poznawczej, społecznej, rozwojowej, pozytywnej oraz psychologii biznesu. Każde z nich jest osobną całością – stanowi filmowy obraz analizowanego zjawiska wraz z psychologicznym komentarzem. Wybrane przykłady filmów pełnią rolę sugestywnej i zarazem czytelnej ilustracji omawianego zagadnienia. Aby zgłębianie meandrów ludzkiej psychiki było jeszcze przyjemniejsze, poszczególne hasła wzbogacono o kadry i dialogi filmowe, a także podano przykłady innych obrazów wartych obejrzenia.
Premiera (Świat)
5 lipca 2017Premiera (Polska)
5 lipca 2017Liczba stron
400Autor:
Paweł Fortuna, Jolanta PisarekKraj produkcji:
PolskaGatunek:
non-fictionWydawca:
Polska: Słowo i Myśli
Najnowsza recenzja redakcji
Autorami leksykonu są Jolanta Pisarek oraz Paweł Fortuna twórcy portalu Psinema – internetowego katalogu filmów ilustrujących zagadnienia z poszczególnych dziedzin psychologii.
Książka ułożona jest hasłowo. Pojawiają się w niej zagadnienia takie jak: transseksualizm, fobie społeczne, gwałt czy kłamstwo, ale także różnego rodzaje niepełnosprawności i uzależnienia. To pozycja licząca 111 haseł, w których dostajemy opisy ponad 600 filmowych tytułów. Filmowy Leksykon Psychologii to przede wszystkim książka o psychologii, ale nie brakuje w niej również ciekawostek ze świata kinematografii czy cytatów i dialogów z omawianych filmów.
Hasłowa budowa leksykonu pozwala na swobodę czytelniczą. Nie jesteśmy ograniczeni z góry narzuconą kolejnością poznawania poszczególnych problemów. Czytelnik sam może sobie wybrać, od którego zagadnienia zacznie przygodę z książką. Należy jednak ostrzec tych, którzy nie znają omawianych filmów. Autorzy często na potrzeby analizy streszczają całe historie, nierzadko zdradzając zakończenie.
Każde hasło opatrzone jest wyjaśnieniem psychologicznych kwestii oraz przełożeniem ich na warunki filmowe. Na plus można zaliczyć również podanie na końcu każdego rozdziału innych tytułów obrazujących dany problem. Ułatwia to czytelnikom znalezienie interesującego ich zagadnienia w innych tytułach.
Autorzy cofają się aż do 1902 i filmu Le Voyage Dans la Luna, ale nie brakuje również nowości, jak chociażby Nocturnal Animals czy Manchester by the Sea. Obok zagranicznych filmów w leksykonie pojawiają się również rodzime produkcje. Jedną z nich są Psy Władysława Pasikowskiego. I chociaż zapewne większość kinomaniaków bez zastanowienia potrafi zacytować znane kwestie Franza Maurera, to rzadko który zastanawia się nad psychologią filmu. Pisarek i Fortuna w interesujący sposób odkrywają przed czytelnikiem tajemnice cynizmu społecznego na przykładzie próby odnalezienia się byłych agentów SB w nowej rzeczywistości po zmianie ustroju.
Wiele znanych filmów zostało również ukazanych od strony innych problemów niż zazwyczaj są postrzegane. Na przykład Brokeback Mountain tym razem potraktowane nie jako problem homoseksualizmu a poczucia winy. Ale Filmowy Leksykon Psychologii to nie tylko filmy, ale również seriale. Znajdziemy tutaj analizy Sherlock, Stranger Things czy Westworld. Przy okazji ostatniego autorzy omawiają zjawisko apercepcji.
Autorzy nie zarzucają czytelników przydługimi, niezrozumiałymi dla laików opisami poszczególnych stanów psychicznych. Omawiają problemy w przystępny sposób, dzięki czemu nawet osoby na co dzień niezajmujące się psychologią będą czerpać przyjemność z lektury.
Doskonałym uzupełnieniem poszczególnych analiz są zamieszczone w książce krótkie artykuły: Film i psychologia, Film w szkoleniach i coachingu, Film jako narzędzie perswazji narracyjnej oraz Film i terapia.
Filmowy Leksykon Psychologii to doskonała pozycja, dla wszystkich chcących dowiedzieć się więcej na tematy problemów psychologicznych, a także dla miłośników kina. Dzięki książce Pisarek i Fortuny z pewnością można odkryć ulubione filmy na nowo.