Najnowsza recenzja redakcji
W 25. godzinie Spike’a Lee reżyser ustami Edwarda Nortona tworzy epitafium dla Nowego Jorku: „Pieprzyć to miasto i wszystkich jego mieszkańców. (…) Niech trzęsienie ziemi je rozkruszy. Niech ognie szaleją. Niech spłoną do pieprzonego popiołu, a potem niech powstaną wody i zatopią to całe zaatakowane szczurami miejsce”. Nie ma więc przypadku w tym, że finał piątego sezonu Suits zatytułowano 25th Hour, wszystko trzęsie się tu bowiem w posadach: sala sądowa, na której kończy się właśnie proces Mike’a, przypomina krajobraz nędzy i rozpaczy, relacje głównych bohaterów uginają się pod naporem nadchodzącej zewsząd tragedii, kancelaria Pearson Specter Litt już za chwilę zostanie ogołocona do ostatniej naklejki z nazwiskiem na drzwiach, a w tym rozgardiaszu Rachel i jej uparty do bólu wybranek chcą jeszcze zachować godność i powalczyć o miłość w typie przetrąconego mentalnie Romea i rozedrganej Julii (lub odwrotnie). Na papierze wszystko wyglądało dobrze. Problem polega na tym, że zaszwankowała realizacja i kapitalna układanka z poprzednich odcinków okazała się tylko zgrabnie podmalowanym tombakiem.
25th Hour to odcinek dwóch prędkości. Z jednej strony mamy w nim misternie tkaną od początku sezonu intrygę, która krok po kroku angażowała widza, by tuż przed nim postawić na końcu drogi pułapkę. Mike – pal licho już jego irracjonalne pobudki, do których zdążyliśmy się przyzwyczaić – decyduje się zawrzeć ugodę z prokurator Gibbs i przez dwa lata przyczaić w najciemniejszej więziennej celi. Jestem przekonany, że gdyby żyła jego babcia, za ten manewr dostałby od niej solidnie po twarzy. Nikt inny z bliskich mu osób nie ma siły przebicia, a wszelkie próby odwiedzenia go od decyzji kończą się pompatycznymi dysputami o swoiście rozumianej lojalności. Mimo to kibicujemy Harveyowi, który w szaleńczej szarży biegnie do biura Gibbs, by zastopować nadchodzący bieg zdarzeń. Jest jednak za późno – dla Mike’a, jego mentora, nadziei tlących się w umyśle Rachel, przebiegłości Donny, cierpliwości Zane’ów i usłanej różami przyszłości Pearson Specter Litt. Decyzja Rossa uruchamia całą lawinę zdarzeń.
Mike dostaje trzy dni na oswojenie się ze świadomością, że kolejne dwa lata spędzi na więziennej pryczy. Harvey nie może się z tym pogodzić i, jak to przystało tonącym, chwyta się brzytwy, chcąc w ostatniej chwili przehandlować wolność protegowanego za akta spraw dotyczących morderstwa. Oczywiście Gibbs odrzuci jego ofertę, co doprowadzi Spectera do szału, spotęgowanego jeszcze wiadomością, że ława przysięgłych chciała Mike’a uniewinnić. Gdy Harvey szuka ostatniej deski ratunku, jego podopieczny stara się udobruchać zapłakaną Rachel. Najwidoczniej mu się to udaje, skoro narzeczona po słowach „Bądźmy jednością” zespala się z nim w miłosnym uniesieniu. Kochankowie mają trzy dni dla siebie – skoro jeden Rachel spędziła na zmaganiu się z butelką wina, to naturalnie trzeba jeszcze bardziej dać do wiwatu w pozostałych dwóch. Ślub będzie jak znalazł.
Na drugim froncie Jessica i Louis muszą zmierzyć się z problemem zakazu konkurencji, który sakramencko podirytowany tata Rachel, Robert, obszedł z wielką elegancją. Pearson Specter Litt staje się zwierzyną, a dookoła grasują wygłodniali drapieżcy. Cios za cios, oko za oko, jednak wszyscy doskonale wiemy, że kancelaria, w której przechadzał się korytarzami Mike, wyjdzie z tego starcia na tarczy. Mimo to napięcie sięga zenitu, stając się jeszcze doskonałą okazją do zagłębiania w portrety psychologiczne głównych bohaterów – w dramatycznym położeniu wszystkim z nich puszczają nerwy. Jessica zostaje zaszachowana przez Jacka, Louis zdaje sobie sprawę z hipokryzji własnego działania, Robert w furii beszta swoją córkę, Donna przestaje być sobą, godząc się na wyżywanie się na niej przez Harveya. On i jego problematyczny protegowany mierzą się ze sobą w słownym starciu, wylewając na siebie żale; zaczepki Spectera prowadzą nawet do krótkotrwałej bójki. Do tego momentu 25th Hour jest znakomicie poprowadzonym odcinkiem i trzyma formę poprzednich, chwilami jeszcze bardziej zagęszczając atmosferę i przywodząc na myśl najsłynniejsze greckie tragedie. Chwilo, trwaj! – chciałoby się rzec. To jednak tylko pobożne życzenie.
Scenarzyści serialu postanowili bowiem zaserwować widzom emocjonalny rollercoaster i dalszy bieg zdarzeń miał rezonować w czasie ślubu Mike’a oraz Rachel. Problem polega na tym, że cała ceremonia stała się tu tylko widoczną aż do bólu zapchajdziurą. Decyzja o przyspieszonym trybie pobrania się nie ma żadnych racjonalnych podstaw, a z drugiej strony brak w niej nuty szaleństwa – to po prostu głupota wynikająca z tragicznego położenia narzeczonych. Co więcej, przyszły pan młody najpierw nie chce uwięzić lubej w swej wieży miłości, potem jednak chce, znów nie chce… Jak Pory roku Vivaldiego. Nawiązanie nieprzypadkowe, bo w czasie przymiarek do ślubu Suits zamienia się w niepotrafiącą znaleźć swojego przeznaczenia telenowelę. Powodem odwołania ceremonii staje się to, że Mike dostrzegł złowrogie miny swoich teściów – zaiste, oblicze papy Rachel można by wkleić w ciało Freddy’ego Kruegera i nikt by się nie zorientował. Ross staje się wymieszaną w miksturze równouprawnienia wersją uciekającej panny młodej, a za Richarda Gere’a robi tu Harvey. W międzyczasie Jessica i Louis zdają sobie sprawę, że w Pearson Specter Litt ktoś chciał nakręcić kolejny odcinek Pozostawionych; problem polega na tym, że nikt się w niej nie ostał. Absurd tej sceny porazi najmniej wymagającego widza. Zauważcie bowiem, że dosłownie wszyscy pracownicy kancelarii uciekli z niej w popłochu, zostawiając otwarte segregatory, włączone komputery i uruchomione na nich aplikacje, a nawet kartony, w których zapewne znaleźli swoje świadectwa pracy. Już tylko Mike w końcu przekroczy bramy więzienia. Pozostaje mieć nadzieję, że nie przeniesie się w okolice Orange Is the New Black.
Podsumowując: finałowy odcinek sezonu zawodzi, ale tylko na tle tego, co widzieliśmy w poprzednich epizodach. Serial wydawał się odradzać jak feniks z popiołów, więc po seansie 25th Hour w jednych pojawi się nuta, w innych cała symfonia rozczarowania. Nasze oczekiwania były na pewno większe, biorąc pod uwagę fakt, że przed nami kolejna odsłona serii. Twórcy Suits są niebezpiecznie blisko punktu, w którym ich dzieło – znakomity swego czasu prawniczy dramat - rozmieni się na drobne. Serial nie może bowiem stracić ze swojej gatunkowej tożsamości. Od dłuższego czasu trybiki jego machiny przestają sprawnie funkcjonować, gdy tylko scenarzyści odchodzą od prawniczych gier w stronę emocjonalnego „wszystko albo nic”. Jakąś nutę optymizmu może dawać fakt, że oś fabularna została rozbita w proch i pył – Pearson Specter Litt to kancelaria-widmo, Mike odbywa swoją więzienną karę, a jego relacja z Rachel to już naprawdę mała iskierka naiwnej ostatnimi czasy miłości. Oby nowe rozdanie w serialu nie pokazało dobitnie i przewrotnie, że pod garniturem ten człowiek jest zupełnie nagi.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Pilot (24 czerwca 2011)
- Errors and Omissions (1 lipca 2011)
- Inside Track (8 lipca 2011)
- Dirty Little Secrets (15 lipca 2011)
- Bail Out (22 lipca 2011)
- Tricks of the Trade (29 lipca 2011)
- Play the Man (5 sierpnia 2011)
- Identity Crisis (12 sierpnia 2011)
- Undefeated (19 sierpnia 2011)
- The Shelf Life (26 sierpnia 2011)
- Rules of the Game (2 września 2011)
- Dog Fight (9 września 2011)
- Dog Fight (9 września 2011)
Sezon 2
- She Knows (15 czerwca 2012)
- The Choice (22 czerwca 2012)
- Meet the New Boss (29 czerwca 2012)
- Discovery (13 lipca 2012)
- Break Point (20 lipca 2012)
- All In (27 lipca 2012)
- Sucker Punch (3 sierpnia 2012)
- Rewind (10 sierpnia 2012)
- Asterisk (17 sierpnia 2012)
- High Noon (24 sierpnia 2012)
- Blind-Sided (17 stycznia 2013)
- Blood in the Water (24 stycznia 2013)
- Zane vs. Zane (31 stycznia 2013)
- He’s Back (7 lutego 2013)
- Normandy (14 lutego 2013)
- War (21 lutego 2013)
Sezon 3
- The Arrangement (17 lipca 2013)
- I Want You to Want Me (24 lipca 2013)
- Unfinished Business (31 lipca 2013)
- Conflict of Interest (7 sierpnia 2013)
- Shadow of a Doubt (14 sierpnia 2013)
- The Other Time (21 sierpnia 2013)
- She’s Mine (28 sierpnia 2013)
- Endgame (4 września 2013)
- Bad Faith (11 września 2013)
- Stay (18 września 2013)
- Buried Secrets (6 marca 2014)
- Yesterday’s Gone (13 marca 2014)
- Moot Point (20 marca 2014)
- Heartburn (27 marca 2014)
- Know When to Fold ‚Em (3 kwietnia 2014)
- No Way Out (10 kwietnia 2014)
Sezon 4
- One-Two-Three Go… (11 czerwca 2014)
- Breakfast, Lunch and Dinner (18 czerwca 2014)
- Two in the Knees (25 czerwca 2014)
- Leveraged (9 lipca 2014)
- Pound of Flesh (16 lipca 2014)
- Litt the Hell Up (23 lipca 2014)
- We’re Done (30 lipca 2014)
- Exposure (6 sierpnia 2014)
- Gone (13 sierpnia 2014)
- This Is Rome (20 sierpnia 2014)
- Enough Is Enough (28 stycznia 2015)
- Respect (4 lutego 2015)
- Fork in the Road (11 lutego 2015)
- Derailed (18 lutego 2015)
- Intent (25 lutego 2015)
- Not Just a Pretty Face (4 marca 2015)
Sezon 5
- Denial (24 czerwca 2015)
- Compensation (1 lipca 2015)
- No Refills (8 lipca 2015)
- No Puedo Hacerlo (15 lipca 2015)
- Toe to Toe (22 lipca 2015)
- Privilege (29 lipca 2015)
- Hitting Home (5 sierpnia 2015)
- Mea Culpa (13 sierpnia 2015)
- Uninvited Guests (20 sierpnia 2015)
- Faith (26 sierpnia 2015)
- Blowback (27 stycznia 2016)
- Live to Fight (3 lutego 2016)
- God’s Green Earth (10 lutego 2016)
- Self Defense (17 lutego 2016)
- Tick Tock (24 lutego 2016)
- 25th Hour (2 marca 2016)
Sezon 6
- To Trouble (13 lipca 2016)
- Accounts Payable (20 lipca 2016)
- Back on the Map (27 lipca 2016)
- Turn (3 sierpnia 2016)
- Trust (10 sierpnia 2016)
- Spain (17 sierpnia 2016)
- Shake the Trees (24 sierpnia 2016)
- Borrowed Time (31 sierpnia 2016)
- The Hand That Feeds You (7 września 2016)
- P.S.L. (14 września 2016)
- She’s Gone (25 stycznia 2017)
- The Painting (1 lutego 2017)
- Teeth, Nose, Teeth (8 lutego 2017)
- Admission of Guilt (15 lutego 2017)
- Quid Pro Quo (22 lutego 2017)
- Character and Fitness (1 marca 2017)
Sezon 7
- Skin in the Game (12 lipca 2017)
- The Statue (19 lipca 2017)
- Mudmare (26 lipca 2017)
- Divide and Conquer (2 sierpnia 2017)
- Brooklyn Housing (9 sierpnia 2017)
- Home to Roost (16 sierpnia 2017)
- Full Disclosure (23 sierpnia 2017)
- 100 (30 sierpnia 2017)
- Shame (6 września 2017)
- Donna (13 września 2017)
- Hard Truths (28 marca 2018)
- Bad Man (4 kwietnia 2018)
- Inevitable (11 kwietnia 2018)
- Pulling the Goalie (18 kwietnia 2018)
- Tiny Violin (25 kwietnia 2018)
- Good-Bye (26 kwietnia 2018)
Sezon 8
- Right-Hand Man (18 lipca 2018)
- Pecking Order (25 lipca 2018)
- Promises, Promises (1 sierpnia 2018)
- Revenue Per Square Foot (8 sierpnia 2018)
- Good Mudding (15 sierpnia 2018)
- Cats, Ballet, Harvey Specter (22 sierpnia 2018)
- Sour Grapes (29 sierpnia 2018)
- Coral Gables (5 września 2018)
- Motion to Delay (12 września 2018)
- Managing Partner (19 września 2018)
- Rocky 8 (23 stycznia 2019)
- Whale Hunt (30 stycznia 2019)
- The Greater Good (6 lutego 2019)
- Peas in a Pod (13 lutego 2019)
- Stalking Horse (20 lutego 2019)
- Harvey (27 lutego 2019)
Sezon 9
- TBA (17 lipca 2019)
- Special Master (24 lipca 2019)
- Windmills (31 lipca 2019)
- Cairo (7 sierpnia 2019)
- Episode 5 (14 sierpnia 2019)
- Episode 6 (21 sierpnia 2019)
- Scenic Route (4 września 2019)
- Prisoner's Dilemma (11 września 2019)
- Thunder Away (18 września 2019)
- One Last Con (25 września 2019)

