Najlepsze polskie filmy 2020 roku
Eastern
Najważniejszy w Eastern jest sam zamysł - koncept, który powoduje, że film Piotra Adamskiego to jeden z najciekawszych (i prawdopodobnie najważniejszych) rodzimych obrazów ostatnich lat. Film romansuje z amerykańskim gatunkiem westernu, który w czystej formie w życiu by się w Polsce nie przyjął, gdyby nie fakt, że reżyser za pomocą odpowiednich chwytów tworzy coś nietuzinkowego i oryginalnego. Intrygujący zamysł, oszczędna gra aktorska, fantastyczna realizacja (może poza tą dźwiękową) sprawiają, że Eastern to propozycja zdecydowanie godna uwagi.Między nami
Czym tak naprawdę jest związek i jaką role odgrywają w nim jednostki? Fascynujący dokument, który dzięki prostym zabiegom wnikliwie bada relacje w parach, intymność i skomplikowane emocje.Można panikować
Istotna wiedza przedstawiona w angażujący i interesujący sposób. Rzec można: pozycja obowiązkowa absolutnie dla każdego, bo dotyczy nas wszystkich. Niepokojące proroctwo, ostrzeżenie, bicie na alarm. Ten portret 62-letniego fizyka atmosferycznego, prof. Szymona Malinowskiego, obrazuje stopień lekceważenia problemu i przypomina, że czasu jest coraz mniej.Jak najdalej stąd
Kolejny - po Cichej nocy - znakomity film Piotra Domalewskiego, ponownie poruszający m.in. problem emigracji. Świetnie prowadzeni aktorzy, wnikliwe obserwacje, autentyzm, humor przeplatany ze smutkiem, ostatecznie jednak inspirujący, podnoszący na duchu wydźwięk. To bez wątpienia najlepszy dotychczas film Domalewskiego, po którym z rosnącą niecierpliwością wyczekujemy jego kolejnych projektów.Skandal. Ewenement Molesty
Opowieść o legendarnym polskim składzie hiphopowym. Oto podróż w czasie: emocjonalna, momentami wręcz wzruszająca, a przede wszystkim - co chyba najważniejsze, biorąc pod uwagę tematykę - szczera. Dokument angażujący i pozbawiony zbędnego bicia pokłonów.25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy
Przerażająca historia niesłusznie skazanego Tomasza Komendy. Wybitne kreacje aktorskie (Piotr Trojan!), szlachetny cel przekazania tej historii szerokiej publiczności, absorbujące, pełne serca i inteligentne wykonanie, ciekawa struktura i poruszająca sugestywność. Ścisła czołówka najlepszych polskich filmów roku.Sala samobójców. Hejter
Analiza społecznej kondycji, zadziwiająco sprawiedliwa, choć czy zawsze celna - tu można dyskutować. Nie można za to odmówić filmowi Komasy, że działa znakomicie jako thriller, trzyma w napięciu, nieraz wali obuchem przez łeb, a niesamowity Musiałowski hipnotyzuje. Film wciąga i potrafi przejąć.Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa
Obraz, który podzielił widownię, naszym zdaniem jednak w pełni zasługuje na to, by trafić na tę listę - ma werwę, świetną realizację, zauważalne inspiracje zagranicznymi klasykami, które całkiem nieźle udało się przełożyć na nasz grunt, ma też tę narracyjną brawurę - coś, czego polskiemu kinu gatunkowemu brakuje. A przede wszystkim: to kupa frajdy z całej tej zabawy cytatami (która nawet jeśli nie wypadają najlepiej, to każdorazowo rozczulają niemal namacalną miłością do źródeł).Tony Halik. Tu byłem
Dokument o zmarłym ponad 20 lat temu globtroterze, dziennikarzu, osobowości telewizyjnej i autorze książek podróżniczych. Fascynujący portret fascynującego człowieka - mężczyzny o wielu twarzach, niepotrafiącym żyć bez przygody. Niejednoznaczności i kontrowersje w ilościach olbrzymich, co jednak najważniejsze, dla twórcy, Marcina Borchardta, liczą się fakty, swoim widzom nic nie narzuca, pozwalając nam ukształtować stosunek do bohatera - bez autorskich sugestii.xABo: Ksiądz Boniecki
Film o człowieku, jego słabościach i pocieszeniu. O ludzkiej kondycji, wątpliwościach - wszystko bardzo nienachalne, szczędzące dogmatów. Jeden z ciekawszych polskich filmów dokumentalnych ostatnich lat, a przy okazji - niespodziewanie - film biograficzny wyzbyty czołobitności, nie stawiający pomnika. Za to - bardzo uważny.To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
⇓
⇓
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj