Criminal to jeden z najbardziej cenionych komiksów kryminalnych dwudziestego pierwszego wieku, zdobywca sześciu nagród Eisnera i dwóch nagród Harveya, w tym dla najlepszego scenarzysty i najlepszej nowej serii. Prawdziwy tryumf niezawodnego duetu twórców – Eda Brubakera i Seana Phillipsa – w których imponującym dorobku znajdują się także takie tytuły jak The Fade Out (Zaćmienie), Fatale, Velvet, Incognito i Sleeper. Tom trzeci zawiera kolejne z pozoru niezwiązane ze sobą historie, które przeplatają wątki, miejsca i postaci, wciągając czytelnika coraz bardziej i głębiej w zimny, acz niezwykleżywy świat przestępców. Najpopularniejszy bohater serii Criminal powraca w Grzesznikach. Minął rok, odkąd Tracy Lawless został przymuszony do odwalania brudnej roboty dla bezwzględnego pana Hyde’a. Gdy w serii tajemniczych zamachów zaczynają ginąć wysoko postawieni przestępcy, pracodawca Lawlessa zleca mu rozwiązać tę zagadkę. Wszystkie ślady prowadzą jednak do moralnych komplikacji, rozdzierając Tracy’ego pomiędzy sumieniem i własną historią przemocy. Bohater Ostatniego niewinnego, Riley Richards, ma wszystko – najgorętszą dziewczynę i przepustkę do dużej fortuny. Dlaczego zatem jest nieszczęśliwy? Dlaczego wdaje się w hazard, prochy i szemrane towarzystwo? Dlaczego nie może zapomnieć szkolnego życiaw miasteczku Brookview? I dlaczego nagle zaczyna planować morderstwo? Obsesja, seks, pieniądze i nostalgia zderzają się ze sobą w szóstej już historii z serii Criminal.
Premiera (Świat)
3 kwietnia 2020Premiera (Polska)
3 kwietnia 2020ISBN
978-83-65938-93-0Polskie tłumaczenie
Paulina BraiterLiczba stron
264Autor:
Ed Brubaker, Sean PhillipsGatunek:
KomiksWydawca:
Polska: Mucha Comics
Najnowsza recenzja redakcji
Stworzona przez Eda Brubakera i Seana Phillipsa seria Criminal przedstawia obraz przestępczego półświatka i jego zmian na przestrzeni lat. Ważniejsza jest jednak forma: to osobne opowieści, oczywiście w mniejszym lub większym stopniu powiązane, ale stanowiące (raczej) zamknięte opowieści, mimochodem wpływające na siebie nawzajem. Główni bohaterowie w jednej pojawiają się epizodycznie w innej, etc. Daje się wyczuć główne wątki, niektórzy zdają się ważniejsi od innych – i ta tendencja utrzymuje się i w trzecim tomie serii.
Pierwsza historia nosząca tytuł Grzesznicy to powrót do postaci już nam znanej. Tracy Lawless musi spłacić dług miejscowemu mafiozowi, ale na przeszkodzie stają mu skrupuły. Zamiast więc wcielać się w cyngla, zostaje kimś na kształt detektywa mającego wyjaśnić morderstwa popełniane na niepowiązanych ze sobą przestępcach. Otrzymujemy coś na kształt chandlerowskiego kryminału z bohaterem posiadającym zasady i zderzającym się z regułami środowiska, w jakim się znalazł. Jest to też postać, której chyba najbardziej możemy kibicować, a to z powodu posiadania zasad. Natomiast sama historia w pewnym momencie staje się nieco przewidywalna i jedyne, co zostaje do wyjaśnienia, to sposób, w jaki Tracy wybrnie z tej sytuacji.
Druga historia to Ostatni sprawiedliwy. I jest to tytuł nieco mylący, bo traktuje o facecie planującym morderstwo swojej żony. Także tu widzimy, wyłaniającą się krok po kroku, sieć powiązań, rozciągniętych niekiedy na lata. Nieco chorą fascynację budzi główny bohater i jego cyniczne postępowanie, zimne planowanie i kolejne wolty w reakcji na komplikacje. Brubaker snuje rozciągniętą na lata pajęczynę wątków, wplata znane postacie w epizodyczne role. Nie będzie zaskoczeniem, gdy i ta, pozornie poboczna opowieść, nie odegra znaczącej roli w innej historii.
Sean Phillips to prawdziwy fachura, a jego styl świetnie nadaje się do historii i klimatu opowieści prezentowanych w serii Criminal. Tu współgra kreska, rozłożenie kadrów, prowadzenie historii przez plansze czy kolorystyka. Autorzy świetnie współpracują przy tej serii i wiedzą, co robić, by opowiadane przez nich historie grały.
Trzeci tom Criminal, podobnie jak poprzednie albumy z tej serii, to gratka dla miłośników mrocznych historii kryminalnych, w których fabuła jest równie ważna jak postacie czy pewna przewrotność puent.