Stanley Milgram był kontrowersyjnym psychologiem społecznym, który próbował sprawdzić, czy skłonność do poddawania się władzy i krzywdzenia innych wbrew własnej woli jest czymś powszechnym. Inspirację dla jego eksperymentów stanowiły II wojna światowa i Holocaust, a ich wynik był, delikatnie mówiąc, przygnębiający. Wyświetlany na tegorocznym festiwalu Sundance film Michaela Almereydy ukazuje Milgrama jako kogoś pomiędzy światłym naukowcem a czerpiącym przyjemność z władzy demiurgiem. Bohater w skupieniu przygląda się kolejnym badanym osobom i mówi o swoich poglądach. Od czasu do czasu z szołmeńskim błyskiem w oku zwraca się bezpośrednio do widzów, na różne sposoby przypominając im o umowności tego, co oglądają, zupełnie jakby i oni byli królikami doświadczalnymi. Film ten nie tylko opowiada o eksperymentach, ale sam jest eksperymentem: ekstrawagancką biografią, połączeniem życia, fantazji i nauki. Takie oldschoolowe, niezależne artystyczne dziwactwo z pewnością nie spodoba się każdemu, ale zwolennicy tego typu kina znajdą w Eksperymentatorze sporo spostrzeżeń na temat ludzkiej natury, a także rolę Petera Sarsgaarda, któremu udaje się oddać uwodzicielską, megalomańską błyskotliwość Milgrama – pisał w „Variety” Scott Foundas. [opis AFF]
Aktorzy:
Peter Sarsgaard, Winona Ryder (10) więcejReżyserzy:
Michael AlmereydaPremiera (Świat):
25 stycznia 2015Kraj produkcji:
USACzas trwania:
98 min.Gatunek:
Biografia, Dramat, Historyczny
Najnowsza recenzja redakcji
Aby zrozumieć film Michaela Amereydy, konieczna jest znajomość kontekstu, ponieważ bez niego Experimenter nie istnieje. Poznajcie więc Stanleya Milgrama, psychologa społecznego, który w latach 60. i 70. XX wieku przeprowadzał kontrowersyjne eksperymenty psychologiczne. Najbardziej znanym i powtarzanym do dziś jest ten, w którym Milgram badał posłuszeństwo wobec władzy. Skłoniło go do tego okrucieństwo ludzi, które wyszło na jaw podczas II wojny światowej. Nie mógł on zrozumieć, jak to się stało, że cywilizowany człowiek był w stanie dopuszczać się takich przerażających czynów.
Milgram zrobił więc swoje badania, a wyniki, które uzyskał, nie były niestety pocieszające: okazało się, że pod wpływem autorytetu ludzie są w stanie robić potworne rzeczy i tylko część z nich ma w sobie siłę, by się temu przeciwstawić. Wyniki Milgrama wtedy były na tyle szokujące i nieprzyjemne, że nie chciano się do nich przyznać. Kwestionowano etyczność eksperymentu i podważano jego naukowość. Stanley Milgram powiedział prawdę o rodzaju ludzkim i przez to stał się bardzo niepopularną osobą.
[video-browser playlist="758104" suggest=""]
O przebiegu i konsekwencjach tego eksperymentu opowiada Experimenter, ale na szczęście nie ogranicza się tylko do tego jednego wątku. Amereyda patrzy na swojego bohatera nieco szerzej, rozbudowuje rys biograficzny, tak by widz mógł go lepiej poznać. I może zrozumieć. Z filmu wyłania się obraz interesującego, skomplikowanego człowieka, którego najbardziej na świecie fascynowali ludzie, mimo że sam nie zawsze umiał się z nimi obchodzić. W tym była lepsza Sasha, jego żona.
W swoim filmie Amereyda zdecydował się na dużo zabawy formą, nieraz zaskakując i konfundując widza. Nie dość, że wykorzystał bohatera tej opowieści równocześnie jako narratora, który przemawia do kamery, to potrafił też wprowadzić do kadru słonia i kręcić sceny na sztucznym tle. W Experimenter takie triki przeplatają się z ułożonymi, klasycznymi sekwencjami charakteryzującymi standardowy film biograficzny. Odhaczone są więc wszystkie obowiązkowe elementy.
Czytaj także: City of Gold: Miasto smaku – recenzja
Wprowadzenie do filmu kontrolowanego chaosu w większości świetnie się broni, ale czasem jednak wydaje się, że reżyser przeszarżował i sam dokładnie nie wiedział, po co zastosował dany zabieg. Całe szczęście treść od początku do końca jest bez zarzutu, a genialny Peter Sarsgaard sprawia, że Stanley Milgram faktycznie ożył na ekranie. Koniec końców Experimenter nie jest filmem, który łatwo polubić, ale opłaca się podjąć wysiłek.
Za akredytację na festiwal AFF dziękujemy telewizji Ale kino+.
Pokaż pełną recenzję
Obsada
-
Peter Sarsgaard Stanley MilgramStanley Milgram
-
Winona Ryder Sasha Menkin MilgramSasha Menkin Milgram
-
Taryn Manning Pani LowePani Lowe
-
Anton Yelchin RensaleerRensaleer