Mistress America to kolejny po Frances Ha wspólny film Noaha Baumbacha i Grety Gerwig – para ponownie napisała razem scenariusz, Baumbach zajął się reżyserią, a Gerwig zagrała główną rolę nieco zagubionej dziewczyny, poszukującej nieuchwytnego. Poza tym ma niespożytą energię i żyje pełnią wielkomiejskiego życia. To imponuje młodszej Tracy (Lola Kirke), która dopiero co przybyła do Nowego Jorku i nie potrafi znaleźć przyjaciół na uniwersytecie. Dziewczyny spędzają razem czas, łażąc po klubach, rozmawiając o najpoważniejszych i najbardziej trywialnych sprawach. Bohaterka Gerwig ma mnóstwo niesprecyzowanych planów, a jedyny constans w jej życiu to poczucie własnej wyjątkowości. Tracy początkowo wydaje się mocniej osadzona w rzeczywistości, ale i ona pod koniec okaże się skoncentrowana jedynie na własnych korzyściach. Ze swoim narcyzmem i brakiem życiowego celu stanowią parę millenialsów jakby stworzoną do socjologicznych badań, co nie odbiera im ani trochę uroku. Film celnie wyłapuje nowojorskie realia, gdzie standardem jest niepewna sytuacja mieszkaniowa, a do otwarcia własnej restauracji konieczne jest posiadanie małej fortuny. [opis AFF]
Aktorzy:
Greta Gerwig, Lola Kirke (2) więcejReżyserzy:
Noah BaumbachPremiera (Świat):
24 stycznia 2015Kraj produkcji:
USACzas trwania:
84 min.Gatunek:
Komedia
Najnowsza recenzja redakcji
Brooke uwielbia wielkomiejskie życie. Nowy Jork jest dla niej miejscem, w którym spełniają się marzenia i sny, a życie płynie z nigdzie indziej niespotykanym wdziękiem. To doskonałe miejsce, gdzie można zaginąć w tłumie, który wciąż pędzi do przodu, i schować się przed odpowiedzialnością oraz koniecznością podejmowania decyzji. Tak właśnie robi Brooke: kryje się w modnych klubach, pod markowymi ciuchami i wielkimi okularami. W głębi duszy bowiem czuje się zagubiona i nie wie, co powinna zrobić ze swoim życiem.
Tracy, główna bohaterka Mistress America, niedoszła siostra Brooke, z początku tego zagubienia jednak nie zauważa. Brooke imponuje jej we wszystkim i to do tego stopnia, że marząca o karierze pisarki dziewczyna czyni ją bohaterką swojego opowiadania. Dziewczyny zaczynają spędzać razem czas, wypełniony plotkami i śmiechem, spod którego szybko zaczyna wypełzać gorycz. Kiedy one rzucają kolejną ciętą ripostą i błyskotliwym żartem, my się śmiejemy. Często jest to jednak śmiech przez łzy.
[video-browser playlist="757131" suggest=""]
Baumbach portretuje pokolenie współczesnych dwudziestokilkulatków, obdzierając je z wierzchniego glamouru i zostawiając jedynie sam środek, a ten nie budzi pozytywnych odczuć i nie ma w nim nic optymistycznego. Pokolenie millenialsów jest zagubione, pozbawione większych celów życiowych i wartości. W większości rozhisteryzowane, niepewne, rozdarte między byciem sobą a spełnianiem wymagać społeczeństwa. Niedojrzałe i niechętne do brania odpowiedzialności za swoje życie. Zawieszone między poczuciem własnej wyjątkowości i rozbuchanym egocentryzmem a niską samooceną.
Mistress America w lekki, momentami absurdalny sposób rozprawia się z ich bolączkami, zadaje trafne pytania i udziela niekiedy mocno ironicznych odpowiedzi. Wszystko to zaś okraszone jest inteligentnym humorem, żywymi, soczystymi dialogami i głosem z offu, którym Tracy przytacza fragmenty swojego opowiadania. Wszystkie te elementy doskonale ze sobą współgrają i tworzą wyjątkowy, oryginalny film, który nadaje się do kilkukrotnego oglądania i nadal pozostanie tak samo interesujący.
Czytaj także: „The Diary of a Teenage Girl”: Seksualne dojrzewanie – recenzja
Baumbach na zmianę miażdży marzenia i wznosi je ku górze, kreując na piękne i nieulotne. Rozbudza w swoich bohaterach nadzieję i z brutalnością sprowadza ich na dno. Z prawdziwym zaangażowaniem i czułością pochyla się nad ich planami, by następnie roztrzaskać je z hukiem. W Mistress America znajdziemy całą gamę uczuć i emocji, a już na sam koniec film zostawia nas właściwie tam, gdzie zaczynaliśmy - na rozdrożu.
Za akredytację na festiwal AFF dziękujemy telewizji Ale kino+.
Pokaż pełną recenzję
Obsada
-
Greta Gerwig BrookeBrooke
-
Lola Kirke TracyTracy
-
Michael Chernus DylanDylan
-
Cindy Cheung KarenKaren