Najnowsza recenzja redakcji
W dwóch ostatnich odcinkach wbrew pozorom dzieje się dużo. Prokuratura stara się wykorzystać ojca Chucka przeciwko niemu, rywalizacja między protegowanymi Axe’a nabiera rumieńców, Wags próbuje załatwić sobie miejsce pochówku na prestiżowym cmentarzu na Manhattanie, a Wendy traci byłego kochanka podczas tragicznego wypadku, co paradoksalnie zbliża ją do męża. Oprócz wyżej wymienionych wątków dostajemy tony dyskusji, pertraktacji i negocjacji, będących solą Billions. Dwaj główni bohaterowie robią wszystko, aby utrzymać się na powierzchni, posuwając się do coraz większych niegodziwości. Niestety te dobrze wyglądające na papierze motywy nie zostają przedstawione w atrakcyjny dla widza sposób. Przez błędy w narracji, całość jawi nam się jako przydługa i przegadana opowieść, która co gorsza nie posuwa się mocno do przodu.
Bardzo trudno zaangażować się emocjonalnie w przedstawianą historię. Z odcinka na odcinek, forma i treść zaczynają przypominać Taylor, jedną z głównych bohaterek trzeciego sezonu. Opowieść przekazuje nam gigantyczną ilość informacji, w sposób błyskotliwy, ale całkowicie beznamiętny. Od czasu do czasu jednak, potrafi nas zauroczyć i zaskoczyć rozwiązaniem fabularnym, zupełnie niepasującym do toczących się wydarzeń.
Podobnie jak Taylor, która w piątym odcinku porzuca swoją manierę i staje się namiętną kochanką, tak i serial potrafi niespodziewanie nabrać kolorytu. Widoczne to jest w relacjach Chucka z ojcem, gdzie kwestie osobiste dość mocno kolidują z wykonywanymi obowiązkami obydwu panów. Da się to zauważyć gdy Dollar Bill, nie potrafiąc opanować temperamentu, raz po raz daje upust emocjom. Serial zyskuje na jakości, gdy Wendy i Chuck odbywają niezwykle szczerą rozmowę na temat ich życia osobistego, i wtedy, gdy Axe, razem ze swoimi "wojownikami ninja", posuwa się do kolejnych niegodziwości, aby zdobyć próbkę zawierającą bakterię, która w poprzednim sezonie wywołała niemałe zamieszanie. Tym podobne motywy są wciąż obecne w serialu, ale nie stanowią esencji formatu. Co nią jest? Rozgrywka pomiędzy dwoma głównymi graczami. Szkoda więc, że nie ma ona znamion czegoś bardziej ekscytującego. Śledząc losy Axelroda i Rhodesa, widz łapie się na tym, iż czeka na ozdobniki, one linery i zaskakujące segmenty, które rozbawią, zszokują lub zbulwersują.
Szkoda, że tak się dzieje, bo Billions jest pełne motywów, które mogłyby zostać napisane i zrealizowane lepiej. Przykładowo wątek lekarza, kuszonego przez obie strony konfliktu, ciągnie się jak flaki z olejem, a mógł zostać pokazany zwięźle, finezyjniej i bardziej "z jajem". To samo tyczy się rywalizacji między Dollar Billem a Spyrosem. Dokazywanie tych panów można było przedstawić w bardziej dowcipny sposób. Nie chodzi tu o pogoń za atrakcyjnymi dla widza ozdobnikami. Danny Boyle w serialu Trust udowodnił, że umiejętna reżyseria potrafi zrobić z każdej historii fascynującą opowieść fabularną. Reżyserom Billions ewidentnie brakuje tej umiejętności. Materiał, na którym pracują, nie jest odpowiednio przekonwertowany na warunki współczesnej telewizji. Rywalizacja pomiędzy Dollar Billem a Spyrosem, między Connertym a Sacher czy w końcu pomiędzy Axelrodem a Rhodesem jest zbyt monotonna, aby wzbudzać zainteresowanie.
W omawianych odcinkach najwięcej emocji dostarcza z pewnością wątek Chucka i jego ojca. Przemowa syna, wręczającego odznaczenie skonfliktowanemu z nim ojcu, była szczera i mogła poruszyć. Ich wspólne relacje są bardzo skomplikowane i śledząc losy tych bohaterów, widz siłą rzeczy ciekaw jest, kto będzie górą – ojciec czy syn. Wątek ten prezentuje się dużo lepiej niż na przykład pseudokomediowe perypetie Wagsa przy poszukiwania miejsca pochówku czy mało emocjonujące potyczki Axe’a z członkami zarządu fundacji, z której został wyrzucony.
Powyższe nie świadczy o tym, że Billions jest serialem niewartym uwagi. Jest to pozycja skomplikowana, nieprzystępna, mało atrakcyjna pod względem fajerwerków fabularnych. Niesie ze sobą jednak wielką wiedzę, którą z pewnością łatwiej przyswoją ci, przyzwyczajeni do literatury faktu z dziedziny biznesu, prawa i polityki.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Pilot (17 stycznia 2016)
- Naming Rights (24 stycznia 2016)
- YumTime (31 stycznia 2016)
- Short Squeeze (7 lutego 2016)
- The Good Life (14 lutego 2016)
- The Deal (21 lutego 2016)
- The Punch (6 marca 2016)
- Boasts and Rails (13 marca 2016)
- Where the F*ck is Donnie? (20 marca 2016)
- Quality of Life (27 marca 2016)
- Magical Thinking (3 kwietnia 2016)
- The Conversation (10 kwietnia 2016)
Sezon 2
- Risk Management (19 lutego 2017)
- Dead Cat Bounce (26 lutego 2017)
- Optimal Play (5 marca 2017)
- The Oath (12 marca 2017)
- Currency (19 marca 2017)
- Indian Four (26 marca 2017)
- Victory Lap (2 kwietnia 2017)
- The Kingmaker (9 kwietnia 2017)
- Sic Transit Imperium (16 kwietnia 2017)
- With or Without You (23 kwietnia 2017)
- Golden Frog Time (30 kwietnia 2017)
- Ball in Hand (7 maja 2017)
Sezon 3
- Tie Goes to the Runner (25 marca 2018)
- The Wrong Maria Gonzalez (1 kwietnia 2018)
- A Generation Too Late (8 kwietnia 2018)
- Hell of a Ride (15 kwietnia 2018)
- Flaw in the Death Star (22 kwietnia 2018)
- The Third Ortolan (29 kwietnia 2018)
- Not You, Mr. Dake (6 maja 2018)
- All the Wilburys (13 maja 2018)
- Icebreaker (20 maja 2018)
- Redemption (27 maja 2018)
- Kompenso (3 czerwca 2018)
- Elmsley Count (10 czerwca 2018)
Sezon 4
- Chucky Rhoades's Greatest Game (17 marca 2019)
- Arousal Template (24 marca 2019)
- Chickentown (31 marca 2019)
- Overton Window (7 kwietnia 2019)
- A Proper Sendoff (14 kwietnia 2019)
- Maximum Recreational Depth (21 kwietnia 2019)
- Infinite Game (28 kwietnia 2019)
- Fight Night (5 maja 2019)
- American Champion (12 maja 2019)
- New Year's Day (26 maja 2019)
- Lamster (2 czerwca 2019)
- Extreme Sandbox (9 czerwca 2019)
Sezon 5
- The New Decas (3 maja 2020)
- The Chris Rock Test (10 maja 2020)
- Beg, Bribe, Bully (17 maja 2020)
- Opportunity Zone (24 maja 2020)
- Contract (31 maja 2020)
- The Nordic Model (7 czerwca 2020)
- The Limitless Sh*t (14 czerwca 2020)
- Copenhagen (5 września 2021)
- Implosion (12 września 2021)
- Liberty (19 września 2021)
- Victory Smoke (26 września 2021)
- No Direction Home (3 października 2021)
Sezon 6
- Cannonade (23 stycznia 2022)
- Lyin' Eyes (30 stycznia 2022)
- STD (6 lutego 2022)
- Burn Rate (13 lutego 2022)
- Rock of Eye (20 lutego 2022)
- Hostis Humani Generis (27 lutego 2022)
- Napoleon's Hat (6 marca 2022)
- The Big Ugly (13 marca 2022)
- Hindenburg (20 marca 2022)
- Johnny Favorite (27 marca 2022)
- Succession (3 kwietnia 2022)
- Cold Storage (10 kwietnia 2022)
Sezon 7
- Tower of London (11 sierpnia 2023)
- Original Sin (18 sierpnia 2023)
- Winston Dick Energy (25 sierpnia 2023)
- Hurricane Rosie (1 września 2023)
- The Gulag Archipelago (8 września 2023)
- The Man in the Olive Drab T-Shirt (15 września 2023)
- DMV (22 września 2023)
- The Owl (29 września 2023)
- Game Theory Optimal (6 października 2023)
- Enemies List (13 października 2023)
- Axe Global (20 października 2023)
- Admirals Fund (27 października 2023)
Co o tym sądzisz?