Ludzkość siedzi na bombie zegarowej. Jeśli większość naukowców ma rację, mamy 10 lat, żeby zapobiec olbrzymiej katastrofie, która może zniszczyć cały system klimatyczny naszej planety doprowadzając do niespotykanych zmian pogodowych, powodzi, suszy, epidemii i zabójczych uderzeń fal gorąca. Reżyser Davis Guggenheim prezentuje przebój Festiwalu Filmowego Sundance, Niewygodna Prawda, który oferuje pełne pasji i inspirujące spojrzenie na zaangażowanie jednego człowieka w zdemaskowanie mitów i błędnych wyobrażeń dotyczących globalnego ocieplenia, a także inspirowanie do podejmowania działań mających temu zapobiec. Tym człowiekiem jest były wiceprezydent Stanów Zjednoczonych Al Gore, który pokonany w wyborach prezydenckich w 2000 roku zdecydował się poświęcić życie wysiłkom zmierzającym do uratowania ziemi przed nieodwracalnymi zmianami. W tym przejmującym portrecie Gore’a i jego "objazdowego show dotyczącego globalnego ocieplenia,” widzimy jak w zabawny, pełen zaangażowania i otwarty sposób przekazuje zwykłym obywatelom zaskakującą prawdę o tym, co nazywa "planetarnym stanem kryzysowym”. Mając za sobą najgorszy sezon burzowy - 2005 - jaki przeżyła Ameryka, wydaje się, że właśnie osiągamy zenit - i Gore nie oszczędza nas starając się wyjaśnić przyczyny tej tragicznej sytuację. Przeplatany odważnymi faktami i próbami przewidywania przyszłości, film jest opowieścią o osobistej podróży Gore’a: od pełnego ideałów studenta college’u, który dojrzał pęczniejący kryzys dotyczący środowiska naturalnego; poprzez młodego Senatora borykającego się z tragedią rodzinną, która zmieniła jego postrzeganie świata; po człowieka, który prawie został Prezydentem i który powrócił do spraw, które były jego pasją - przekonany, że ciągle jeszcze jest czas na działanie. Z humorem i inteligencją Niewygodna Prawda podaje jeden z argumentów Gore’a twierdzący, że nie możemy dłużej pozwalać sobie na postrzeganie globalnego ocieplenia jako tematu politycznego - jest to bowiem największe moralne wyzwanie, jakiemu musi stawić czoła światowa cywilizacja.
Reklama
Reklama